Kör med dessa:
https://www.bauhaus.se/norgips-plan-13x900x2400mm

Fasade på alla 4kanter. Har sett tak med kortplank/takgips som har blivit spacklade, och det har sett för djävligt ut. Då har iofs personen inte fasat ner kanterna ännu mer vilket behövs för både remsa och spackel.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Kör med dessa:
[länk]

Fasade på alla 4kanter. Har sett tak med kortplank/takgips som har blivit spacklade, och det har sett för djävligt ut. Då har iofs personen fasat ner kanterna ännu mer vilket behövs för både remsa och spackel.
Jepp, bästa produkten som jag åxå länkat till om man vill få ett helt slätt tak (y)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Renoveringsgips fungerar men som ovan säger så är de bökigare att lyfta över huvudet, samt att de tar inte upp ojämnheter lika bra om de befintliga träet är lite ojämt, sen att de skulle va så mycket enklare att köpa fasade i alla kanter håller ja väl inte med om, fasar du kortsidorna på std skiva så är de absolut ingen konstighet att spackla och få det bra.:cool:
Men skall man även fasa långsidorna?
 
Även jag har satt tak med dom och det var inga problem att spackla dom för att få ett helt slätt tak utan synliga skarvar. Ser man skarvarna kanske man "fuskat" med spackling och målning.
 
A AgnesRami skrev:
Men skall man även fasa långsidorna?
Nej de har ju redan en försänkning så de behöver man ej göra nåt med(y)
 
JLyck JLyck skrev:
Kör med dessa:
[länk]

Fasade på alla 4kanter. Har sett tak med kortplank/takgips som har blivit spacklade, och det har sett för djävligt ut. Då har iofs personen inte fasat ner kanterna ännu mer vilket behövs för både remsa och spackel.
Hoho, 199:-/skiva. Klart, har man inte så mycket tak så är det inte så farligt.
 
  • Gilla
Skalben
  • Laddar…
Motsvarande skiva finns även från Gyproc kallad Planum (GPL). Köpte nyligen ett paket till huset. Gav 160 kr/m2.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Samma produkt som till vägg.. finns tex..
[länk]
Hej, behöver man spackla innan man använder den?
 
P
Mazen Mazen skrev:
En målarväv, duk som man limmar likt en tapet.
Den döljer ytterligare spacklade skarvar och ojämnheter.
Nej ojämnheter lyser igenom målar väven och behöver åtgärdas innan, målar väv är bra men döljer inte underlagets ojämnheter…
 
Vi har precis renoverat hela huset och satte vanlig gips i taket utanpå den befintliga.

Kör vanlig gipsskiva för 100-lappen och köp en gipshiss som du kan sälja sedan. Du raspar kortsidorna för att få i spackel. Långsidorna är redan fasade för detta. Glöm inte att det måste läggas remsa i alla skarvarna.

Och för mig som hyfsad amatör med extremt höga krav på finish. Så är det svårt att få till spacklingarna. Det mest ser helt ok ut när det var färdigt. Men nu när vi har flyttat in och får släpljus på ett sätt som man inte kan tänka sig så är jag inte helt nöjd men kan leva vidare med det.

Har 100 kvm vägg och tak och har ca 40 kvm kvar. Men nu är det rum för rum och med erfarenhet så borde det gå bra.

Skall nog införskaffa en giraff för att få det jämnare. Lycka till!
 
P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vi har precis renoverat hela huset och satte vanlig gips i taket utanpå den befintliga.

Kör vanlig gipsskiva för 100-lappen och köp en gipshiss som du kan sälja sedan. Du raspar kortsidorna för att få i spackel. Långsidorna är redan fasade för detta. Glöm inte att det måste läggas remsa i alla skarvarna.

Och för mig som hyfsad amatör med extremt höga krav på finish. Så är det svårt att få till spacklingarna. Det mest ser helt ok ut när det var färdigt. Men nu när vi har flyttat in och får släpljus på ett sätt som man inte kan tänka sig så är jag inte helt nöjd men kan leva vidare med det.

Har 100 kvm vägg och tak och har ca 40 kvm kvar. Men nu är det rum för rum och med erfarenhet så borde det gå bra.

Skall nog införskaffa en giraff för att få det jämnare. Lycka till!
Giraffen gör det inte slätare! Den underlättar ditt sliparbete samt att om man kopplar den till en dammsugare så blir arbetsmiljön betydligt bättre, men giraffen är svårare att slipa med för en novis då den lätt tar för mycket….
 
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vi har precis renoverat hela huset och satte vanlig gips i taket utanpå den befintliga.

Kör vanlig gipsskiva för 100-lappen och köp en gipshiss som du kan sälja sedan. Du raspar kortsidorna för att få i spackel. Långsidorna är redan fasade för detta. Glöm inte att det måste läggas remsa i alla skarvarna.

Och för mig som hyfsad amatör med extremt höga krav på finish. Så är det svårt att få till spacklingarna. Det mest ser helt ok ut när det var färdigt. Men nu när vi har flyttat in och får släpljus på ett sätt som man inte kan tänka sig så är jag inte helt nöjd men kan leva vidare med det.

Har 100 kvm vägg och tak och har ca 40 kvm kvar. Men nu är det rum för rum och med erfarenhet så borde det gå bra.

Skall nog införskaffa en giraff för att få det jämnare. Lycka till!
Övning ger färdighet!
Jag har renoverat i omgångar under 10 års tid.
Det första taket jag spacklade kändes väl ok för stunden, men nu när jag jämför med senast spacklade rummet så är skillnaden enorm. Det är nog dags att börja om snart och renovera de första rummen igen ;)

Hade en giraff och testade i ett rum men sålde den sen snabbt igen. Den tillförde inget mer än att den var klumpig och tung och ofta råkade tugga i sig för mycket på någon fläck.

På senare tid har jag endast handslipat med abranet slipnät på ett mirca sliphandtag.
Tricket är att försöka få till så mycket som möjligt att reslutatet redan med spackelspaden. Använd bred spade och lägg inte på för mycket som du sen måste slipa bort. Det blir en masss onödigt jobb och onödigt mycket slipdamm. Får man lite finess på det så behövs det bara några smekningar med sliphandtaget sen.
Det är också bättre att planera för flera tunna omgångar spackling.
 
P
S Stuff skrev:
Övning ger färdighet!
Jag har renoverat i omgångar under 10 års tid.
Det första taket jag spacklade kändes väl ok för stunden, men nu när jag jämför med senast spacklade rummet så är skillnaden enorm. Det är nog dags att börja om snart och renovera de första rummen igen ;)

Hade en giraff och testade i ett rum men sålde den sen snabbt igen. Den tillförde inget mer än att den var klumpig och tung och ofta råkade tugga i sig för mycket på någon fläck.

På senare tid har jag endast handslipat med abranet slipnät på ett mirca sliphandtag.
Tricket är att försöka få till så mycket som möjligt att reslutatet redan med spackelspaden. Använd bred spade och lägg inte på för mycket som du sen måste slipa bort. Det blir en masss onödigt jobb och onödigt mycket slipdamm. Får man lite finess på det så behövs det bara några smekningar med sliphandtaget sen.
Det är också bättre att planera för flera tunna omgångar spackling.
Ja giraffen kräver övning då dom är ganska effektiva och väger en del så det är lätt att trycka för hårdt, det är lättare att får det jämt slipat med handkraft som novis…
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Övning ger färdighet!
Jag har renoverat i omgångar under 10 års tid.
Det första taket jag spacklade kändes väl ok för stunden, men nu när jag jämför med senast spacklade rummet så är skillnaden enorm. Det är nog dags att börja om snart och renovera de första rummen igen ;)

Hade en giraff och testade i ett rum men sålde den sen snabbt igen. Den tillförde inget mer än att den var klumpig och tung och ofta råkade tugga i sig för mycket på någon fläck.

På senare tid har jag endast handslipat med abranet slipnät på ett mirca sliphandtag.
Tricket är att försöka få till så mycket som möjligt att reslutatet redan med spackelspaden. Använd bred spade och lägg inte på för mycket som du sen måste slipa bort. Det blir en masss onödigt jobb och onödigt mycket slipdamm. Får man lite finess på det så behövs det bara några smekningar med sliphandtaget sen.
Det är också bättre att planera för flera tunna omgångar spackling.
Hmm ok. Tänker att en bred platta borde underlätta. Har testat med enliknande abranet då jag läste på en del. Dock tycker jag nätet hugger för mkt och blir tungt iaf på kopian. Men tänker att det borde vara liknande då själva slitytan blir mindre. Ja spacklingen är avgörande såklart men det är brett OCH det var mkt svårt att se släpningarma trotts bygglampa med 8000 lumen.

Jag förväntar mig bättre resultat för varje gång. Men d t är något av det mest tråkiga i en renovering.
 
Rejäl skrev:
Ja giraffen kräver övning då dom är ganska effektiva och väger en del så det är lätt att trycka för hårdt, det är lättare att får det jämt slipat med handkraft som novis…
Det har du rätt i.
Jag är mer inne på att övning med spackelspaden. Har man bra teknik med den så behöver man nästan inte slipa alls. Bara en lätt handslipning. Då är det rätt onödigt att köpa sig en giraff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.