Omöjligt är det rätta ordet ja.
I en bostad är det bara EKRK som gäller när kabeln är synlig, förutom utomhus eller i våtrum.

Ingen som provat EXK ?

Akzid skrev:
Ingen som provat EXK ?
Jo, jag har. Den är lite bättre än EKK light för att om man böjer den så håller den kvar böjen lite bättre, men... nje, den är för mycke sladd. Den är dock bra om man ska klamra rör och dra kabel i. :) Och så är det konstig färg på fasen, tycker att den är mer röd än brun nästan.

EQLQ easy är bättre.

//Patrik

Okej, jag tycker den är helt okej faktiskt...
Skönt att slippa bi ledaren med.

Akzid skrev:
Okej, jag tycker den är helt okej faktiskt...
Skönt att slippa bi ledaren med.
Ja, jag har några kollegor som också gillar den och som har övergått helt till den nästan.

//Patrik

EXK är då ordentligt slimmad.

EXQ använder vi, från Reka. Väldigt tunn och fin. Blir lite snyggare än EKK, men inte fullt lika smidig att skala.

Odjuret skrev:
utanpåliggande i ett hem, låt oss säga ett vardagsrum. Finns det någon anledning mer än den personliga att använda en EKK, eller EKLK eller EKRK?
Är det någon som egentligen är bättre än den andra?

EKRK är den enda som har där att göra. Alternativt om du har bytt ut den till EQLQ Easy, men då får du en grövre kabel än nödvändigt.

EKK i ett vardagsrum = ett kok stryk av farbror ybu

ybu skrev:
EKK i ett vardagsrum = ett kok stryk av farbror ybu
...och jag hänger också på.

//Patrik

Finns det nån kabel som är lika lätt att installera snyggt som den gamala kuloledningen? (För de som inte minns/sett den, tänk EKRK fast utan det yttre plastskalet, och eventuellt utan jordledare för skalet).

Men tänk på en riktig, blymantlad kabel, ligger exakt där man lämnar den.

Protte

O
Med andra ord så bör jag redan nu skippa EKK´n å köra EKLK eller EKRK?!
Lika bra å göra rätt direkt, så slipper man göra fel sen!
Har mest jobbat med EKK å i plugget så är det lite si å så med kablarna.... (att det står malmbergs på det mesta behöver man inte säga högt å att det mesta är totalt sönderskruvat) hur är EKRK att skala?

Med verktyg, t.ex Jokari 804100_RB_00_FB.EPS.gif så är det lika lätt (fast just denna har avmantlat min tumme ett par gånger så det finns säkert bättre verktyg).
Med kniv tycker jag EKLK/EKRK är lättare än EKK då man bara behöver skära lite lätt genom i alu-skärmen - ingen större risk att skära i ledarna.

C
Det kvittar hur mycket energi man lägger ner, EKK klamrad på en vägg sitter ändå som en sladdrig orm. Nej, EKLK. EKRK har jag aldrig provat (man är ju trots allt ingen elektriker...), men den kanske också är bra...

Odjuret skrev:
Med andra ord så bör jag redan nu skippa EKK´n å köra EKLK eller EKRK?!
Lika bra å göra rätt direkt, så slipper man göra fel sen!
Har mest jobbat med EKK å i plugget så är det lite si å så med kablarna.... (att det står malmbergs på det mesta behöver man inte säga högt å att det mesta är totalt sönderskruvat) hur är EKRK att skala?
Man kan ju summera som såhär att EKRK har mest begränsningar i var den får förläggas, men den ser bäst ut då den är aningen mer slimmad än EKLK.
EKK är billigast och mest lättarbetad (ingen skärm att ansluta överallt), den får förläggas i stort sett överallt du kan tänka dig.
EKLK ser bra ut och går att använda nästan överallt, den är grövst och dyrast (tror jag).

Danne031 skrev:
EKLK ser bra ut och går att använda nästan överallt, den är grövst och dyrast (tror jag).

Priset skiljer inte mycket, och EKRK är ibland t.o.m. dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.