2 978 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Välja vinkelslip - hjälp!
Hej!
Jag måste nu akut köpa en ny vinkelslip, 125mm's. Eftersom jag använder vinkelslip ganska sällan har jag hittills haft jättebilliga, t ex ÖoB's BlackTool för 98:-, och de har fungerat utmärkt tills motorn bränns sönder eller liknande. Väl värda den knappa hundralappen för mina behov.
Verktyg som jag använder mer är dock av bättre märken (Milwaukee, AEG och DeWalt). Efter att på nära håll sett en olycka där en kapskiva gick sönder och flög iväg och skadade byggaren vill jag dock köpa en maskin med bättre säkerhet denna gången även om den blir dyrare och jag behöver därför hjälp med valet. Ett bra sprängskydd som är lätt att ställa in och som inte är så klumpigt att det tas av för att man ska komma åt (jag vet att man inte ska ta av det
) är ett önskemål. Sedan har ju olika tillverkare egna benämningar på system som går ut på att skivan bromsas om skivan fastnar eller liknande och det finns mjukstart och en massa annat. Vilka säkerhetsfunktioner är viktigast?
Min budget är helst max 1500:- och i butikerna i min närhet finns då följande att välja på:
- AEG WS 8-125 MX, 3 års garanti, 1299:-
- Metabo WQ1000, 1 års garanti, 1244:-
- Milwaukee AG 9-125 QXC, 3 års garanti, 1482:-
Boschs blåa sortiment är beställningsvara, DeWalt kändes plastig och vinglig i förhållande till ovanstående och Hitachiförsäljaren hade stängt ikväll när jag körde runt, men jag ska kolla in dem imorgon om ni rekommenderar Hitachi. Övriga maskiner/märken var för dyra...
Vilken skulle ni köpt av ovanstående?
Jag måste nu akut köpa en ny vinkelslip, 125mm's. Eftersom jag använder vinkelslip ganska sällan har jag hittills haft jättebilliga, t ex ÖoB's BlackTool för 98:-, och de har fungerat utmärkt tills motorn bränns sönder eller liknande. Väl värda den knappa hundralappen för mina behov.
Verktyg som jag använder mer är dock av bättre märken (Milwaukee, AEG och DeWalt). Efter att på nära håll sett en olycka där en kapskiva gick sönder och flög iväg och skadade byggaren vill jag dock köpa en maskin med bättre säkerhet denna gången även om den blir dyrare och jag behöver därför hjälp med valet. Ett bra sprängskydd som är lätt att ställa in och som inte är så klumpigt att det tas av för att man ska komma åt (jag vet att man inte ska ta av det
Min budget är helst max 1500:- och i butikerna i min närhet finns då följande att välja på:
- AEG WS 8-125 MX, 3 års garanti, 1299:-
- Metabo WQ1000, 1 års garanti, 1244:-
- Milwaukee AG 9-125 QXC, 3 års garanti, 1482:-
Boschs blåa sortiment är beställningsvara, DeWalt kändes plastig och vinglig i förhållande till ovanstående och Hitachiförsäljaren hade stängt ikväll när jag körde runt, men jag ska kolla in dem imorgon om ni rekommenderar Hitachi. Övriga maskiner/märken var för dyra...
Vilken skulle ni köpt av ovanstående?
Jag är ett stort fan av vinkelslipar (har slipar från blå bosch, metabo, hitachi, stayer och hilti). Jag tycker absolut att du ska välja på bosch, det är toppenmaskiner. Jag rekommenderar speciellt GWS 11-125 CI, den har kickbackskydd.
Angående funktioner så har jag skrivit lite om det i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92031-gjorde-jag-ett-bra-koep.html#post639242 post nr 4.
Angående funktioner så har jag skrivit lite om det i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92031-gjorde-jag-ett-bra-koep.html#post639242 post nr 4.
Har du testat Feins vinkelslipar? Om jag inte missminner mig så har de någon fiffig säkerhetsfunktion som har med strömbrytaren att göra, eller hur det nu var.
Edit: Fein har motorbroms! Och en massa andra funktioner som tyskarna hävdade var bra och säkra.
Edit: Fein har motorbroms! Och en massa andra funktioner som tyskarna hävdade var bra och säkra.
Redigerat:
Tack Daniel för länken till den andra tråden. Jag sökte på 'vinkelslip' innan jag skrev mitt inlägg men klickade inte på just rubriken 'Gjorde jag ett bra köp'.
Problemet med blå Bosch är, som jag nämnde, att de är beställningsvara här i trakten och jag behöver en till helgen.
De jag kan få tag på som inte är alltför dyra är de jag nämnde.
Eftersom du, Daniel, har en slip från Metabo kanske du vet om "Metabo S-automatic säkerhetskoppling" motsvarar Kick-back? I Bruksanvisningen står att "Om verktyget är fastklämt eller har hakat fast begränsas kraftflödet till motorn. På grund av de höga krafterna måste därför maskinen alltid hållas fast med stödhandtagen. Inta även en säker position och arbeta koncentrerat.". Min hjärna kan inte koppla att om kraftflödet (vilket - el eller rörelseenergi?) till motorn begränsas ökar krafterna vilket gör att man måste arbeta koncentrerat. Annars har Metabon också ett enkelt justerbart sprängskydd (liksom Milwaukeen) - bara att vrida det i rätt läge utan att lossa spakar eller ta fram skruvmejseln.
Problemet med blå Bosch är, som jag nämnde, att de är beställningsvara här i trakten och jag behöver en till helgen.
Eftersom du, Daniel, har en slip från Metabo kanske du vet om "Metabo S-automatic säkerhetskoppling" motsvarar Kick-back? I Bruksanvisningen står att "Om verktyget är fastklämt eller har hakat fast begränsas kraftflödet till motorn. På grund av de höga krafterna måste därför maskinen alltid hållas fast med stödhandtagen. Inta även en säker position och arbeta koncentrerat.". Min hjärna kan inte koppla att om kraftflödet (vilket - el eller rörelseenergi?) till motorn begränsas ökar krafterna vilket gör att man måste arbeta koncentrerat. Annars har Metabon också ett enkelt justerbart sprängskydd (liksom Milwaukeen) - bara att vrida det i rätt läge utan att lossa spakar eller ta fram skruvmejseln.
Jag vet inte om Metabos systemet är sämre, lika bra, eller bättre än boschens, klart är emellertid att de både funktionerna är tillför samma sak, dvs hindra kickback. Jag har dock inte fått detta skydd att utlösa på min bosch. Min metabo är för gammal för att ha detta skydd, tyvärr.
Jag köpte en blå bosch 125 mm för ca 25 års sen verkar vara outslitbar det är bara sladden som har spruckit men det klart den har ingen mjukstart eller stopp broms.
ska jag byta är valet inte svårt .
Och den har använts mycket till både bil plåt o grövre material
ska jag byta är valet inte svårt .
Och den har använts mycket till både bil plåt o grövre material
Med tanke på att du bor i Skåne - du har inte Jula i Hyllinge eller i Malmö i närheten? - där kostar 11-125CI 1400kr. Jag hade absoltu kört en liten bit för den maskinen. Ring och kolla så att de har den hemma bara!
Om det måste bli AEG, milwaukee, makita eller metabo så tror jag att du gör ett bra köp vilken maskin du än väljer. Se till att de har säkerthetsdetaljerna.
Om det måste bli AEG, milwaukee, makita eller metabo så tror jag att du gör ett bra köp vilken maskin du än väljer. Se till att de har säkerthetsdetaljerna.
Redigerat:
Bra att funktionerna är till för samma sak. Jag sökte just efter återförsäljare på Boschs hemsida inom 5 mil och fick upp ett antal träffar. Ska ringa de butikerna imorgon och se vad de har hemma i rätt prisklass, men sedan får jag värdera om jag vill lägga tid och pengar på att köra runt eller om jag istället styr stegen mot närmaste järnaffär och köper annat märke, men alla verkar rekommendera blå Bosch så det kanske är dumsnålt att välja något annat märke.
Tack för era synpunkter!
Tack för era synpunkter!
Kolla bara om denna Boschmodell har mjukstart. Sätt kontakten och starta maskinen... Vissa tycks ha det och andra inte. Mjukstart har kanske inte större effekt på säkerhetsfrågan vad gäller direkta skador men kraftig ryck är inte så skönt.
Och om du väljer Bosch så se till att du får med denna vibrationsdämpande handtaget. Väger lite mer än vanliga handtag men man blir mindre trött i händerna.
Och om du väljer Bosch så se till att du får med denna vibrationsdämpande handtaget. Väger lite mer än vanliga handtag men man blir mindre trött i händerna.
Klicka här för att svara