4 223 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Vanligaste kabeln...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jo, jag har. Den är lite bättre än EKK light för att om man böjer den så håller den kvar böjen lite bättre, men... nje, den är för mycke sladd. Den är dock bra om man ska klamra rör och dra kabel i.Akzid skrev:
EQLQ easy är bättre.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EXK är då ordentligt slimmad.
EXQ använder vi, från Reka. Väldigt tunn och fin. Blir lite snyggare än EKK, men inte fullt lika smidig att skala.
EKRK är den enda som har där att göra. Alternativt om du har bytt ut den till EQLQ Easy, men då får du en grövre kabel än nödvändigt.
EKK i ett vardagsrum = ett kok stryk av farbror ybu
Odjuret skrev:
EKRK är den enda som har där att göra. Alternativt om du har bytt ut den till EQLQ Easy, men då får du en grövre kabel än nödvändigt.
EKK i ett vardagsrum = ett kok stryk av farbror ybu
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Finns det nån kabel som är lika lätt att installera snyggt som den gamala kuloledningen? (För de som inte minns/sett den, tänk EKRK fast utan det yttre plastskalet, och eventuellt utan jordledare för skalet).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Men tänk på en riktig, blymantlad kabel, ligger exakt där man lämnar den.
Protte
Protte
Med andra ord så bör jag redan nu skippa EKK´n å köra EKLK eller EKRK?!
Lika bra å göra rätt direkt, så slipper man göra fel sen!
Har mest jobbat med EKK å i plugget så är det lite si å så med kablarna.... (att det står malmbergs på det mesta behöver man inte säga högt å att det mesta är totalt sönderskruvat) hur är EKRK att skala?
Har mest jobbat med EKK å i plugget så är det lite si å så med kablarna.... (att det står malmbergs på det mesta behöver man inte säga högt å att det mesta är totalt sönderskruvat) hur är EKRK att skala?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Med verktyg, t.ex Jokari
så är det lika lätt (fast just denna har avmantlat min tumme ett par gånger så det finns säkert bättre verktyg).
Med kniv tycker jag EKLK/EKRK är lättare än EKK då man bara behöver skära lite lätt genom i alu-skärmen - ingen större risk att skära i ledarna.
så är det lika lätt (fast just denna har avmantlat min tumme ett par gånger så det finns säkert bättre verktyg). Med kniv tycker jag EKLK/EKRK är lättare än EKK då man bara behöver skära lite lätt genom i alu-skärmen - ingen större risk att skära i ledarna.
Man kan ju summera som såhär att EKRK har mest begränsningar i var den får förläggas, men den ser bäst ut då den är aningen mer slimmad än EKLK.Odjuret skrev:Med andra ord så bör jag redan nu skippa EKK´n å köra EKLK eller EKRK?!
EKK är billigast och mest lättarbetad (ingen skärm att ansluta överallt), den får förläggas i stort sett överallt du kan tänka dig.
EKLK ser bra ut och går att använda nästan överallt, den är grövst och dyrast (tror jag).
Klicka här för att svara