Hej,

Har fasadbelysning som är IP44-klassad och funderar på att byta ut ljuskällorna till Philips Hue. Har jag förstått det rätt att IP-klassningen avser armaturen men att ljuskällan kan vara vilken som helst, dvs jag kan sätta vanliga Philips Hue i min fasadbelysning?

Tack,
Marcus
 
Ja, det är själva armaturen som är IP-klassad.
Ja, du kan montera "valfri" ljuskälla i armaturen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Tänk bara på att vanliga Philips hue e27 tex klarar ”endast” ner till -10c
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Tänk bara på att vanliga Philips hue e27 tex klarar ”endast” ner till -10c
Bra poäng!
 
Bor i Luleå och i vinter var det inga problem med HUE trots -30. Det fina med HUE är att varje lampa är också en WiFi repeater.
 
  • Haha
  • Gilla
Schäfer och 2 till
  • Laddar…
HUE kör väl med zigbee, inte WiFi.
 
  • Gilla
slothy och 2 till
  • Laddar…
Zigbee, formellt ZigBee, är en standard för trådlös styrning och övervakning av utrustning till exempel i hem och industrier. Plattformen har stöd för mesh-nätverk, stjärnnät och trädstruktur och mixade varianter av dessa varav "mesh"-tekniken är den som oftast används. Tekniken är utvecklad för att vara energisnål. Organisationen bakom plattformen är Zigbee Alliance.

I varje lampa finns en räckviddsförlängare så man kan ha lampor långt ifrån Zigbee gateway som är sändare/mottagare och kopplad till Wifi
 
  • Haha
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
U
G G.L. skrev:
Zigbee, formellt ZigBee, är en standard för trådlös styrning och övervakning av utrustning till exempel i hem och industrier. Plattformen har stöd för mesh-nätverk, stjärnnät och trädstruktur och mixade varianter av dessa varav "mesh"-tekniken är den som oftast används. Tekniken är utvecklad för att vara energisnål. Organisationen bakom plattformen är Zigbee Alliance.

I varje lampa finns en räckviddsförlängare så man kan ha lampor långt ifrån Zigbee gateway som är sändare/mottagare och kopplad till Wifi
Wifi och zigbee är baserade på två helt olika kommunikationsgränssnitt. Yes, zigbee enheterna kan kommunicera med varandra likt moderna wifi enheter (och på så sätt öka räckvidd och robusthet), men wifi ≠ zigbee. Man behöver en controller/gateway (översättare) för att zigbee ska kunna kommunicera med wifi enheter

Det är som att säga att kinesiska och svenska är samma språk bara för att båda kommunicerar via ljud.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Zigbee använder frekvensbandet 2,4 GHz precis som delar av wifi gör, men det är inte samma sak att wifi't förlängs med Zigbee-enheter.

Att mesha wifi är inget man bör göra, det är en nödlösning.
 
Farstatjej90
Jag har gjort så, fungerat bra ett par år i alla fall.
 
Har två Ikealampor i armatur utomhus. De är i princip skyddade från regn (under tak) men kan ha fått nåt stänk, men luftfuktighet och vinterns kyla har de klarat. Även en massa grejer i en uppvärmt garage men det gick inte ned så mycket. Lägst några minusgrader.

Frekvens är bara en av sakerna som spelar in när det kommer till radio. Mest grundläggande är frekvens (tex skickar på 868,25 resp 867,75 för ett och noll), amplitud (tex stark signal betyder 1 och svagare betyder 0), samt fas (signalen är en sinusvåg och man förskjuter åt ena eller andra hållet). Kallas modulation, tex frekvensmodulation FM (ja AM är amplitud).

Sen blir det lite mer avancerat :). Ska man vara sån så använder zigbee sig av IEEE 802.15.4 med modulationen O-QPSK och 250 kbit/s på 2,4GHz bandet.

Wifi har en väldigt mycket mer avancerad modulation för att nå högre datarate. Då krävs också mer avancerade microchip och därmed kostnad och ström.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att mesha wifi är inget man bör göra, det är en nödlösning.
Mesh som begrepp används i allmänhet helt fel. Det är inget problem med mesh i ett data nät. Men nyttan är tämligen begränsad.
Dick tror många att mesh betyder att man har ett trådlöst nätverk med roaming funktionalitet. Det har inget med mesh att göra.
 
U
Demmpa Demmpa skrev:
Produktspecifikationerna säger drifttemperatur, -20⁰ till +45⁰.
[länk]
Spännande att jag inte klistrade in en länk. Är helt 100% säker på att jag gick in på Philips hemsida och kollade men att de nu verkar ändrat.

Edit: Frågade chatgpt om de fanns några hue från -10 och den rabblade upp tabeller med specifikationer för modeller. Sen frågade jag om direktlänkar till specifikationerna men då sa den istället att den inte kunde hitta det. Så det finns tidigare info som ”skräpar ned” internet med att det varit -10
En skärmbild av en chatkonversation om Philips Hue-lampor och deras drifttemperaturer visas, med en bild av en Philips Hue White E27-lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.