Hej,
Har fasadbelysning som är IP44-klassad och funderar på att byta ut ljuskällorna till Philips Hue. Har jag förstått det rätt att IP-klassningen avser armaturen men att ljuskällan kan vara vilken som helst, dvs jag kan sätta vanliga Philips Hue i min fasadbelysning?
Tack,
Marcus
Har fasadbelysning som är IP44-klassad och funderar på att byta ut ljuskällorna till Philips Hue. Har jag förstått det rätt att IP-klassningen avser armaturen men att ljuskällan kan vara vilken som helst, dvs jag kan sätta vanliga Philips Hue i min fasadbelysning?
Tack,
Marcus
HUE kör väl med zigbee, inte WiFi.
Zigbee, formellt ZigBee, är en standard för trådlös styrning och övervakning av utrustning till exempel i hem och industrier. Plattformen har stöd för mesh-nätverk, stjärnnät och trädstruktur och mixade varianter av dessa varav "mesh"-tekniken är den som oftast används. Tekniken är utvecklad för att vara energisnål. Organisationen bakom plattformen är Zigbee Alliance.
I varje lampa finns en räckviddsförlängare så man kan ha lampor långt ifrån Zigbee gateway som är sändare/mottagare och kopplad till Wifi
I varje lampa finns en räckviddsförlängare så man kan ha lampor långt ifrån Zigbee gateway som är sändare/mottagare och kopplad till Wifi
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Wifi och zigbee är baserade på två helt olika kommunikationsgränssnitt. Yes, zigbee enheterna kan kommunicera med varandra likt moderna wifi enheter (och på så sätt öka räckvidd och robusthet), men wifi ≠ zigbee. Man behöver en controller/gateway (översättare) för att zigbee ska kunna kommunicera med wifi enheterG G.L. skrev:Zigbee, formellt ZigBee, är en standard för trådlös styrning och övervakning av utrustning till exempel i hem och industrier. Plattformen har stöd för mesh-nätverk, stjärnnät och trädstruktur och mixade varianter av dessa varav "mesh"-tekniken är den som oftast används. Tekniken är utvecklad för att vara energisnål. Organisationen bakom plattformen är Zigbee Alliance.
I varje lampa finns en räckviddsförlängare så man kan ha lampor långt ifrån Zigbee gateway som är sändare/mottagare och kopplad till Wifi
Det är som att säga att kinesiska och svenska är samma språk bara för att båda kommunicerar via ljud.
Har två Ikealampor i armatur utomhus. De är i princip skyddade från regn (under tak) men kan ha fått nåt stänk, men luftfuktighet och vinterns kyla har de klarat. Även en massa grejer i en uppvärmt garage men det gick inte ned så mycket. Lägst några minusgrader.
Frekvens är bara en av sakerna som spelar in när det kommer till radio. Mest grundläggande är frekvens (tex skickar på 868,25 resp 867,75 för ett och noll), amplitud (tex stark signal betyder 1 och svagare betyder 0), samt fas (signalen är en sinusvåg och man förskjuter åt ena eller andra hållet). Kallas modulation, tex frekvensmodulation FM (ja AM är amplitud).
Sen blir det lite mer avancerat
. Ska man vara sån så använder zigbee sig av IEEE 802.15.4 med modulationen O-QPSK och 250 kbit/s på 2,4GHz bandet.
Wifi har en väldigt mycket mer avancerad modulation för att nå högre datarate. Då krävs också mer avancerade microchip och därmed kostnad och ström.
Frekvens är bara en av sakerna som spelar in när det kommer till radio. Mest grundläggande är frekvens (tex skickar på 868,25 resp 867,75 för ett och noll), amplitud (tex stark signal betyder 1 och svagare betyder 0), samt fas (signalen är en sinusvåg och man förskjuter åt ena eller andra hållet). Kallas modulation, tex frekvensmodulation FM (ja AM är amplitud).
Sen blir det lite mer avancerat
Wifi har en väldigt mycket mer avancerad modulation för att nå högre datarate. Då krävs också mer avancerade microchip och därmed kostnad och ström.
Produktspecifikationerna säger drifttemperatur, -20⁰ till +45⁰.U Utsliten och utdömd skrev:
https://www.philips-hue.com/sv-se/p...rt-ljuskalla-800/8719514328167#specifications
Mesh som begrepp används i allmänhet helt fel. Det är inget problem med mesh i ett data nät. Men nyttan är tämligen begränsad.Demmpa skrev:
Dick tror många att mesh betyder att man har ett trådlöst nätverk med roaming funktionalitet. Det har inget med mesh att göra.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Spännande att jag inte klistrade in en länk. Är helt 100% säker på att jag gick in på Philips hemsida och kollade men att de nu verkar ändrat.Demmpa skrev:
Edit: Frågade chatgpt om de fanns några hue från -10 och den rabblade upp tabeller med specifikationer för modeller. Sen frågade jag om direktlänkar till specifikationerna men då sa den istället att den inte kunde hitta det. Så det finns tidigare info som ”skräpar ned” internet med att det varit -10
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara