Jag håller på och ska få fart på ett FTX Systemair Save 300 på ett befintligt ventilationssystem som inte har varit i bruk på många år. Rörsystemets frånluft är idag driftsatt mot en frånluftsvärmepump. Denna kommer om 2 veckor bytas ut till LuftvattenVP och det är efter det jag kommer installera FTX och då börja använda rörsystemets tilluftkanal som inte har använts på ca 15år.
Jag har 2 val vart jag kan montera ett påstick och koppla in rörsystemet till aggregatets tilluft och undrar om något av alternativen är bättre än det andra?
Bifogar en enkel kladdskiss där Alternativ 1 och alternativ 2 syns.
Är det en sämre lösning att ansluta vid Alternativ 2 ? Där är det nämligen lättare att komma åt på vinden men funderar på om det blir för dåligt luftflöde längst bort i sista don jämfört med om man kopplar på sig vid alternativ 1 som är i mitten av rörsystemet?
Tacksam för svar!!
Jag har 2 val vart jag kan montera ett påstick och koppla in rörsystemet till aggregatets tilluft och undrar om något av alternativen är bättre än det andra?
Bifogar en enkel kladdskiss där Alternativ 1 och alternativ 2 syns.
Är det en sämre lösning att ansluta vid Alternativ 2 ? Där är det nämligen lättare att komma åt på vinden men funderar på om det blir för dåligt luftflöde längst bort i sista don jämfört med om man kopplar på sig vid alternativ 1 som är i mitten av rörsystemet?
Tacksam för svar!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte bilden riktigt....
Är det ritat frånluft i vardagsrummet?
Man brukar ha frånluft (minimum) i toaletten/dusch/bad och kök.
Tilluft i sovrum och vardagsrumm.
Är det ritat frånluft i vardagsrummet?
Man brukar ha frånluft (minimum) i toaletten/dusch/bad och kök.
Tilluft i sovrum och vardagsrumm.
Där stammen är som störst i diameter på rör ...för lättare kunna justera in och säkerställa luftflöden
På bilden har jag bara kladdat in tillluft. Frånluft är ej medritat då det skulle bli ännu mer kladdigt hehe.. Frånluft finns i köksdelen, och i bägge WCHuddingebo skrev:
Tack för ditt svar.P Patrik Andersson6 skrev:
Jag tror att allt är i 125mm men det är inte helt lätt att se då det är isolerade rör och i 2 olika sorters isolering.
Så låt oss anta att allt är D=125mm, då kan jag koppla på mig där det är enklast tror du?
Bästa svaret
Om allt är i 125 så ska du definitivt koppla på dig vid punkt 1 ...blir svårt justera in annars..plus du får stypa rätt mycket på den närmaste där vilket kommer skapa en del ljud
Tack så jättemycket för ditt svar!P Patrik Andersson6 skrev:
Lite det som jag också misstänkte men jag är ju bara elektriker så detta är utanför mitt kunnande
Följdfråga :P Patrik Andersson6 skrev:
Aggregatet har anslutningar i 160mm. Ska jag använda flexljuddämpare i 160mm och gå ned till 125 direkt efter eller går det lika bra att köra 125mm ljuddämpare med övergång direkt på aggregatet?
Mvh
Jag visst kan du köra flex dämpare se bara till att dom är fullt utdragna bara, minst 900 eller 1200 långa. sen hade jag nog kör ett t-rör 160-160 med dim ..till 125 och kopplat in vid punkt 1 .....men hur har du tänkt med från luften ?
Frånluften finns, bara inte medritat i skissen. Frånluften har jag koll på då den används till frånluftvärmepumpen som jag kommer kasta ut när jag kopplar in ftx aggregat istället.P Patrik Andersson6 skrev:
Så då kan jag köra med övergång 160-125 direkt på aggregatet och 125mm L=1200mm flex dämpare som är billigare än 160mm alltså.
Jag tänkte utifall det kanske var bättre ljuddämpning i 160 jämfört med 125 men det är kanske inte någon skillnad.
Jag tror att rörsystemet är 125mm överallt. Jag tror att jag kör med ett påstick utifall jag klantar mig med kapningning hehe.. Såga ett runt hål på 125mm klarar t.o.m en elektriker som jag och sedan på med klet och några skruv så sitter nog påsticket hoppas jag
Dämpning blir ju bättre i 160 helt klart ..före dra att köra i 160 fram till bef 125 men visst ja du kan gå ner till 125 direkt vid aggregat . eftersom du bef system i 125 ...men prisskillnaden är inte så stor runt 200 kr vid slang ld ... Luftbutiken.se har rätt bra priser ..bevego. Lindab, ashell kan va rätt dyra beroende rabatt
Återigen tack! Då köper jag 160mm slangdämpare och jag har också kommit fram till att det blir bäst pris från luftbutiken.se för mig trots bra rabatt på Ahlsell.P Patrik Andersson6 skrev:Dämpning blir ju bättre i 160 helt klart ..före dra att köra i 160 fram till bef 125 men visst ja du kan gå ner till 125 direkt vid aggregat . eftersom du bef system i 125 ...men prisskillnaden är inte så stor runt 200 kr vid slang ld ... Luftbutiken.se har rätt bra priser ..bevego. Lindab, ashell kan va rätt dyra beroende rabatt
Klicka här för att svara