O
japp... vilken kabel är vanligast idag vid utanpåliggande montage?
EKK
EKLK
EKRK
Alltså när man drar nytt idag...
Kul och veta vad folk väljer och anser!

Skulle tippa på EKK.

Jag använder dock mest EKLK och EKRK.

Hemma hos mig, 99% EKLK

Protte

N1XV pryder alltid sin plats :cool: ;)

beror ju på vart du menar..
enligt min mening ser det nog ut såhär:
Bostäder
1 EKRK
2EKK
3EKLK

Kontor
1EKK
2EKRK
3EKLK

Industri
1EKLK
2EKK
det är bara kvalificerade gissningar...

om jag själv får välja så:
1HVG:p
2EKRK
3EKLK
4EKK

Redigerat:
Beror ju på vad man ska använda den till. Skulle man få någon statistik från grossister vilken kabel de säljer mest av så skulle jag tippa på EKK 3G1,5 eller EKLK 3G1,5. Ska du klammra kabel i torra utrymmen i bostadshus så är det oftast kulo (EKRK) som gäller. Ska du ha den i kanaler/kabelrännor osv så används oftast EKK.

Skulle rösta på att EKLK är den överlägset mest använda vid kontorsinstallationer, det finns alltid någon besvärlig konsult som tyckt till om att det ska vara skärmat.
Dock så får ju övriga snarlika halogenfria kablar räknas in där också, typ EQLQ, det finns en uppsjö känns det som.

Tror EXK kommer öka, har börjat annvända den en hel del. Det enda som stör är den blåa metersmärkningen...

Man kan ju vrida på det, i min bostad (byggd 1979) så är den klart överlägsna utanpåliggande kabeln UTP.

Protte

O
själv har jag fått för mig att EKK är smidigast å bäst att jobba med men jag vet inte, har inte hunnit börja mitt liv som elektriker ännu...
Om man ser till en vanlig installation, utanpåliggande i ett hem, låt oss säga ett vardagsrum. Finns det någon anledning mer än den personliga att använda en EKK, eller EKLK eller EKRK?
Är det någon som egentligen är bättre än den andra?

ekrk i ett vardagsrum är som amen i kyrkan!

EKK används när det estetiska inte har en suck att styra.

EKRK används i bostäder där det ska vara snyggt. Den är styvare (= lättare att göra snygg).

//Patrik

EKK light då ?

EKK har ingenting i en synlig bostadsinstallation att göra, om man har det minsta sinne för estetik.

O
Då börjar jag få lite pejl på vad man ska använda sig av!
fortsätt gärna spåna! Men det handlar alltså framför allt om att det är svårare (omöjligt??) att sätta EKK snyggt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.