S
L Lovan83 skrev:
Det låter som att det kanske är en planslip du vill ha med tanke på möbler osv. Excenterslip är jättebra på större ytor men är det smalare än slipskivan så kan den bli lite bångstyrig.
Planslip avyttrar inte lika mycket, speciellt inte jämfört med rotex, men om du bara ska matta till ytor så kanske det räcker.
Bosch GSS eller Festools RTS/DTS kanske?

Oavsett maskin så köp bara vettiga sandpapper och använd dammsugare. Jag gillar Festools Granat även om Mirka och 3M troligen är minst lika bra.
Jaha. Nu fick jag ännu mer att tänka på. 🤣 Jag vill naturligtvis ha en av varje maskin som existerar. Men tyvärr jobbar jag inte som miljonär så jag måste välja. 😅

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
En excenterslip är mer mångsidig än en planslip och kommer därmed att att göra mer nytta i olika situationer.
Jag har både en 125 och en 150 mm excenter samt en planslip — alla blå Bosch som är det (i mina ögon) bästa märke jag har råd med.

Excentersliparna kan kräva lite erfarenhet/tillvänjning jämfört med planslipen som är enkel men planslipen sitter mest i sin hållare och är snygg. Dock blir jag glad när jag använder den, avverkningen imponerar inte men finishen blir väldigt bra.

Men när man lärt sig använda excenterslipen är den kolossalt bra och numera putsar jag även gärna kanter med min lilla excenter. Man lär sig när man använder grejorna.

Med det sagt skulle jag rekommendera en bra excenterslip, 125 eller 150 mm slipsula är kanske inte mest avgörande. Istället kanske man bör titta på excenterrörelsen — om inte tid är pengar så kanske inte avverkningsgraden är mest avgörande heller.
Hellre i så fall välja en maskin med måttlig excenterrörelse som gör maskinen mer hanterlig och mer användbar och inte minst rolig att använda.

Märke spelar mindre roll om det är nätanslutet som gäller, det finns flera bra tillverkare så i mina ögon är det specen som avgör.

Kom bara ihåg att kvaliteten på papperet inte är förhandlingsbart…
//Ronnie

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Om det inte är uppenbart, spelar det ofta inte så stor roll. Köp den billigaste/enklaste.

Vanlig excenterslip med sladd duger rätt bra, jag kör en Makita, funkar bra

Som flera påpekar, kvaliteten på slippappret (eller helst -nätet) är viktigt. Låg kvalitet blir dyrare då de måste bytas oftare och avverkar sämre.
Mirka var pionjärer på slipnät men nu har även 3M och Festool kommit ikapp så vad du väljer där tycker jag priset bör avgöra. Big pack i några få kornstorlekar håller ner styckkostnaden. 120 korn är det som jag använder mest av. Följt av 180, 80, 60, 240, 320, på ett ungefär. Slipar mest trä, ibland färg, metall och kalksten.
Bra dammsugare är också viktigt, dels för att du ska slippa andas in och smutsa ner men också för att resultatet blir bättre och slipnäten räcker mycket längre.

• Gilla
Strumpberg och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Festool DTS 400 är trevlig, bra komplement till en 150-slip.

Det vågar du :) Alla mina Festool-slipmaskiner har jag köpt begagnade, kommer troligen inte slita ut dem.
Bra tips. Även en ful och sliten maskin går att få ”ny” igen, då det är enkelt att få reservdelar om det behövs.

Men kolla t ex rubart.de eller europeiska amazon (https://www.hagglezon.com/ jämför priser smidigt) innan du slår till, då en ren och fin maskin på blocket ofta kostar som en ny från Tyskland.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Bra tips. Även en ful och sliten maskin går att få ”ny” igen, då det är enkelt att få reservdelar om det behövs.

Men kolla t ex rubart.de eller europeiska amazon ([länk] jämför priser smidigt) innan du slår till, då en ren och fin maskin på blocket ofta kostar som en ny från Tyskland.
Jag fick faktiskt tipset av en vän att kolla i Tyskland. Ska kika. Tack!

S
Hoppsan. Nu har jag köpt både en Rotex90 och en ETS EC 150. 😅

Vad vill jag ha för slippapper till dom? När jag googlar så får jag mest förslag på Granat. Är det det som gäller? Jag kommer att slipa bort färg. Vill helst att det ska bli rätt på första försöket. Det är lite tunt i plånboken just nu. 😬

• Gilla
jejdig
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Hoppsan. Nu har jag köpt både en Rotex90 och en ETS EC 150. 😅

Vad vill jag ha för slippapper till dom? När jag googlar så får jag mest förslag på Granat. Är det det som gäller? Jag kommer att slipa bort färg. Vill helst att det ska bli rätt på första försöket. Det är lite tunt i plånboken just nu. 😬
Det är Granat du vill ha. Det är vissa specialfall som du använder andra sorter, tex billacker.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Granan köper du bäst i kit med flera olika kornstorlek från Tyskland eller amazon. Det blir klart billigare per papper och man får en systainer i paketet. Sedan kan man komplettera med de korn man använder mest, men börja med ett kit.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Granan köper du bäst i kit med flera olika kornstorlek från Tyskland eller amazon. Det blir klart billigare per papper och man får en systainer i paketet. Sedan kan man komplettera med de korn man använder mest, men börja med ett kit.
Och vad du gör, snåla inte på papper nu när du köpt fina maskiner. Vi vill se en rapport på den delen också sen ☝🏻🤨

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
nanowire nanowire skrev:
Och vad du gör, snåla inte på papper nu när du köpt fina maskiner. Vi vill se en rapport på den delen också sen ☝🏻🤨
Jag ska beställa en ”låda” av varje. Tänkte bara vänta till efter löning. Har sprätt så mycket pengar omkring mig att jag har lite ångest. 😅

Jag har iaf invigt maskinerna lite smått. Hjälper en kompis att renovera hans lägenhet och skulle måla en dörr. Det var lite brådis med slippspper så vi köpte bosch. Jag ringde runt överallt för att försöka få tag i Festools egna på kort varsel, men det fanns inget inom några mils radie.

Jag återkommer med full rapport när jag fått tag i papper och använt maskinerna ”på riktigt”. 😁

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.