33 632 läst ·
255 svar
34k läst
255 svar
Vållande vid bilolycka? Stillastående i korsning.
Stannar man i vänsterfilen på en motorväg för att pinka i mitt-diket, lär man kunna räkna med att åka dit ganska duktigt som vållande för eventuell allvarlig påkörningsolycka som det kan leda till, hur stilla bilen än stod under tiden man pinkade... 
Då har vi olika uppfattning.Nyfniken skrev:
Det ska inte vara tillåtet att utsätta andra människor för fara, anser jag, bara för att man borde kunna förvänta sig att alla andra alltid har full koll. I så fall skulle en massa skadestånd falla pladask, som att man inte skottat eller avisat trottoaren, eller för att man drog en slang över gatan som mormor snubblade på osv osv.
Det håller jag med om. Den som stannar i vänsterfil på motorvägen för att slå en drill ska kunna bötfällas för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.thomasx skrev:
Men jag tycker fortfarande att om en bil i rörelse krockar med en som står still, så är det alltid bilen som rör sig som rör sig som orsakade olyckan. För mig som förare är det en viktig princip. Den stillastående bilen kan lika gärna vara en betongsugga, en polis eller en fyraåring på villovägar.
Nog med OT, det är ok att tycka olika.
För TS kan även denna paragraf vara bra i argumentationen med Fb, med syfte på den andra bilen, högersväng. Den har hjälpt mig en gång från helt vållande till inget vållande.
Vägtrafikförordningen.
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Vägtrafikförordningen.
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Förstår hur du menar men skulle säga att de måste följa lagen men behöver inte göra samma bedömning som polisen vid olycka.Kurtivan skrev:
Vet att Plus hade uppe ett fall angående rodellkörning där polisen helt frikänd den som blev påkörd men att FB sket i vad polisen tyckte och gjorde tvärtom.
Det behöver inte vara så. Polisen bedömer ev vårdslöshet i trafik som det krävs ganska mycket för att fällas. Är det bara ringa vårdslöshet ska man inte fällas. Finns det då inget annat brott som kan ge en ordningsbot som ex. ej lämnat företräde så får personen ingen påföljd. Personen har ändå gjort ett fel som inte är straffbart men som försäkringsbolaget bedömer efter.breakman skrev:
Skillnaden att vi misstänkt brott ska någon bevisa skulden. För att få rätt mot försäkringsbolag kan du behöva bevisa din oskuld till något. Det har varit några fall där försäkringsbolag inte har trott att vissa bilar inte kan stjälas utan nyckel och vägrat att betala ersättning. Sedan har det visat sig att det visst har gått och försäkringsbolaget har slutligen betalat ersättning.thomasx skrev:
Jag såg en yrkechaufför som hade stannar i vänsterfilen på trefilig motorväg och bytte däck ut mot trafiken. Så visst det dåliga omdömen i trafiken.thomasx skrev:
Han kör en fuling, men bra att du har bilder på korsningen. Han kan knappast komma någonstans med den förklaringen. Du var inte ens inne i korsningen och så har du någon som kan vittna.
En kompis son, blev påkörd i en skarp kuva precis när han fått sitt körkort. Motparten försökte då också med en fuling, med att påstå att han blivit påkörd. Trotts att motparten varit långt inne på vänstersidan av vägen!
En kompis son, blev påkörd i en skarp kuva precis när han fått sitt körkort. Motparten försökte då också med en fuling, med att påstå att han blivit påkörd. Trotts att motparten varit långt inne på vänstersidan av vägen!