Hej! Varje gång jag ska använda min höj- och sänkbara säng, måste jag dra ur kontakten och sedan sätta i den i uttaget för att få ström till sängen. Efter någon timme, har strömmen upphört och jag måste dra ur och sättas i kontakten igen!!!
Vad kan det vara för fel? Strömuttaget fungerar med andra apparater så det är inget fel på det.
Vad kan det vara för fel? Strömuttaget fungerar med andra apparater så det är inget fel på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Kan vara komponentfel i elektroniken i styrningen som gör att den hänger sig eller dör, särskilt om den är några år gammal. Är det inte glapp i kontakten är det nog inget du kan lösa själv på ett enkelt sätt.
Man kan tänka sig att sådana saker går i automatiskt viloläge efter en stund och måste aktiveras med hjälp av särskild knappkombination, men då hade du märkt det innan.
Man kan tänka sig att sådana saker går i automatiskt viloläge efter en stund och måste aktiveras med hjälp av särskild knappkombination, men då hade du märkt det innan.
Hej och tack för svar! Detta problem uppstod efter många års användning där kontakten fungerat. Men nu gör den inte det längre.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Som jag skrev tror jag då att det beror på komponentfel i styrkortet till sängen, eller kanske nätaggregatet (separat eller inbyggt) som börjat ge instabil matning och gör att elektroniken slutar fungera normalt. Till slut kommer inte omstart (genom att dra ut kontakten) fungera längre heller.
Har du någon kunnig bekant kan de ta isär och mäta och kanske byta felande delar. Annars kan du kontakta tillverkaren eller säljaren av sängen för eventuella utbytesdelar om det finns kvar.
Har du någon kunnig bekant kan de ta isär och mäta och kanske byta felande delar. Annars kan du kontakta tillverkaren eller säljaren av sängen för eventuella utbytesdelar om det finns kvar.
kabelbrott strax intill kontakten måste väl ändå vara prime suspekt. skulle pröva korta sladden där cirka 5 cm och sedan sätta dit en ny kontakt. du hittar den på närmsta gubbdagis.
ett alternativt ställe är strax intill kontrollboxen. svårare läge, men går förstås korta den även där.
men att det blir bra när du tryckt ihop sladd och kontakt vid väggkontakten tyder på det förstnämnda?
förstås kan det vara något elektroniskt i boxen, t ex ett litet batteri som minns inställningarna kan möjligen behöva bytas. men jag skulle börja med sladden.
ett alternativt ställe är strax intill kontrollboxen. svårare läge, men går förstås korta den även där.
men att det blir bra när du tryckt ihop sladd och kontakt vid väggkontakten tyder på det förstnämnda?
förstås kan det vara något elektroniskt i boxen, t ex ett litet batteri som minns inställningarna kan möjligen behöva bytas. men jag skulle börja med sladden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Aldrig varit med om ett kabelbrott som till 100% löses genom att dra ur och sätta i kontakten. När det är avbrott fungerar det ibland, ibland inte.
Enklaste testen är väl att låta kontakten sitta i och vrida, dra, snurra rund kabeln på olika ställen och se vad som händer.
Enklaste testen är väl att låta kontakten sitta i och vrida, dra, snurra rund kabeln på olika ställen och se vad som händer.
och trycka ihop. det som eventuellt är det som skapar kontakt i detta fall.MultiMan skrev:
om nu felet sitter där.
Klicka här för att svara