Fair Play Byggs årsrapport visar att det förekommer svart arbetskraft och att flera av personerna lever under hot i byggbranschen.

Du kan läsa artikeln här: Vanligt med hot mot svart arbetskraft

Ja tyvärr är det såhär det ser ut på den sämre halvan av arbetsmarknaden i så gott som hela Europa. Mer eller mindre i olika länder.

Jag har själv blivit hotad så jag vet...... men jag sket i hotet och stämde chefen till domstol med juristhjälp från facket och fick ut det mesta av min lön.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Så om personer med brottsligt förflutet hindras från att driva byggbolag så är facket nöjda? Är det så man ska tolka det?

Nej....... en sådan tolkning täcker bara en del av problemet.

Det finns personer som låtsas vara det lagliga samhällets stöttepelare men använder hot som en vardaglig del av sin näringsverksamhet.
Han som jag råkade ut för är aktiv i både Odd Fellows och Kyrkans Scouter och fan vet vad men har använder sina påstådda kontakter i den undre världen som påtryckningsmedel när han kommer och kräver kontanta mutor eller låter bli att betala ut lönen.

Du missar målet. Det här handlar inte om svartarbete och de hot de får utstå. Det är facket som försöker hitta en ny vinkling mot problemet med arbetskraftsinvandring från länder med ett lägre löneläge.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Detta kan man ägna en tanke åt då man anlitar "sin egna" polack.

Nyfniken skrev:
Du missar målet. Det här handlar inte om svartarbete och de hot de får utstå. Det är facket som försöker hitta en ny vinkling mot problemet med arbetskraftsinvandring från länder med ett lägre löneläge.
Vart får du det ifrån ?

Nyfniken skrev:
Ursäkta de grova orden men jag måste säga som det är. Du sprider ideologisk smörja av den sort som de politiska propagandafabrikerna masstillverkar men du tycks inte ha någon egen erfarenhet av eller kunskap om ämnet.

-Var vänlig och redogör för när din arbetsgivare senast krävde dig på mer än två veckolöner i mutor kontant utan kvitto!

-Var vänlig och redogör för när din arbetsgivare senast höll inne en två månadslöner som straff för att du inte betalade mutorna!

-Var vänlig och redogör för när du senast blev uppsagd utan uppsägningstid som straff för att du bad om att få din innestående lön!

-Var vänlig och redogör för när du senast blev mordhotad för att du kontaktade facket och bad om juristhjälp för att få ut din innestående lön!

-Var vänlig och redogör för när du senast inte fick någon lön alls för ett arbete och sedan upptäckte att arbetsgibvaren hade fifflat så att du hade arbetat svart utan att veta om det!

-Var vänlig och redogör för när du råkade ut för en arbetsolycka som förorsakade mer än 5 års sjukskrivning men arbetsgivaren fifflade bort din ersättning!

Allt det där är saker jag själv har upplevt så jag vet vad jag talar om. Om du inte kan redogöra för liknande erfarenheter sitter du och fantiserar om saker som du inte vet någonting om!

Redigerat:
Måste likt Nyfniken säga att det här luktar kartellskydd lång väg. Svenska byggen är bland världens dyraste och såväl de stora byggbolagen som svenska byggarbetare tjänar på det. Medan mindre byggare (såväl inhemska som utländska) har svårt att ta sig in pga. stränga statliga regler och kunderna hamnar med en orimligt hög räkning.

Sånt alstrar fusk. Att angripa det fusket är ge sig på ett symptom istället för orsaken. Det är klart att det kan hjälpa, men vad och vem det hjälper är en annan fråga.

Så ni tycker det är ok att jobba svart eller vad är fel i att anmäla svart jobb ? Tycker det är bra att dom anmäler svart jobb det gynnar endast ett fåtal och antar att skatte kronorna behövs i landet. Sen om det är dyrt att bygga i landet har inte med den saken att göra om det nu är så för likvärdiga byggnader.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Kartellerna handlar snarare om när de stora byggbolagen får vara med och utforma reglerna så att det blir orimligt dyrt för en småföretagare.
Här talar jag om till exempel CE-märkningen och arbetarskyddskortet och CAP-dagarna för arbetsmaskiner och det idiotiska motorsågskörkortet som ni har i Sverige.

Är det dem du talar om är det dem du skall hacka på och inte på fattigfolk som råkar illa ut!

smurfen72 skrev:
Så ni tycker det är ok att jobba svart eller vad är fel i att anmäla svart jobb ?
Nej, jag tycker inte att det är ok med svartjobb. Men att med lagstiftarens hjälp driva upp kostnadsläget och sen ge sig på den svarta marknad som skapas är hyckleri.

Och för att ta den andra frågan på en gång: karteller har vi både på arbetstagarsidan och inom byggindustrin.

Vad menar du med lagstiftarens hjälp driva upp kostnads läget ? Den svarta marknaden har vad jag vet inget med lagstiftning att göra snarare tvärtom.

Låt oss ta ett enklare exempel än byggindustrin.

Höjer staten skatten på sprit till 500 kr/liter så ökar smugglingen. Jagar man dessa smugglare hjälper man till att upprätthålla lagen, och påverkar säkert några att handla "lagligt" som annars inte skulle gjort det. Men smugglingen i sig bygger förstås på att kunderna inte tycker att det skatteuppdrivna priset motsvarar varans värde.

Samma sak här. Försök att runda utstationeringsdirektivet, branschstandarder som säkert vatten och statliga och kommunala byggnormer driver gemensamt upp priserna till långt högre än vad kunderna är villiga att betala givet efterfrågad kvalitet. Och då fuskas det, på ena eller andra sättet.

Min poäng är att det inte är givet att det är fusket som är det största problemet.

Redigerat:
Så du tycker det är ok med svart jobb för att myndigheterna har infört orimliga krav som gör det dyrt att bygga ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.