pacman42 pacman42 skrev:
Har man ingen centralenhet så sitter man ju med exakt det beteende som är konfigurerat, vilket kanske är önskvärt ibland, men jag justerar saker rätt ofta hemma för att behoven varierar.

Ett exempel: Jag har olika behov av utebelyning på sommaren och på vintern. Dett går bortom statiska timers, ljussensorer och rörelsedetektorer. Då klarar man sig inte utan centralehet. Jag har idag gjort två olika scheman, ett för vinter och ett för sommar. Men egentligen räcker inte ens det till, jag skulle behöva ett tredje för vår och höst också.

Ett till exempel: När man duschar så känns inte rörelsesensorn i badrummet av, detta gör att man måste ha en väldigt lång timeout på belysningen där (när man hade tonåringar hemma), men det vill man inte ha under övriga dygnet, då släcks nästan aldrig belysningen där. Och eftersom tonåringarnas duschvanor förändras över tid så vill man ändra inställningarna någon gång då och då.
Javisst, och det var därför jag skrev att man bör komplettera med en centralenhet för utökad funktionalitet och visualisering.

Men det innebär ju inte att det måste lämnas över en centralenhet till den som flyttar in efteråt. Man lämnar över ett robust grundsystem med en viss given nivå av funktionalitet och automation.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Du har alltså ingen automation?
Det skrev jag inte.
Men jag har medvetet valt bort allt onödigt.
Det enkla är det geniala.

Värmen styr bvp på en utegivare utan termostater på radiatorerna.
Golvvärmen drivs passivt utan egen reglering och allting funkar Rolex 👌

Ventilationen sköter FTX'n vars enda automation är automatiskt sommarkyla.

Enda Belysningen som har någon form av automatik är ledslingan i muren på uppfarten som drivs av ett väldigt enkelt ljusrelä.
Eller ja.. lampan på bron har inbyggt ljusrelä.

Den som inte gillar att nörda i dessa styrsystem ser noll fördelar, ökade kostnader och onödigt krångel de inte vill hålla på med.

jbr jbr skrev:
Javisst, och det var därför jag skrev att man bör komplettera med en centralenhet för utökad funktionalitet och visualisering.

Men det innebär ju inte att det måste lämnas över en centralenhet till den som flyttar in efteråt. Man lämnar över ett robust grundsystem med en viss given nivå av funktionalitet och automation.
Vilket man kan få med Zigbee också.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Men jag har medvetet valt bort allt onödigt.
Okej, vad är onödigt och enligt vems behov definierar man det?
Är det allt utom just reglering av framledningstemperaturen i värmesystemet?

Det enkla är det geniala.
Nej, det är det inte och det är därför du t.ex. har en bergvärmepump och ett FTX-aggregat.

...ledslingan i muren på uppfarten som drivs av ett väldigt enkelt ljusrelä.
Eller ja.. lampan på bron har inbyggt ljusrelä.
Varför det?

...ser noll fördelar, ökade kostnader och onödigt krångel de inte vill hålla på med.
Enbart ett utslag av okunskap.

• Gilla
rug
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket man kan få med Zigbee också.
Absolut, men det innebär ändå inte att man med ett KNX-installation måste lämna över en centralenhet till den som flyttar in efteråt.

Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
Ett till exempel: När man duschar så känns inte rörelsesensorn i badrummet av, detta gör att man måste ha en väldigt lång timeout på belysningen där (när man hade tonåringar hemma), men det vill man inte ha under övriga dygnet, då släcks nästan aldrig belysningen där. Och eftersom tonåringarnas duschvanor förändras över tid så vill man ändra inställningarna någon gång då och då.
Bör väll lätt gå att ordna med bland annat en luftfuktighetsmätare eller vattenavläsare, öka timeout ifall luftfuktigheten ökar eller ifall vattenavläsaren tickar i ett visst tempo. Då behöver du inte in och pilla och ändra manuellt titt som tätt.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.