Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Valsat plåttak- Clix?

1. M
    Medlem · Stockholm · 132 inlägg

MalinW

Medlem
    Hej,

Vi har en villa från -69 med tunna väggar och platt tak med invändigt stuprör. Vi tycker inte konstruktionen är så lysande utan planerar att bygga nytt tak och tilläggsisolera alla väggar.
    Vi vill ha ett asymetriskt tak med 7 grader luting på ena hållet och 60 grader på andra hållet.
    Taket ska vara ett plåttak och vi har hittat Clix som ett altenativ till vanligt valsat plåttak. Är det någon som har erfarenhet av Clix? Vad finns för fördelar/nackdelar?

http://www.clix.se/

Det har skrivits några trådar om det, men inte så mycket, tänkte att jag gör ett försök och ser om någon mer har använt det eller tycker något om det nu :)

Hälsningar

Malin

2. F
    Medlem · Stockholm · 284 inlägg

Frebbe

Medlem
    Med tanke på dagens ROT-avdrag, så borde det inte bli mycket dyrare att anlita en plåtis och lägga dubbelfalsad bandtäckt plåt (dvs originalet som clix skall efterlikna). Borde inte bli så dyrt om taket är "enkelt". Om det inte är "enkelt", dvs massa hinder stosar mm, så lär du nog ändå behöva en plåtis för att sy ihop allt.

3. M

MalinW

Medlem
    Taket är nog ganska enkelt men vi hade inte tänkt göra det själva ändå. Taket är inte det enda som ska göras, ny fasad, tilläggsisolera, nya fönster ny entre´, värmepump med solfångare, nytt kök osv. ROT bidraget lär vi få ihop till med råge... :)
    När jag läser om Clix tycker jag att systemet verkar smart men jag vet inte så mycket om "vanlig" bandplåt så att jag kan göra en vettig jämförelse. Är det nackdelar med Clix som inte finns med vanlig bandplåt?

4. F

Frebbe

Medlem
    Clix är bara enkelfalsat, men å andra sidan lite högre falser och någon speciellt clixlås, som gör att det är godkänt för lägre taklutningar än om det var "vanlig" enkelfals. Jag har aldrig lagt clix, så jag vet inte hur det är. Materialet och kulören/lacken verkar vara den samma som hos plåtslagaren. Men som sagt var, tveksamt om det blir billigare att anlita en snickare att lägga clix än en plåtis att bandtäcka det, och om kostnaden inte är till fördel för clix, så skulle jag föredra dubbelfalsad bandtäckning.

5. F

Frebbe

Medlem
    När jag tittar på deras montörer i stockholm ser jag att det är olika plåtslagerier. Då skulle jag be att få offert på både clix och vanlig dubbelfalsad bandtäckning och se om det skiljer något. Det kanske skiljer mycket, men jag tycker inte att det borde göra det...

6. J
    Medlem · Trångsund · 865 inlägg

jerk

Medlem
    Jag har lagt clix på vårat tak och det är jätte enkelt om det är ett helt vanligt tak men betydligt svårare om det är lite takkupor och genomföringar. Men det blir himla fina tak och jag kan varmt rekomendera detta tak. Prisvärt desutom

7. P
    Medlem · Älvsborg · 149 inlägg

Peppe_e

Medlem
    Kan som plåtslagare rekommendera dubbelfalsad bandtäckning framför allt annat. Var inne å kollade på länken, såg att priserna låg på runt 200kr/kvm. Våran firma lägger färdig bandtäckning från 300kr/kvm. Då är det utan hinder. 100kr/kvm för materialet ingår i detta. Alltså rotavdrag på 200kr av dessa 300kr = 200kr/kvm i slutändan. Sen varierar priserna otroligt mycket i olika städer.

8. M
    Medlem · stockholm · 5 inlägg

MrJral

Medlem
    Peppe vart köper ni erat material ? ska börja handla där också !!

vi får betala ca 175kr/kvm och en rulle ligger på ca 53 kvm = ca 9300kr

och till det kommer falsolja & glidklammer.

och sen trodde jag att vi pratade om villa storlekar på det här forumet.

typ 200kvm och inte tak på 5000kvm och liknande.

9. J
    Medlem · Trångsund · 865 inlägg

jerk

Medlem
    jaa...och det priset jag fick av en plåtslagare var ca 500kr/kvm så därför valde jag clix och gjorde det själv. Enligt plåtslagaren var 500kr ett bra pris för bandat plåttak i aluzink. Clix i aluzink kostade ca 200kr/kvm.

10. M

MalinW

Medlem
    Hej,
    Nu har vi fått en första prisuppgift från en plåtslagare. Han vill ha 450 kr /m2+ moms för Clix och 650 kr/m2 + moms för bandtäckning.
    Materialet var dyrare för clix men enklare att lägg dvs mindre arbetstid.
    Vi ska ta in riktiga offerter när konstruktionsritningarna är klara i slutat av veckan.

11. J
    Medlem · Västernorrland · 1 454 inlägg

JanneL

Medlem
  12. M

MalinW

Medlem
    Tack för länken!
    Kan man använda det med 7 graders taklutning?
    Jag hittade ingen info om det på deras hemsida...

13. M
    Medlem · stockholm · 5 inlägg

MrJral

Medlem
    Kollade på clix sida och där kostar ju allt extra som ingår i kvm priset

på bandat tak , exvis

visk ca 20m på normalhus a 62kr = 1250kr
    fotpl ca 30m på normalhus a 69kr = 2060kr
    nock ca 15m på normalhus a 250kr = 3750kr

alltså ca 7000kr extra för nåt som ingår i bandning !!

och sen kanske man har 10m ståndskiva eller ränndal a 188 = 1880kr
    när bandat för samma yta kostar ca 1500kr monterat och klart ???

14. F

Frebbe

Medlem
    Med andra ord så hade det i dagsläget blivit billigare (eller samma pris) med bandtäckning för alla som kan utnyttja ROT-avdraget, tråkigt för er att ni inte kan göra det, men väl värt att tänka på för andra husägare som funderar plåttak.

Peppe_e:
    Känns nog som dina priser verkligen är i underkant i dagens läge. Kanske att plåten ligger runt 100 kr/kvm (går ju stadigt uppåt, även om råvarupriserna har avstannat), men sen har du ju massa spill på falser och bortklipp, plus glidklammer och andra tillbehör som MrJral påpekar. Så en normal villa i stockholm kan nog glömma att få en komplett bandtäckning för 300 kr/kvm iaf.

15. M

MalinW

Medlem
    Frebbe:
    Nu förstår jag inte, varför skulle vi inte kunna utnyttja ROT-bidraget?
    Visserligen är det mycket som ska göras av hantverkare så vi får nog ihop till fullt ROT-avdrag ändå, men finns det någon anledning till att just plåtläggningen ska undantas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.