Kanske har ett självklart svar, iom att jag inte hittar några instruktioner på nätet, men hur läggs en valmklocka uppe på taknocken på valmat tak?

Vi har ett valmat tak där långsidorna har ca. 30 grd lutning och kortsidor med ca. 45 grd lutning. Huset är från '78 och allt är i orginal från dess. För närvarande ligger det 3st nockpannor som är skurna för att passa varandra men nocktätningsmassan / -remsan har torkat ut samt nockpannan på den horisontella nocken har spruckit längs med pannan så jag vill byta ut de.

En sprucken valmklocka monterad på en taknock med synliga lagningsspår och en bakgrund med trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn nr. 1 - Sprucken nockpanna samt någon gammal väderstation som ska bort...

Sprucken nockpanna med valmklocka på taknock av valmat tak och gammal väderstation.
Skapa konto

Hörn nr. 1

Därmed: Hur läggs valmklockan ovanpå?

Anpassas de 3st nockpannorna mot varandra och sedan läggs valmklockan rakt-upp-o-ned ovanpå y-korset (se bild nedan) mellan de 3st nockpannorna eller hur görs det?

Närbild på taknock med skurna nockpannor och tecken på sprickbildning och slitage.
Skapa konto

Hörn nr.2 - Y-korset...

Jag köpte in 3st (1st i reserv) Benders valmklocka men hittar sedan ingen direkt info om hur den ska läggas, därav att jag antar att det är en självklarhet-hur-den-ska-läggas...
- Valkmklocka...
https://www.benders.se/sortiment/tak/betongtillbehor/valmklocka/

- Benders, allmän instruktion / information om tagläggning
http://wpp.cobuilder.com/DocumentHa...A729015F0B46677986B2D776AABE18F465044077C0D1B

Tackar på förhand!

K
Hur gjorde du? Har ungefär samma problem men på ett sexkantigt hus där alla sex nockarna möts

K Kallebo skrev:
Hur gjorde du? Har ungefär samma problem men på ett sexkantigt hus där alla sex nockarna möts
Valmklockan var ganska enkel att lägga dit, ganska självinstruerande. Sen nyttjade jag någon form av nocktejp mellan pannorna. Jag kommer inte ihåg vad det heter, men tänk dig klassisk häftmassa men i en lång remsa, som nyttjas för att täta mellan pannorna. Valmklocka monterad på taknock med synlig tejp mellan tegelpannor, mot bakgrund av en trädgård.
Skapa konto
Valmat tak med röda betongpannor och en nockventil, omgivet av grönska och hus.
Skapa konto
Valmklocka monterad på takpannor med nocktejp vid tätning.
Skapa konto

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.