Hej

Som så många andra som går i tankarna kring att investera i en robotgräsklippare tänkte jag att vi kunde skapa någon form av guide som hjälper till i valet av robot. Det är inte tänkt som en pajkastning mellan de olika modellerna utan snarare samlad konkret erfarenhet kring valet m.m..

Idag finns ju i huvudsak Husqvarna, Honda, Stiga, Bosch och Landroid bland de större.

Pris, återförsäljare/service/reservdelar, teknik, hållbarhet, design, ekonomiska resurser hos tillverkaren för utveckling/hålla sig kvar på marknaden, nyaste lullull kontra äldre beprövat. Varför välja den ena framför den andra när klippkapaciteten är densamma, tid som produkten funnits på makrnaden.

Frömst riktad till de med normal tomt och itne de med t.ex golfbanor där förutsättnignarna är annorlund.
/Mortimer

Ja, det var en bra start.

Många som läser men ingen som har något att reflektera över inför sitt köp....

Ja här er det många som leser..
Jag er i samma situasjon som dig mortimer. Skal ha klippare til sommaren och har vel havnat på Robomow rs 630.. den har mycket bredare klippbredd.. väger mera (mer stabil) och den klipper kantar.
Lithum batteri och rella knivar. Det kan demonteras hält utan verktyg.
Robomow produserar endast klippare och är vel den som har varit längst på marknaden worldwide. då de startade i 1995.
Vet om många som har Hq och dom är nöid. Men den smala klippbredden och det faktum at Hq klippare är konstruerad som en underholdare av gräsmattan som gjör at den måste gå ofta och at den inte är så glad i uppför bakkar ser til at jag veljer annat..
Jag tror Hq hadde tur med inntredan på marknaden i både sverige och norge.. därför så många solda ex.
Min svensk är inte så god.. då jag er normann ;) ursäkta detta.

mortimer skrev:
Varför välja den ena framför den andra när klippkapaciteten densamma.
Jag har en Automower 220 på en villatomt på 1100 kvm.

Tomten är som ett U med hus och garageuppfart i mitten. En passage som är 3 m bred 20 m lång, en liten del av tomten kuperad med max lutning 35%. Klipparen passerar över en gång med marktegel för att komma till en del av trädgården. Klipper allt med roboten och har inte klippt manuellt på tre år.

Valde Automower då jag ville ha en tyst, driftsäker klippare som funnits på marknaden länge och som dessutom såldes i stan så att det är nära till service mm.

Jag är supernöjd. Startar snart upp säsong fyra med robotgräsklipparen.

• Gilla
Torlyn
  • Laddar…
Jag tror många är rädda för just pajkastning och därmed inte vågar skriva kanske, då det lätt blir så att man talar om varför en annan klippare inte är bra i stället för att tala om fördelarna med sitt eget val. Själv är min erfarenhet att man inte heller skall skriva alltför gott om sitt eget val för då kan man också råka ut för diverse tillmälen.
Jag är i alla fall nöjd med mitt val av Landroid som jag valde direkt då den kom i våras, fram till dess var jag ute efter en HQ 220 som jag nästan gick och köpte. Halva priset och tillräckligt bra funktionalitet (inte lika bra som HQ märk väl) fällde avgörandet. Jag vill ha en hyffsat snabb, väldigt tyst maskin som ger ett bra klippresultat och det har jag fått. Har inga problem med 5 metersgränsen till mina grannar heller vilket annars är det största minuset med LD tycker jag.
Jag har ungefär 1150 kvm gräs som LD klarar att klippa under 10 timmar varannan dag under högsäsong och var tredje dag från mitten av augusti.
Servicen har fungerat utmärkt, både telefonråd och rena reparationer, har bl.a. snabbt och lätt fått ett nytt batteri då det första tog slut på en säsong, vilket ju inte heller är så bra. Får se kommande säsong om jag fick ett "måndagsexemplar" eller om det inte håller längre än så.

Redigerat:
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.