Har problem med vattentrycket. Fick tipset att testa vända på en fas. Vattenpumpen kan gå baklänges. Har kollat igenom att jag har ström på alla faser och även gjort rent tryckströmbrytaren.
Bilden visar tryckströmbrytaren. Vad byter jag plats på?

• Schematisk bild av en tryckströmbrytare med märkningar för faserna L1, L2, L3, jord och anslutningar till motor och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BKBG skrev:
Har problem med vattentrycket. Fick tipset att testa vända på en fas. Vattenpumpen kan gå baklänges. Har kollat igenom att jag har ström på alla faser och även gjort rent tryckströmbrytaren.
Byt plats på L1 och L2 på ena sidan av brytaren. Glöm inte att stänga av strömmen innan.

• Gilla
BKBG och 1 till
  • Laddar…
B BKBG skrev:
Om du haft fungerande vatten tidigare är det nog långsökt att pumpen plötsligt går åt fel håll pga felvända faser... ?

Du har ingen rotationsriktning angiven på elmotorn så att du kan verifiera riktningen med fläktbladet?

J johanfa skrev:
Om du haft fungerande vatten tidigare är det nog långsökt att pumpen plötsligt går åt fel håll pga felvända faser... ?
Det har väl inträffat att man av ngn anledning plötsligt får en fasskiftning. Det skall inte hända, men det händer.

Kollade med rörmokaren och han sa att det kan ha skett en fasskiftning någonstans i nätet. Ovanligt men inte omöjligt.

MathiasS MathiasS skrev:
Du har ingen rotationsriktning angiven på elmotorn så att du kan verifiera riktningen med fläktbladet?
Svårt att komma åt pumpen. Har djupvattenpump.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det går ju fort att koppla om och testa. Antingen funkar det, eller så kan du utesluta det felet.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Du kan skifta plats på två av faserna var som helst mellan elskåp och pump. Välj det ställe som ser lättast åtkomligt ut.
Du behöver igentligen inte komma ihåg vilka trådar du skiftade, kastar du om två andra trådar någonstans i systemet vänder du rotationsriktning igen.
Klart lämpligast att bara pilla på ett ställe, men det är så det funkar i alla fall.

• Gilla
BKBG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.