4 302 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Väntetider hos vattenfall
Det kommer. Behövs rekrytera redan i högstadie och gymnasium.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det vore för oss alla bra om vi fick fler att söka till yrkesutbildningar på elkraftsområdet.
Eftersom det även saknas lärare och det tar tid att utöka antalet utbildningar (utbildningsplatser) så kommer vi nog att se fortsatta bekymmer. Detta eftersom vi behöver öka utbildningsvolymerna kraftigt.
Då det är 3, 5 år utbildning till vanlig elingenjör och 5,5 till den civila modellen. Då ska det garanteras arbete i efterhand.
För några år sen stod dessa män i skor och fick vidare utbilda sej eller arbeta på KFC tyvärr.
Idag skriker branscher efter kunskaper. Vi importerar indiska ingenjörer i mängder exempelvis.
Vattenfall behöver mer anställda inför pågående energiomställning. Här är inte en allt för gammal artikel.
https://www.di.se/nyheter/vattenfall-behover-anstalla-600-medarbetare-pa-tva-ar/
Så det kanske är en orsak att det tar tid, och jag antar att de nyanställda inte är "självgående" direkt. För är de självgående då har de gissningsvis tagit dem från en annan aktör som i sin tur behöver ersätta dessa. Undrar hur det är hos de andra stora bolagen... Om det saknas mycket anställda så bör det bero på att det är mycket att göra för befintlig personal oavsett om det är " att mata in" uppgifter i system eller göra avancerade beräkningar så måste alla jobb göras... Och självklart krävs olika kompetenser.
Off topic.
Jag tror att det största felet är vi svenskar är "lite" bortskämda det ska vara billigt gå snabbt och ha bra kvalitet, samtidigt ska vi själva ha hög lön och vid behov kunna låna pengar till låg ränta.
+ ingen få tjäna pengar på den enskildes (min egen) bekostnad... "Bara mina egna intressen prioriteras och sätts först så är jag nöjd".
Vi har även egna krav på vår arbetsgivare att det ska vara en sund arbetsmiljö och arbetsbelastning i alla fall när det gäller "vår egen" arbetsmiljö....
Och det är klart har man erfarenheten att det gått fort tidigare då blir man besviken om det nästa gång tar längre tid. Det blir även jag...
https://www.di.se/nyheter/vattenfall-behover-anstalla-600-medarbetare-pa-tva-ar/
Så det kanske är en orsak att det tar tid, och jag antar att de nyanställda inte är "självgående" direkt. För är de självgående då har de gissningsvis tagit dem från en annan aktör som i sin tur behöver ersätta dessa. Undrar hur det är hos de andra stora bolagen... Om det saknas mycket anställda så bör det bero på att det är mycket att göra för befintlig personal oavsett om det är " att mata in" uppgifter i system eller göra avancerade beräkningar så måste alla jobb göras... Och självklart krävs olika kompetenser.
Off topic.
Jag tror att det största felet är vi svenskar är "lite" bortskämda det ska vara billigt gå snabbt och ha bra kvalitet, samtidigt ska vi själva ha hög lön och vid behov kunna låna pengar till låg ränta.
+ ingen få tjäna pengar på den enskildes (min egen) bekostnad... "Bara mina egna intressen prioriteras och sätts först så är jag nöjd".
Vi har även egna krav på vår arbetsgivare att det ska vara en sund arbetsmiljö och arbetsbelastning i alla fall när det gäller "vår egen" arbetsmiljö....
Och det är klart har man erfarenheten att det gått fort tidigare då blir man besviken om det nästa gång tar längre tid. Det blir även jag...
Redigerat:
Det hela är mycket enkelt.H HSP skrev:Vattenfall behöver mer anställda inför pågående energiomställning. Här är inte en allt för gammal artikel.
[länk]
Off topic.
Antingen får vi importera kvalificerad arbets kraft. Detta betyder att vi på sikt inte äger våra egna el nät utan Kina/Hong Kong.
Eller så får vi göra det attraktivt att jobba inom bransch. Titta på poliser exempelvis. Lärare. Samhälls klimat hårdare.
Hört talat om incel generation?
Dessa tjänar 100 papp i månaden nu genom att "programmera" / hacka.
Vem vill då jobba i en gruva eller under en väg.
Uppdatering:T ToRy skrev:Det här kan ju förklara varför jag ännu inte fått svar från deras kundservice på ett par - som jag tyckte - enkla frågor jag ställde för 15 dagar sedan.
Jag mejlade in mina frågor efter att ha stått i telefonkö i en timme ena dagen och en dryg halvtimme andra dagen. Ingen bra kundservice på det företaget...
Fick mejlsvar på mina frågor igår. Eller ja, jag fick vettigt svar på en fråga av tre, den rörde fakturor.
Den andra frågan rörde den smarta mätare de nyss bytt till och huruvida man (jag) kunde få ut någon graf över fördelningen av förbrukningen per fas.
Svaret: Elektriker kan hjälpa mig gå igenom faserna.
Kommentar: Jo det vet jag. Frågan var om mätare kunde ge mig den informationen. Ett enkelt "nej, tyvärr" hade varit mer informativt.
Den tredje frågan gällde huruvida byte till större huvudsäkring skulle påverka priset per kWh (utöver högre årskostnad?
Svar: Prata med elektriker om att byta säkring.
Kommentar: Dumma jävla idiotjävel till kundtjänstmiffo!!!
Nåväl. Jag fick samtidigt en länk till en enkät om min upplevelse av deras kundtjänst...
Needless to say, det blev inget bra betyg...
Det är väl så dom allra flesta kundtjänster fungerar, en helt outbildad ungdom som sitter vid en dator med en mängd färdiga frågor och svar. Finns inte frågan/svaret i datorn så är dom helt utan möjlighet att ge ett vettigt svar.
Upptäckte för övrigt att de tagit ut en avgift för tillfällig anläggning trots att huset kopplades in i november.
Det underbara är att avgiften finns med tanke på att enda hindret från att koppla in är… just det VF. Det tog 1.5 år att få el pga deras slöhet, men kunden får ta smällen
Det underbara är att avgiften finns med tanke på att enda hindret från att koppla in är… just det VF. Det tog 1.5 år att få el pga deras slöhet, men kunden får ta smällen
Klicka här för att svara