3 555 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Välja spis
Sida 1 av 2
Hej, står i begrepp att renovera ett kök i en lägenhet och ska därför byta spis.
Enfasmatning 20 (25?) A. På t.ex. Elgiganten finns några varianter.
Det finns gjutjärnsplattor, keramisk häll och induktion (varmluft kanske?).
Vad är bra/dåligt med resp. typ?
Tillika finns olika rengöringsmetoder.Samma fråga för dem.
Eftersom spisen inte byts spec. ofta så behöver det inte vara den billigaste.
Högst ordinär matlagning i köket ska väl dock kanske tilläggas
Enfasmatning 20 (25?) A. På t.ex. Elgiganten finns några varianter.
Det finns gjutjärnsplattor, keramisk häll och induktion (varmluft kanske?).
Vad är bra/dåligt med resp. typ?
Tillika finns olika rengöringsmetoder.Samma fråga för dem.
Eftersom spisen inte byts spec. ofta så behöver det inte vara den billigaste.
Högst ordinär matlagning i köket ska väl dock kanske tilläggas
Det största problemet med moderna spisar imho är att man envisas med att förse dem med touchknappar. Den som kom på den ljusa idén har sannerligen aldrig lagat mat!! Räcker med att man spiller lite - och det gör man - för att knapparna ska kortsluta och bli obrukbara. Eller att man nyss tvättat av händerna, en inte helt ovanlig aktion i ett kök. Och vad som händer när det kokar över ska vi inte tala om!
Glashällar är bra mycket enklare att hålla rena än gjutjärn; det är värt många kronor.
Om du hittar en spis med dubbla ugnar så köp! Det är en lyx som man vänjer sig vid fortare än man tror.
Självrengörande ugnar är inte dumt heller.
Glashällar är bra mycket enklare att hålla rena än gjutjärn; det är värt många kronor.
Om du hittar en spis med dubbla ugnar så köp! Det är en lyx som man vänjer sig vid fortare än man tror.
Självrengörande ugnar är inte dumt heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt gjutjärnsplattor är hopplösa att rengöra, långsamma och även tröga att reglera ned.
Induktion är extremt lätt att hålla rent. Värmen uppstår direkt i kastrullen, ytan på hällen blir inte varm. Kastruller behöver inte vara perfekt plana. Oerhört snabb uppkokning, snabb nedreglering, det slutar koka några sekunder efter att du sänker.
Enda nackdelen är att vissa äldre kokkärl inte fungerar. Måste innehålla järn (magnetiskt), numera har även rostfria kärl en integrerad järnskiva så att de fungerar.
Vanlig glaskeramik är också bra, men induktion är lite bättre.
Som jag ser det så bör valet stå mellan induktion och glaskeramik. Låt budget och reglage styra. Kan man slippa touch reglage så är det bra.
Induktion är extremt lätt att hålla rent. Värmen uppstår direkt i kastrullen, ytan på hällen blir inte varm. Kastruller behöver inte vara perfekt plana. Oerhört snabb uppkokning, snabb nedreglering, det slutar koka några sekunder efter att du sänker.
Enda nackdelen är att vissa äldre kokkärl inte fungerar. Måste innehålla järn (magnetiskt), numera har även rostfria kärl en integrerad järnskiva så att de fungerar.
Vanlig glaskeramik är också bra, men induktion är lite bättre.
Som jag ser det så bör valet stå mellan induktion och glaskeramik. Låt budget och reglage styra. Kan man slippa touch reglage så är det bra.
Induktion i första hand, glaskeramik i andra hand.
Induktion fördelar:
- snabb effektteglering.
- blir knappt varm på hällen, stax efter att man tagit bort kärlet så går det att lägga handen på utan att bränna sig.
- om man glömmer hällen på efter att man tagit bort kärlet och råkar lägga plast/papper/etc så finns det ingen risk att det börjar brinna.
Välj sedan en spis som går att koppla om mellan enfas, tvåfas och trefas så att du slipper byta spis om fastighetsägaren byter ut elmatningen till trefas. Spisen ska vara märkt 400V~ 3N, läs mer i Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Lite tilläggsinformation,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Induktion fördelar:
- snabb effektteglering.
- blir knappt varm på hällen, stax efter att man tagit bort kärlet så går det att lägga handen på utan att bränna sig.
- om man glömmer hällen på efter att man tagit bort kärlet och råkar lägga plast/papper/etc så finns det ingen risk att det börjar brinna.
Välj sedan en spis som går att koppla om mellan enfas, tvåfas och trefas så att du slipper byta spis om fastighetsägaren byter ut elmatningen till trefas. Spisen ska vara märkt 400V~ 3N, läs mer i Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Lite tilläggsinformation,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tveklöst induktion! Sen kan du välja en modell som du gillar knapparna på. Jag tycker personligen inte det är något problem med touch.
Siemens och Bosch har varit bra länge så det ser jag som trygga val
Siemens och Bosch har varit bra länge så det ser jag som trygga val
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Gaggenau och SMEG har bland annat
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
@Johannes Carlsson prisjakt listar tre induktionshällar med vred ... och då är de på hällen ..
har du något tips om vart man ska börja kolla?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Gaggenau serie 400 har externa reglage
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Varmluft gäller ugnen och när ugnen har det fungerar det bättre att ha två plåtar i ugnen samtidigt samt att man inte behöver värma upp ugnen fullt så mycket (typ 25 grader lägre) eftersom varmluftsfläkten blåser runt den varma luften så det blir en jämnare temperatur inne i ugnen.C clippan skrev:
Tack för alla svar. Induktion med vred verkar ju vara mest omtyckt. Om man väljer induktion så måste ju då tydligen kastruller o stekpannor m m fungera för induktion. Hur vet man det? Kan man kolla det på något sätt?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Borde väl gå att testa med en magnet?
