P
AndersPS AndersPS skrev:
Jag hade 13(!) företag här som tittade på mitt värmesystem. Att det blev så många är ctc:s fel som skickade ut förfrågan till många av deras partners. Klantigt av dem, men som sagt, 13 stycken tog sig tiden att åka ut (var nybliven husägare, idag hade jag inte tagit hit alla). Fick 4 offerter efter att ha tjatat ganska mycket. En svarade flera gånger att offerten kommer ikväll, men ingen offert. Resterande företag gillade tydligen att slösa sig tid på att åka ut och sen skita i att svara kunden.

Sen var det tvärt om när jag skulle montera takfönster. VELUX partners fick förfrågan men struntade i att svara. VELUX själva erkände utan omsvep att det ofta blev så. De tipsade ”sidan om” om en firma som fick uppdraget.

Tog in offerter via offerttjänst. Tänk på att företagen betalar för att få mina kontaktuppgifter. En firma kom och tittade och lämnade offert, två bokade tid för möte varav en ringde och ställde in och en dök helt enkelt inte upp på avtalad tid.
Offerttjänster är rätt värdelösa
Deras affärsidé är att jag skall betala ett antal hundringar för att kontakta kunden och ta reda på mer.
Iom att underlaget i offerttjänsten har väldigt mycket mer att önskamåste man kontakta kund, efter att man betalat dessa hundringar får man reda på att arbetet inte faller inom mitt företags ordinarie verksamhet.
Bortslängd tid och peningar...

electroluxaren skrev:
Helikoptrar är bra.
Hur används dessa för etablerade firmor? 10, 20, 30 eller fler år i branschen ?
De fungerar jättebra. Om man startade sin firma för 30 år sedan hade man garanterat inte en webbsida och tyvärr så kanske man hoppade på webside/email-tåget lite för snabbt när det började köra. Man skapade en kanal för att "alla har en", utan att tänka på hur den ska användas. Etablerade firmor bör sätta sig i helikoptern med jämna mellanrum och revidera sin affärsplan och verksamhetsprocesser utifrån den förändrade omvärlden. Det kan vara mycket värt att fundera på om man ska ha det där webbformuläret som alla andra har eller om man litar på sina etablerade kanaler för sin kundgrupp.

P
Tveksamt om delägare i comfort, elkedjan, elon, mfl håller med om detta

Eftersom det uppenbarligen är många hantverkare som läser den här tråden, skulle jag vilja skicka med er att mail är ett överlägset kommunikationsmedel med era kunder. Allt man kommer överens om blir skriftligt dokumenterat och enkelt sökbart i efterhand. Om ni lärde er det så skulle en oändlig mängd med missförstånd, missade detaljer och tvister om vad som beslutats kunna undvikas. Telefon är till för att kommunicera akuta saker. Inget annat.

• Gilla
MalinDz
  • Laddar…
Jobbar som webbdesigner och vill lägga till ytterligare en aspekt som jag inte tror nämnts, men som säkert förklarar en hyfsat stor del av fall där tex hantverkare inte svarar på just kontaktformulär.

De senaste åren har kraven för att få leverera e-post tex från webbsidor, rent tekniskt höjts. Både hos webbhotell som "hostar" webbsidan som skickar ut mailet och hos mottagare (tex Outlook). Detta i kampen mot SPAM.

Tyvärr tycker jag webbhotell ofta är dåliga på att informera när ribban höjs, dvs. att nya tekniska krav ställs på hanterverkarens webbsida för att den ska få fortsätta skicka ut mail. Hantverkaren får kanske ett nyhetsbrev eller mail från sitt konto på webbhotellet men förstår inte innehållet och struntar i att kontakta sin webbdesigner /utvecklare (om dom ens har någon).

Detta gör tyvärr att många webbsidor idag har kontaktformulär som inte fungerar och där mottagaren (hantverkaren själv) aldrig får mailet. Detta är extra vanligt bland företag med äldre dåligt underhållna webbsidor, men även bland nyare webbsidor.

Ofta upptäcker dom det inte eftersom dom fortsätter att få andra mail som vanligt.

Jag stöter på detta problem hela tiden och det är inte ovanligt att det kan ha gått månader utan att mail gått fram från webbsidans kontaktformulär innan det upptäcks.

Så mitt tips är att prova skicka direkt till kundens e-postadress om du inte får svar via formulär. Och glöm då inte meddela att du ej fick svar via kontaktformuläret.

Redigerat:
T Turbo123 skrev:
Jobbar som webbdesigner och vill lägga till ytterligare en aspekt som jag inte tror nämnts, men som säkert förklarar en hyfsat stor del av fall där tex hantverkare inte svarar på just kontaktformulär.

De senaste åren har kraven för att få leverera e-post tex från webbsidor, rent tekniskt höjts. Både hos webbhotell som "hostar" webbsidan som skickar ut mailet och hos mottagare (tex Outlook). Detta i kampen mot SPAM.

Tyvärr ofta webbhotell dåliga på att informera när ribban höjs, dvs. att nya tekniska krav ställs på hanterverkarens webbsida för att den ska få fortsätta skicka ut mail. Hantverkaren får kanske ett nyhetsbrev eller mail från sitt konto på webbhotellet men förstår inte innehållet och struntar i att kontakta sin webbdesigner /utvecklare (om dom ens har någon).

Detta gör tyvärr att många webbsidor idag har kontaktformulär som inte fungerar på sådant sätt att mottagaren (hantverkaren själv) aldrig får mailet. Detta är extra vanligt bland företag med äldre dåligt underhållna webbsidor, men även bland nyare webbsidor.

Jag stöter på detta problem hela tiden och det är inte ovanligt att det kan ha gått månader utan att mail gått fram från webbsidan innan det upptäcks.

Så mitt tips är att prova skicka direkt till kundens e-postadress om du inte får svar via formulär. Och glöm då inte meddela att du ej fick svar via kontaktformuläret.
Jo.. men går ens den potentiella kundens första kontaktförsök via företagarens kontaktformuler (på hemsidan) fram till företagaren/hantverkaren i så fall?
Inte att undra på att det blir bom redan initialt, ifall ingenting går fram från potentiell kund ens vid första kontaktförsök. Om ingenting går fram, så är det bara ägnat att späda på dysfunktioner i kommunikation mellan kundämnen och hantverkare/företagare med odaterade webbsidor. Inte bra i så fall, allmänt sett.

Hmm.. Konstigt att leverantörer av webb-hotell och diverse webbdesigners inte informerar sina egna kunder personligen i så fall.. För bara på Mail duger inte-- med tanke på service.. Här är det vanligen webb-designern som är mest kunnig.. och borde vara mån om sin kund/företagaren, kan jag tycka.

Alla är nog betjänta av ännu bättre och daterade kommunikationskanaler; och inte minst sätt att förhålla oss ömsesidigt till varandra. Så tänker jag.

Redigerat:
Tyvärr är detta allt för ofta verkligheten och då går som du säger inte initial kontakt fram alls till hantverkaren.

Många ser en webbsida som ett engångsjobb som lämnas åt sitt öde ett par år innan man tar tag i det igen. Eller så vill kunden (hantverkaren) inte betala för ett serviceavtal.

Givetvis informerar webbhotell, men ofta skrämmande dåligt. Sen kan dessa fel också på flera olika parter.

Sen finns det ju så klart också hantverkare som inte svarar sina kunder helt enkelt även om kontaktformulär fungerar. Det beror långt ifrån alltid på tekniska problem.

Redigerat:
Så den slutsats jag dragit av det faktum, att svarsfrekvensen från hantverkare varit på tok för undermålig, inte helt kan bero på hantverkares upptagenhet m.fl. förklaringar. Beror kanske i många fall på odaterade sidor. Tja, jag har själv varit företagare med egna sidor, men valde att ha något som jag själv kunde uppdatera löpande (frames.. finns sånt numer?)

Så min slutsats är inte helt fel, om att det är bättre att initialt ringa - trots allt - då det verkar som ett säkrare alternativ.

Jag tar fö också till mig tacksamt tipset (tidigare inlägg i tråden) om att erbjuda betala kontant(y)... direkt, för vissa/mindre jobb.

• Gilla
Turbo123
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Eftersom det uppenbarligen är många hantverkare som läser den här tråden, skulle jag vilja skicka med er att mail är ett överlägset kommunikationsmedel med era kunder. Allt man kommer överens om blir skriftligt dokumenterat och enkelt sökbart i efterhand. Om ni lärde er det så skulle en oändlig mängd med missförstånd, missade detaljer och tvister om vad som beslutats kunna undvikas. Telefon är till för att kommunicera akuta saker. Inget annat.
Jag håller med om att mail är bra, just för att det är tydligt vad som sagts/kommit överens om, inte minst för att man själv ska komma ihåg det senare ;-)

Samtidigt så är många rätt usla på att uttrycka sig i skrift. Man uttrycker sig luddigt, skriver inte ut vad de uppfattar som självklart (men inte mottagaren). Det kan krävas många mail för att reda ut något som kunde avhandlats på någon minut via telefon.

• Gilla
Ickedickedoa och 1 till
  • Laddar…
J
S Strontus skrev:
Jag håller med om att mail är bra, just för att det är tydligt vad som sagts/kommit överens om, inte minst för att man själv ska komma ihåg det senare ;-)

Samtidigt så är många rätt usla på att uttrycka sig i skrift. Man uttrycker sig luddigt, skriver inte ut vad de uppfattar som självklart (men inte mottagaren). Det kan krävas många mail för att reda ut något som kunde avhandlats på någon minut via telefon.
Att få saker och ting nedtecknat är alltid bra. Men det förutsätter att båda parter som är involverade i en kommunikation är kompatibla.. annars blir det merarbeten.

Och dessutom förutsätter det till att börja med att man alls får en initial ingång. Tyvärr verkar det alldeles för osäkert när det gäller att få svar på första kontakt via mail och inte minst via kontaktformulär hos allt för många småföretagare; hantverkare i detta fall, eftersom det är vad vi talar om här. Så från kundens synpunkt är mail inte till att börja med kanske det allra bästa..

P
Palmis Palmis skrev:
Jisses
Tror du att vi lever på stenåldern?

Tyvärr verkar det alldeles för osäkert när det gäller att få svar på första kontakt via mail och inte minst via kontaktformulär hos allt för många småföretagare; hantverkare i detta fall, eftersom det är vad vi talar om här.
Vill bara klargöra nu så jag inte tolkas fel. Jag pratar främst om mail som genereras på formulär från webbsidor. Där finns en tydlig felprocent, särskillt vid dåligt underhåll av webbsida.

Vanlig mail som du skickar från din mailklient där emot kan du lita på, på ett helt annat sätt. Om man som företagare använder mail dagligen märker man snabbt när man inte kan skicka eller ta emot mail.

Så mail vs telefon tycker väl jag är en smaksak.

Sen vill jag även lyfta fram kontaktformulär när det fungerar. Nyttan av färdiga fält till en offert eller kontaktuppgifter i ett formulär är stor då man får allt skriftligt och rätt data direkt, samt att man slipper sitta med pennan i grävmaskinen när det ringer :)

Redigerat:
Jo men visst, den saken var ju klar redan, Men bra ändå att du vill understryka angående formulären för undvikande av eventuella allmänna missförstånd.

Men nej.. det är inte nödvändigtvis en smaksak sedan hur man går vidare om man ska komma till skott snabbt och utan frustration när det dröjer.. Mina erfarenheter - som givetvis inte behöver vara allmängiltiga - är att det ofta är mer framgångsrikt att ta kommandot över situationen. Är det jag som behöver något, så ska jag helst undvika att försätta mig i situationen att behöva undra om och när någon kommer att kontakta mig. Att vara aktiv i första kontakt är bättre, om man vill något.. då funkar telefon bättre menar jag då det ger tydligare, snabbare bild av läget; och ger mig som eftersöker tjänsten/produkten ofta ett snabbare svar samtidigt som det minskar frustrationen över luftmail med frågor som kanske besvaras inom kort.. om de besvaras alls. Så kan verkligheten se ut för kunden. Det är då bättre att få höra att hantverkaren inte hinner eller vill ta ett uppdrag, än att bara vänta i onödan. Kan spara tid för båda parter faktiskt.

De där med kontaktformulär, varför krångla till det,.? Ingen bra idé i första kontakter, för vanligt folk.. helt oavsett var en hantverkare kan stå eller sitta när man ringer..

Om det som sägs i telefon i första kontakt sätts på pränt (av kund), exv. via enklaste mess eller mail efter första samtal, så finns ju kontaktunderlag ändå, om man kommit så långt. Kostar inget heller. Bättre att hantverkaren får kontaktväg på mess/mail för att återkomma efter första kontakten/ eller att det klargjorts att det inte blir något. Jag talar ur kundens perspektiv nu.

Redigerat:
electroluxaren skrev:
Jisses
Tror du att vi lever på stenåldern?
Nä, jag skriver bara utifrån egen erfarenhet av vilken typ av kommunikation som funkar med hantverkare. Jag har anlitat många hantverkare som kan kommunicera med mail, men försökt att kommunicera med många fler som inte kan det. Jag säger bara att om hantverkare istället kunde insistera på att all kommunikation skulle vara skriftlig, så hade det inte varit så många klagomål från era kunder.

• Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Webbformulär funkar nästan aldrig. Hitta en som har ett telefonnummer där en människa svarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.