Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
Hej har precis rivit mitt badrum och har lite funderingar på valvet.. det verkar vara endast 5cm och jag undrar hur jag på bästa sätt ska lösa allt.
Var inne på att gjuta upp med eps och undrar om jag kan armera det för att få lite bättre bärighet...vet inte hur mycket åsarna (som verkar vara delvis ingjuta) bär upp så mycket med tanke på att som är "jackade" ur så pass mkt? men med ett fullt badkar där inne så känns 5cm valv tunt.
Badrummet är 3.5m djupt och 2m brett iaf.
Var inne på att gjuta upp med eps och undrar om jag kan armera det för att få lite bättre bärighet...vet inte hur mycket åsarna (som verkar vara delvis ingjuta) bär upp så mycket med tanke på att som är "jackade" ur så pass mkt? men med ett fullt badkar där inne så känns 5cm valv tunt.
Badrummet är 3.5m djupt och 2m brett iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
Tvättstugan 
Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
Så som rörisen har totalförstört bjälkarna känns det som att det behövs förstärkas på något sätt.
Om det är ett Betongbjälklag under bjälkarna borde man kunna ta bort bjälkarna och isolera och gjuta på golvet.
Blir då en mycke bättre konstruktion än med trä i badrumsgolv.
Men du behöver nog kolla med en konstruktör om hur du gör bäst, har inge koll på dom här tunna betong bjälklagens bärighet, oftast använder man dom som form och när man gjuter.
Är det inte hålbjälklag? hur kom du fram till att det bara är 5cm.
Om det är ett Betongbjälklag under bjälkarna borde man kunna ta bort bjälkarna och isolera och gjuta på golvet.
Blir då en mycke bättre konstruktion än med trä i badrumsgolv.
Men du behöver nog kolla med en konstruktör om hur du gör bäst, har inge koll på dom här tunna betong bjälklagens bärighet, oftast använder man dom som form och när man gjuter.
Är det inte hålbjälklag? hur kom du fram till att det bara är 5cm.
Menar du verkligen att det är 5 cm betong under eller menar du att det bara är 5 cm kvar av träregeln?
Något under bär ju uppenbart, träregeln skulle inte ens bära sin egen tyngd.
EPS är som frigolit, bär inget alls men är bra isolering. Försök att hitta ritning på konstruktionen, sannolikt är det helt lugnt men om du inte hittar någon ritning kan du åtminstone mäta höjdskillnad mellan tak tvättstuga och det du står på i ditt blivande badrum.
Något under bär ju uppenbart, träregeln skulle inte ens bära sin egen tyngd.
EPS är som frigolit, bär inget alls men är bra isolering. Försök att hitta ritning på konstruktionen, sannolikt är det helt lugnt men om du inte hittar någon ritning kan du åtminstone mäta höjdskillnad mellan tak tvättstuga och det du står på i ditt blivande badrum.
Redigerat:
Jag fattar inte riktigt heller golv och bjälklag är uppbyggt men jag diskuterade just den här frågan med en konstruktör för några veckor sedan och han hade blivit snabbinkallad flera gånger då just rörmokare hade sågat sönder bjälklag så att bärigheten blivit kraftigt försvagad.
Generellt så kan man skruvlimma konstruktionsplywood eller reglar längs en taskigt ursågad golvregel för att förstärka bärigheten. Man kan också kotla mellan reglar för att styva upp bjälklaget.
Generellt så kan man skruvlimma konstruktionsplywood eller reglar längs en taskigt ursågad golvregel för att förstärka bärigheten. Man kan också kotla mellan reglar för att styva upp bjälklaget.
Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
De är som corre säger och valvet är 5cm kanske nåra mm till. Mätade i hålen där vattenledningarna gick förrut (brevid fd tvättnedkastet). Finns inget under som bär upp och valvet ligger ju på en vägg 50cm ut från där jag knäppte kort och längst in mot ytterväggen och även direkt till höger är det en vägg under. Jag vill helst gjuta upp med eps men då måste jag ju såklart veta hur mkt valvet klarar :/
Det låter riktigt tunt.
Det lättbetongbjälklaget jag hade i huset var runt 15cm tjockt, ca 3-4m mellan stöden.
I det fallet var det inget problem att gjuta EPS och sen flytspackla, men i ditt fall vettetusan...
Det lättbetongbjälklaget jag hade i huset var runt 15cm tjockt, ca 3-4m mellan stöden.
I det fallet var det inget problem att gjuta EPS och sen flytspackla, men i ditt fall vettetusan...
Klicka här för att svara