Hej!
Jag skulle vilja ställa in någon typ av skåp i badrummet, typ ett rejält linneskåp för förvaring av handdukar etc. Tycker det skulle vara fint med en ”vanlig” möbel, alltså inte ren badrumsinredning. Vad ska man tänka på? Det kommer inte stå direkt vid duschen men luften kommer ju vara fuktig ibland o stänk kan väl förekomma... Golvvärme finns. Finns någon särskilt bra färg att ev måla möbeln med? Gissar att massivt trä är att föredra? Någon sorts trä/material som ska undvikas? Jag vill gärna ha ett äldre skåp, inte nytt från t ex Ikea. Se bildexempel nedan.
Ser gärna exempel från er! Tack
Jag skulle vilja ställa in någon typ av skåp i badrummet, typ ett rejält linneskåp för förvaring av handdukar etc. Tycker det skulle vara fint med en ”vanlig” möbel, alltså inte ren badrumsinredning. Vad ska man tänka på? Det kommer inte stå direkt vid duschen men luften kommer ju vara fuktig ibland o stänk kan väl förekomma... Golvvärme finns. Finns någon särskilt bra färg att ev måla möbeln med? Gissar att massivt trä är att föredra? Någon sorts trä/material som ska undvikas? Jag vill gärna ha ett äldre skåp, inte nytt från t ex Ikea. Se bildexempel nedan.
Ser gärna exempel från er! Tack
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Framför allt måste du skydda skåpets fötter. Badrumsgolv blir blöta och i badrum försöker man undvika att något står på golvet men om man ändå har ben under en kommod så bör de ju vara i plast längst ner.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Nu är du ju inte intresserad av ikeamöbler och det är ju bra. Pressat sågspån löses upp av fukt. Plast längst ner på benen så de inte står i fukt. Faner tål inte väta så himla bra heller men fuktig luft tål de till viss del. Tänk alla ouppvärmda sommarstugor med gamla ekmöbler. De brukar hålla. Vill du så kan du lacka möbeln då står den emot fukt ännu bättre. Funkar nog med vanlig matt lack om man inte vill ha den glansig. Eller olja in den då och då. Olja skyddar mot att möbeln tar upp fukt.E Egnahemmet49 skrev:Hej!
Ser gärna exempel från er! Tack![]()
Funkar säker tom bättre med "riktiga" furu/ek möbler än dagens mdf-faner/plast-belagda badrumsmöbler. Ställ möbeln som tidigare sagts på exv spiktassar i plast så kan du våttorka utan att vattnet sugs upp i benen.
Jag har egentillverkade ekhyllor av sk limfog och slipar lätt och oljar in vart femte år. Vill du måla så skulle jag köra lackfärg. Av erfarenhet från mitt lackade träbord på ouppvärmd glasveranda så har jag fått erfara att det är viktigt att måla både in och utsidan så att inte fukten suger in för dhttps://www.thujor.se/fragor-svar expanderar den obehandlade ytan mera än den målade/lackade vilket gör att skivan bågnar.
Jag har egentillverkade ekhyllor av sk limfog och slipar lätt och oljar in vart femte år. Vill du måla så skulle jag köra lackfärg. Av erfarenhet från mitt lackade träbord på ouppvärmd glasveranda så har jag fått erfara att det är viktigt att måla både in och utsidan så att inte fukten suger in för dhttps://www.thujor.se/fragor-svar expanderar den obehandlade ytan mera än den målade/lackade vilket gör att skivan bågnar.
F Fnularen skrev:Funkar säker tom bättre med "riktiga" furu/ek möbler än dagens mdf-faner/plast-belagda badrumsmöbler. Ställ möbeln som tidigare sagts på exv spiktassar i plast så kan du våttorka utan att vattnet sugs upp i benen.
Jag har egentillverkade ekhyllor av sk limfog och slipar lätt och oljar in vart femte år. Vill du måla så skulle jag köra lackfärg. Av erfarenhet från mitt lackade träbord på ouppvärmd glasveranda så har jag fått erfara att det är viktigt att måla både in och utsidan så att inte fukten suger in för då expanderar den obehandlade ytan mera än den målade/lackade vilket gör att skivan bågnar.
Har samma smak som du! Vi har en gammal kommod som står en glasblocksvägg från duschen. Den har väl stått stått där i 8 år i alla fall, och än syns inga tecken på förfall. Benen står på en bit plastmatta var för att komma upp någon mm, men just där står det aldrig vatten ändå.
Vi satte in tre Ikea-hurtsar med lådor 40+60+40 cm i badrummet, alltså vanliga underskåp för kök. Dels gillade vi inte alls priserna på "VVS-inredning", dels ville vi ha mycket mer användbar plats för grejer. Köpta badrumsskåp har ju typiskt helt kass och "tom" inredning för att de ska passa runt alla rör.
Vi byggde sen egen skiva ovanpå som klinkrades. Ovanpåliggande lågt handfat, med grund horisontell rördragning bakåt just under skivan så att alla lådor är 100% användbara. Handfatet kom förstås lite högre upp än normalt, men det funkar fint.
Skåpen står nära duschen, med bara toastol och duschdraperi emellan. Dessutom har vi ett bubbelbad i badrummet, så kan bli väldigt fuktigt och immigt. Trots detta ser vi inga skador på inredningen, efter drygt tio år. Den står dock inte på golvet utan på klinkrad sockel.
Om ni inte kommer att direkt blöta ner ert tänkta skåp skulle jag inte alls vara nervös, det blir säkert snyggt och kommer att funka bra.
Vi byggde sen egen skiva ovanpå som klinkrades. Ovanpåliggande lågt handfat, med grund horisontell rördragning bakåt just under skivan så att alla lådor är 100% användbara. Handfatet kom förstås lite högre upp än normalt, men det funkar fint.
Skåpen står nära duschen, med bara toastol och duschdraperi emellan. Dessutom har vi ett bubbelbad i badrummet, så kan bli väldigt fuktigt och immigt. Trots detta ser vi inga skador på inredningen, efter drygt tio år. Den står dock inte på golvet utan på klinkrad sockel.
Om ni inte kommer att direkt blöta ner ert tänkta skåp skulle jag inte alls vara nervös, det blir säkert snyggt och kommer att funka bra.
Tack! Det låter ju lovandeE eplgh skrev:Vi satte in tre Ikea-hurtsar med lådor 40+60+40 cm i badrummet, alltså vanliga underskåp för kök. Dels gillade vi inte alls priserna på "VVS-inredning", dels ville vi ha mycket mer användbar plats för grejer. Köpta badrumsskåp har ju typiskt helt kass och "tom" inredning för att de ska passa runt alla rör.
Vi har väggar klädda med fanerad träpanel från slutet av 70-talet eller början av 80-talet i vårt badrum. De enda ställena panelen är skadad av fukt är bakom krokarna för handdukar och vid handfatet där vatten har stänkt/runnit ut mot väggen (det sitter alltså inte något vattentåligt på väggen ens vid handfatet... jag vet inte hur dom tänkte).
Så trämöbler borde väl funka
Ikea säljer väl dessutom diverse trämöbler (pallar och sånt) som är tänkta för badrum.
Så trämöbler borde väl funka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi satte såna här längst ner på benen på vår gamla byrå som vi använder som kommod. Borrade hål underifrån där jag klämde fast muttrar. Har i övrigt inte behandlat den på något speciellt sätt mer än att vi målade översidan med en oljebaserad lack. Solitt trä tål vatten väldigt bra. Det blir ju ingen direkt vattenbegjutning bara lite högre luftfuktighet.
Klicka här för att svara