Hej har precis rivit mitt badrum och har lite funderingar på valvet.. det verkar vara endast 5cm och jag undrar hur jag på bästa sätt ska lösa allt.
Var inne på att gjuta upp med eps och undrar om jag kan armera det för att få lite bättre bärighet...vet inte hur mycket åsarna (som verkar vara delvis ingjuta) bär upp så mycket med tanke på att som är "jackade" ur så pass mkt? men med ett fullt badkar där inne så känns 5cm valv tunt.

Badrummet är 3.5m djupt och 2m brett iaf.

DSC_0705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vad är det under golvet?

Tvättstugan :)

labbetheking skrev:
Tvättstugan :)
Finns det verkligen ingen kunnig och vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Så som rörisen har totalförstört bjälkarna känns det som att det behövs förstärkas på något sätt.
Om det är ett Betongbjälklag under bjälkarna borde man kunna ta bort bjälkarna och isolera och gjuta på golvet.
Blir då en mycke bättre konstruktion än med trä i badrumsgolv.
Men du behöver nog kolla med en konstruktör om hur du gör bäst, har inge koll på dom här tunna betong bjälklagens bärighet, oftast använder man dom som form och när man gjuter.
Är det inte hålbjälklag? hur kom du fram till att det bara är 5cm.

Antingen tar du bort reglarna helt och gjuter 3cm eps och min 2cm flytspackel? (Kolla med tillverkaren)
Eller så lägger du nya reglar, iom att dom står på det gjutna valvet så håller det

Menar du verkligen att det är 5 cm betong under eller menar du att det bara är 5 cm kvar av träregeln?
Något under bär ju uppenbart, träregeln skulle inte ens bära sin egen tyngd.
EPS är som frigolit, bär inget alls men är bra isolering. Försök att hitta ritning på konstruktionen, sannolikt är det helt lugnt men om du inte hittar någon ritning kan du åtminstone mäta höjdskillnad mellan tak tvättstuga och det du står på i ditt blivande badrum.

Redigerat:
Det är väl ett lättbetongbjälklag under? Isf är det bärande i sig som regel.

Isf ut med reglarna, in med EPS och flyt som nino är inne på.

Jag fattar inte riktigt heller golv och bjälklag är uppbyggt men jag diskuterade just den här frågan med en konstruktör för några veckor sedan och han hade blivit snabbinkallad flera gånger då just rörmokare hade sågat sönder bjälklag så att bärigheten blivit kraftigt försvagad.

Generellt så kan man skruvlimma konstruktionsplywood eller reglar längs en taskigt ursågad golvregel för att förstärka bärigheten. Man kan också kotla mellan reglar för att styva upp bjälklaget.

I detta fallet så har reglarna endast buret upp ytsiktet.
Det som TS står på i bilderna är golvbjälklaget, och där finns svaret på hållfastigheten.

Är det ett träbjälklag där under så är det nog lugnt, då är det bara att förstärka åsarna lite och lägga ett nytt spångolv ovanpå.

De är som corre säger och valvet är 5cm kanske nåra mm till. Mätade i hålen där vattenledningarna gick förrut (brevid fd tvättnedkastet). Finns inget under som bär upp och valvet ligger ju på en vägg 50cm ut från där jag knäppte kort och längst in mot ytterväggen och även direkt till höger är det en vägg under. Jag vill helst gjuta upp med eps men då måste jag ju såklart veta hur mkt valvet klarar :/

Det låter riktigt tunt.

Det lättbetongbjälklaget jag hade i huset var runt 15cm tjockt, ca 3-4m mellan stöden.
I det fallet var det inget problem att gjuta EPS och sen flytspackla, men i ditt fall vettetusan...

5 cm låter väldigt klent dimensionerat, särskilt om ett badkar ska dit. Jag hade kallat in en konstruktör som får titta och räkna.

Finns det bra upplag finns ju plats både för isolering och betong,blir en bättre konstruktion än trä i ett våtrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.