Hej!
Jag har lite funderingar kring installationskostnad och driftskostnad för olika uppvärmningsalternativ.

Huset är ett 1,5 plan på torpargrund, ca 75 kvadrat byggyta byggt ca 1920. Uppvärmning idag är direktverkande el+vedeldning i kamin.Vi är två som bor i huser och idag gör vi av med ca 9000 kwh. Idag används endast nedervåningen av huset (stängd dörr mellan vån) men en omfattande renovering av övervåningen är på gång. Vilket uppvärmningsalternativ skulle ni välja? Vad kostar det? Vi kommer göra nästan allt snickerijobb själva.

Fråga 1: Göra om till vattenburet. Vad kostar material? Vad kostar rörmokaren?

Fråga 2: Uppvärmning:

Alternativ 1:
Jag har tillgång till egen ved och funderar på ett pannrum med solpaneler på taket. Taket är i perfekt vinkel för solen, men det tilltänkta pannrummet (i garaget) blir att ligga ca 10-12 meter från huset.
Vad skulle det kosta att bygga om garaget från 20 kvadrat till 60 kvadrat och ha pannrum där?

Alternativ 1.1: Samma som ovan men ett fristående pannrum med panna, tankar och vedförråd närmare huset.
Kostnad:?

Alternativ 2:
Jordvärme. Funderingen är ifall man skulle kombinera jordvärme med solvärme. Lämplig åker för jordvärme finns. Dock vet jag inte hur mycket plats själva pumpen och acctank tar... Finns inte överdrivet med plats över direkt.
Installationskostnad: ?
Driftskostnad: ?
Livslängd på pump:?

Alternativ 3:
Luftvärmepump, ha kvar elradiatorer som är ca 50 år gamla och fortsätta elda i vardagsrummet.
Känner minst för detta alternativ.

Snälla hjälp mig att klura ut vad ungefärliga investeringskostnader och driftskostnader blir.

Fråga 1: Göra om till vattenburet. Vad kostar material? Vad kostar rörmokaren?

Material för golvvärme nedervåning, ca 20k, element övervåning, ca 10k, rörmokare som kopplar ihop ca 10k
Totalt ca 40k.

Fråga 2: Uppvärmning:

Alternativ 1:
Jag har tillgång till egen ved och funderar på ett pannrum med solpaneler på taket. Taket är i perfekt vinkel för solen, men det tilltänkta pannrummet (i garaget) blir att ligga ca 10-12 meter från huset.
Vad skulle det kosta att bygga om garaget från 20 kvadrat till 60 kvadrat och ha pannrum där?

Verkar ligga nånstans upp mot 400k... se räkningar i alt 1.1 nedanför

Alternativ 1.1: Samma som ovan men ett fristående pannrum med panna, tankar och vedförråd närmare huset.
Kostnad:?

Kostnad tot ca 240k inklusive pannrum (50k), panna, tankar, solpaneler (150k), inkl egen rördragning och konvertering till golvvärme (40k).

Alternativ 2:
Jordvärme. Funderingen är ifall man skulle kombinera jordvärme med solvärme. Lämplig åker för jordvärme finns. Dock vet jag inte hur mycket plats själva pumpen och acctank tar... Finns inte överdrivet med plats över direkt.

Installationskostnad ca 110k+40k konvertering till vattenburen golvvärme
Driftskostnad: ca 4-5000/år
Livslängd på pump: Verkar ligga på 15-20 år
Värmepumpen inkl varmvatten 220l tar 60x60 cm utrymme

Alternativ 3:
Luftvärmepump, ha kvar elradiatorer som är ca 50 år gamla och fortsätta elda i vardagsrummet.
Känner minst för detta alternativ.
Verkar ligga på ca 50k med en pump uppe och en nere. Varmvatten tillkommer också.

Verkar dessa uppskattningar rimliga? Stämmer mina antaganden??

MVH
Lars

Det var ganska många frågor här.
9000 kwh i totalförbrukning plus ved av okänd kvantitet för bara nedervåningen. Gammalt hus som man kan misstänka vara mindre välisolerat. Man skulle kunna gissa att ni har ett ganska stort uppvärmningsbehov. Vad tror du själv ? Stort energibehov kan tala för jordvärme.

Kostnaden för konvertering till golvärme låter låg men det beror förstås på hur mycket ni gör själva. Ett enklare trägolv går på 150 kr/kvm om ni behöver byta golv när golvvärmen är på plats. Rörmokarna brukar ta 10´ för ett minimum av arbetsinsats, fast det kanske bara är jag som blivit "bränd"
Finns iofs bidrag att söka för detta upp till 30'. Känner inte till vilka villkor som gäller.

Luftvärmepump brukar kosta 20' per pump, billigare om man installerar två. Men kan passa dåligt om ni har små dörrar och inte särskilt öppen planlösning. Bor du i typ Särna (kallt) och dessutom inte känner för luftvärme så ska du inte satsa på det.

Sol och ved har jag nästan ingen uppfattning om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.