Jag har en originaldörr från ~1925 med englasfönster där ramen är bärande. Jag har redan bytit ut två karmar i huset, vilket krävde tillstånd, ingenjörsberegning, installation av överligga och sedan återställning av tegelväggen. Jag vill skippa detta.
Vad är nackdelen med att installera en karm i en karm? Jag förstår att utseendemässigt blir det lite sämre, men i det här fallet tycker jag det är acceptabelt då karmen inte är så tjock. Den nuvarande karmen är troligtvis inte drevad och tät då den står direkt mot tegelväggen. Går det att dreva i efterhand?
Vad är nackdelen med att installera en karm i en karm? Jag förstår att utseendemässigt blir det lite sämre, men i det här fallet tycker jag det är acceptabelt då karmen inte är så tjock. Den nuvarande karmen är troligtvis inte drevad och tät då den står direkt mot tegelväggen. Går det att dreva i efterhand?
Min erfarenhet av gamla dörrar och fönster är att de framför allt läcker värme genom att det drar genom dålig drevning och otäta lister. Därmed ser jag det tänkbara problemet att nyttan med bytet blir begränsad. Men är du säker på att den är bra drevad nu eller om du kan förbättra drevningen utan att ta bort karmen ser jag inga större problem.
Det är helt odrevad just nu. Ska nog köpa mig en värmekamera för att se hur illa det ärA Avemo skrev:Min erfarenhet av gamla dörrar och fönster är att de framför allt läcker värme genom att det drar genom dålig drevning och otäta lister. Därmed ser jag det tänkbara problemet att nyttan med bytet blir begränsad. Men är du säker på att den är bra drevad nu eller om du kan förbättra drevningen utan att ta bort karmen ser jag inga större problem.
Om du kollar bilden så står karmen direkt mot tegelväggen. Från andra karmar så vet jag att det inte är drevat. Går det att dreva på något sätt i efterhand?F fribygg skrev:
Den nuvarande ramen är skruvad från bakkant, så den går inte att lossa på något sätt
Redigerat:
Klicka här för att svara