Fairlane
Jag gillar också att hålla kontakt via mail och tycker det är bättre att folk får svara när de har tid istället för att är ute hos en kund och blir distraherade av ett telefonsamtal mitt i arbetet och gör något tokigt. Ofta blir det dock telefon, men det brukar vara sådär halvt opålitligt. Några exempel i närtid:

Hantverkare: "Hej, hur ser det ut för dig på tisdag eftermiddag? Kan du vara hemma då så kan vi kolla lite på saker?"
Jag: "Hmm, tisdag eftermiddag är inte bra, men onsdag går om det fungerar för dig."
Hantverkare: "Ja, onsdag går bra. Då ses vi på onsdag klockan 16.00"
Jag: "Perfekt, då syns vi på onsdag
Tisdag eftermiddag ringer hantverkaren: "Hej är du hemma? Jag är hos dig nu, men ingen verkar vara här"...

Eller tidigare när jag ringde 5 olika firmor för att riva upp golvet på nedervåningen (cirka 100 kvm), installera ventilerat golv och lägga ny parkett, dvs inget direkt litet jobb.

Jag avtalade tid med alla fem firmor för att kontrollera så de kunde komma med en offert.
3 firmor dök inte upp på avtalad tid och hörde inte av sig.
1 firma kom 10 minuter sent och återkom sen med en något otydlig offert. Jag hörde av mig (både på telefon och mail) för att fråga om vilket parkettgolv de räknat på om om det gick att byta mot något annat? Jag fick inget svar.
Sista firman ringde 15 minuter före avtalad tid och meddelade att han kanske skulle bli lite sen, men att han var på väg. Exakt på utsatt tid svängde han in på uppfarten! Han levererade därefter relativt snabbt en offert och svarade på frågor vi hade. Den firman fick jobbet och gjorde ett mycket bra arbete. Hantverket väl utfört och kommunikationen med oss som kund likaså.

Ska väl också säga att jag generellt haft att göra med väldigt bra hantverkare. Behöver bara hitta en ny elektriker efter flytt.

• Gilla
111111 och 2 till
  • Laddar…
Hantverkarna runt om i landet har nog fullt upp och helt enkelt kan välja och vraka från jobben som kommer in. Tar bara sånt som är finjobb och går att tjäna bra med pengar på.

När jag köpt hus hade jag en ventilationsfirma här som tittade på montage av ftx agg och han sa just att han minsann inte var som andra företag som inte dök upp och inte skickade offert och liknande. Han ritade upp allt på hembesöket men sen var det knäpptyst.
Jag frågade tre företag om samma jobb och endast han dök upp, så jag har lagt ner det projektet just nu.

När det blir sämre tider så kommer hantverkarna snart behöva slåss om varje jobb.

T
Det är väl mer regel än undantag!

Hmm.. ja, det är nog irriterande och småtrist för den lilla privatkunden att det ska vara på det viset att småjobben hellre ratas; eller så ska kunden då vara beredd att betala dyrare än annars. Alltså.. om man ska förvänta sig att få något gjort, alltså. Men hur kan det vara så.. eller är det alls sant. Några reflektioner utifrån min sfär och gjorda erfarenheter efter "avslutat" helt yrkesliv.

Kan man undra då varför privatkunder kan tänkas uppfatta det så besvärande att behöva anlita en hantverkare.. om det redan i början, i kontaktstadiet, visar sig bekymmersamt att ens få svar, än mindre sedan att få offerter.. alltså, om nu någon sedan behagar dyka upp och titta på jobben. Min erfarenhet är tyvärr av de nedslående slagen här och jag drar mig helst att börja med renoveringar och projekt om det inte är alldeles nödvändigt.

Det överraskar hur som inte, att privatkunder kan komma med otydliga beskrivningar i kontaktformulär (som vissa exempel i tråden visar). Heder åt den hantverkare som ändå besvarar (undra om jag själv hade haft den tågan, konsekvent)... som någon här berättat om. Men det borde ju trots allt ha framgått för fler hantverkare än för enstaka.. att i förhållande till privatkundsegmentet handlar det också om att klara av service gentemot kund, som var och en kan ha sin egenhet, eller rent av vara mer okunnig än hantverkaren i sakfrågorna. Det säger väl sig självt, att hantverkaren är den som är sakkunnigast, oftast. Vissa av kunderna som skriver i kontaktformulär kanske inte har större aning om vad som behöver nämnas i formulären.. särskilt gällande sakfrågorna.

Men. Ett kontaktförsök är trots allt en köpsignal. Har då en tänkt tjänsteleverantör massvis med mer eller mindre kvalificerade och intressanta köpsignaler.. så är det ju bara att välja och vraka. I det läget är det också förståeligt att det där med service inte precis varje gång kommer på top priolistan, hos många.. Handen på hjärtat. Hur många besvarar.. tack, men nej tack.. ? Och hur många tänker ens på service.. ;)

För privatkunden är ju dessa jobb likaväl angelägna oavsett hur marknaden ser ut, typ för att tillse reparationer som av och till kommer med ett boende i villa/bostadsrätt; allt medan större renoveringar kanske inte alltid är alldeles nödvändiga. Många privatkunder som erfarit negativa kontakter med hantverkare kan av förståeliga skäl avväga avstå renovera alls, då förväntningar på strul ligger på top ..

Personligen fortsätter jag väl tappert med kontaktförsöken och att få in offerter, vid behov, på de sätt jag finner kan ge något resultat. Men jag ser en tydlig skillnad på det där med service och respekt i rollen som privatkund jft med hur det fungerar för inköparen/upphandlaren.. i vilken roll jag utöver mycket annat haft förmånen att också ha, utöver många fler yrkesroller.

Litet privatkund-tips som funkar för mig: då kontaktväg till hantverkare (eller annan upptagen) sker via telefon; bekräftar jag överenskommelse på mess omgående, med kontaktuppgifter, adress och tid mm enl. ök; lite som service från kund då jag vet av egen erfarenhet att det är så lätt att glömma :thinking:när man står mitt upp i nåt helt annat.. Tja, det är ju verklighet för många, och den lilla saken kan faktiskt leda till att jag får nåt gjort..
.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Litet privatkund-tips som funkar för mig: då kontaktväg till hantverkare (eller annan upptagen) sker via telefon; bekräftar jag överenskommelse på mess omgående, med kontaktuppgifter, adress och tid mm enl. ök; lite som service från kund då jag vet av egen erfarenhet att det är så lätt att glömma :thinking:när man står mitt upp i nåt helt annat.. Tja, det är ju verklighet för många, och den lilla saken kan faktiskt leda till att jag får nåt gjort..
.
Bra tips! Men hur gör man för att inte låta som att man misstror att hantverkaren kan passa en tid? Har märkt att sådant där kan vara känsligt med vissa, även när det är berättigat (kanske framför allt då).. :thinking:

Jag har haft för vana att redan i telefon tala om för de mer "upptagna" (än jag numer), att jag kan messa om det passar, så att det inte ska falla mellan stolarna för någon av oss. Jag är själv numer något opålitlig, glömmer lätt detaljer och sådant som sagts i farten i telefon eller på språng.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
RACS RACS skrev:
Jag har haft för vana att redan i telefon tala om för de mer "upptagna" (än jag numer), att jag kan messa om det passar, så att det inte ska falla mellan stolarna för någon av oss. Jag är själv numer något opålitlig, glömmer lätt detaljer och sådant som sagts i farten i telefon eller på språng.
Ber alltid mina potentiella kunder som ringer mig att skicka ett mail med lite uppgifter vad de önskar hjälp med så kontaktar jag dem när det passar mig bättre. Då får man en skriftlig påminnelse som man har bättre koll på.

• Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Ett tips är att om du själv påtalar att det handlar om 2h arbete utesluta det och låta berörd hantverkare berömma vad arbetet är värt vid en eventuell koll på jobbet.

Jag själv aktar mig för kunder som inte frågar efter tidsuppskattning/kostnadsförslag samt kunder som talar om för mig hur lång tid jobbet kommer att ta.. Då detta är en indikation på att det är vad dom tycker det är värt att leja bort det för..

• Gilla
Turbo123 och 3 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Ett tips är att om du själv påtalar att det handlar om 2h arbete utesluta det och låta berörd hantverkare berömma vad arbetet är värt vid en eventuell koll på jobbet.

Jag själv aktar mig för kunder som inte frågar efter tidsuppskattning/kostnadsförslag samt kunder som talar om för mig hur lång tid jobbet kommer att ta.. Då detta är en indikation på att det är vad dom tycker det är värt att leja bort det för..
Ok tack för tips. Det behöver förstås inte vara indikation på det du nämner; men visst, det är en utgångspunkt som du är bekväm med och som tycks ha varit gångbar för dig. Jag diskuterar nog inget om tidsåtgång på förhand ändå, även om jag skulle ha ha någon egen bedömning; förefaller inte som min uppgift riktigt, men jag vill gärna få lite kött på benen om förutsättningar innan jobbet ses över; exv. hur debiteras titt på jobb, resor etc (enkel info om tillämpad "prislista" eller motsvarande är guld värt för privatkund, så att man från början har en chans att förstå varandra på bra sätt).

RACS RACS skrev:
Ok tack för tips. Det behöver förstås inte vara indikation på det du nämner; men visst, det är en utgångspunkt som du är bekväm med och som tycks ha varit gångbar för dig. Jag diskuterar nog inget om tidsåtgång på förhand ändå, även om jag skulle ha ha någon egen bedömning; förefaller inte som min uppgift riktigt, men jag vill gärna få lite kött på benen om förutsättningar innan jobbet ses över; exv. hur debiteras titt på jobb, resor etc (enkel info om tillämpad "prislista" eller motsvarande är guld värt för privatkund, så att man från början har en chans att förstå varandra på bra sätt).
Menar inte att det är så, men lät som i trådstarten att du kanske nämnt att det är ett 2 timmars jobb vid första kontakt.

Det är förstås hur som haver, dåligt att hantverkarna inte tackar för förfrågan men avböjer.

Erbjud att de få pengar i näven så kommer de direkt :=)(y)

Jag hade 13(!) företag här som tittade på mitt värmesystem. Att det blev så många är ctc:s fel som skickade ut förfrågan till många av deras partners. Klantigt av dem, men som sagt, 13 stycken tog sig tiden att åka ut (var nybliven husägare, idag hade jag inte tagit hit alla). Fick 4 offerter efter att ha tjatat ganska mycket. En svarade flera gånger att offerten kommer ikväll, men ingen offert. Resterande företag gillade tydligen att slösa sig tid på att åka ut och sen skita i att svara kunden.

Sen var det tvärt om när jag skulle montera takfönster. VELUX partners fick förfrågan men struntade i att svara. VELUX själva erkände utan omsvep att det ofta blev så. De tipsade ”sidan om” om en firma som fick uppdraget.

Tog in offerter via offerttjänst. Tänk på att företagen betalar för att få mina kontaktuppgifter. En firma kom och tittade och lämnade offert, två bokade tid för möte varav en ringde och ställde in och en dök helt enkelt inte upp på avtalad tid.

• Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
C
AndersPS AndersPS skrev:
13 stycken tog sig tiden att åka ut (var nybliven husägare, idag hade jag inte tagit hit alla). Fick 4 offerter efter att ha tjatat ganska mycket.
Just det där beteendet tycker jag är ett stort mysterium. Man kan ju förstå om en hantverkare är fullbokad, men om man har tid att åka och titta på jobb (ofta relativt omgående) så borde man ju också ha tiden att räkna på och utföra jobben. :mad:

För mig händer det ganska ofta att man får en väldigt slarvigt ihopslängd offert. Typ ett pris och en eller två meningar som väldigt svepande beskriver vad som ingår. Sen när man börjar ställa frågor så går de under jorden.

Om man hoppar in i en helikopter och kikar på problemet lite från ovan, så handlar detta i Affärsplan och Verksamhetsprocesser. I affärsplanen bör man ha beskrivit...
...vilka som är ens kunder, t.ex. villaägare i Staffanstorp och närliggande orter
...hur man når ut till kunderna, t.ex webbsida, annons i lokalbladet, mun-till-mun, dörrknackning
...hur kunderna kommer i kontakt med firman, t.ex. telefon, butik

Sedan måste man fundera på sina verksamhetsprocesser...
...hur tar jag emot en beställning; formulär på hemsida, telefon och/eller mejl
...skickar jag alltid offert eller tar småjobb på volley
...skickar jag en mellan tummen och pekfingret uppskattning med möjlighet att få en offert på begäran
...återkoppling på offert inom ett par dagar?
...hanterar jag generella frågor utan beställning (Vad kostar en altan?)
...kalenderhantering - lägger jag in potentiella accepter i en kalender
etc

Det är lätt hänt när man startar en firma att man hamnar i läget att starten på 100 metersloppet har gått och du har inte knutit skorna för att du inte tänkt genom hela processen kring loppet, inklusive förberedelserna. Du har då tre val: inte springa, springa med oknutna skor eller försöka springa och knyta skorna samtidigt. Som nystartad företagare väljer man ofta det sista, vilket resulterar i borttappade postitlappar, missade kundmöten osv.

För att summera; om du som företagare har en öppen kanal för dina kunder, se till att du hanterar den kanalen. Har du en webbsida, men vill bara ta emot kunder över telefon, skriv inte ut din mejladress.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
P
Helikoptrar är bra.
Hur används dessa för etablerade firmor? 10, 20, 30 eller fler år i branschen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.