är ju ganska lätt att få upp samma dator bild som du har..och se allt du gör...särskilt om man har samma anslutning
gör du bankgrejor ser jag precis vad du gör...alla dina konton
 
Vill du se grannens kontoutdrag är det väl enklare att länsa hans brevlåda......
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
är inte den tiden förbi när man fick brev från banken...
är väl enklare att sitta framför datorn och se om man nu vill det...
 
Deklarationstider......
Då ligger ju allt i brevlådan.

Annars ser jag inte nöjet att glo på när grannen betalar sina räkningar
 
Gnor skrev:
Har ni dragit in telefoni via koppartråd? Om så, skaffa adsl. Utan bindningstid kanske du måste köpa modemet själv, med viss bindningstid kan det följa med. Om du tittar på mobilt bredband, glöm inte bort net1.se
Jag skulle vilja säga precis tvärt om, glöm Net1. Det är i alla fall vad jag försöker göra. Eller förtränga, snarare. När jag lugnat mig lite ska jag skapa en tråd om mina erfarenheter av Net1.
 
tjena skrev:
är ju ganska lätt att få upp samma dator bild som du har..och se allt du gör...särskilt om man har samma anslutning
gör du bankgrejor ser jag precis vad du gör...alla dina konton
Både jag och nej. Men mest nej. Så nu får du allt ta och förklara vad du menar med "få upp samma dator bild (skrivihop.nu)..och se allt du gör..särskilt om man har samma anslutning".

Den som delar med sig kan relativt enkelt se all trafik som går. MEN, om den trafiken är krypterad och autenticerad (som banktrafik typiskt är) så är det låååångt ifrån "lätt" att se samma bild.

Den som delar, får inte se någon trafik alls om den som delar med sig gjort på rätt sätt. Men det är iofs inte självklart att man gör det, det krävs lite "hålla tungan rätt i munnen". I vilket fall så går det ändå inte bara ta sig en titt på trafik mellan kund och bank bara för att man vill.

Om du är ute efter att man kan bryta sig in i datorer, så är det en annan sak, och inte alltid så lätt att göra som man vid förstone kanske tror (det är lätt att bryta sig in hos någon vem som helst, men att träffa rätt måltavla, om man har en sådan, är betydligt svårare). Men det har som sagt inte så värst mycket med delad anslutning att göra.

(Om pacman42 säger att grannen inte kan se hans trafik så kan du vara ganska lugn. Han har byggt internetroutrar i en herrans massa år, stora, riktiga, sådana alltså, och torde veta mer än både du och jag tillsammans om det... ;))
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag skulle vilja säga precis tvärt om, glöm Net1. Det är i alla fall vad jag försöker göra. Eller förtränga, snarare. När jag lugnat mig lite ska jag skapa en tråd om mina erfarenheter av Net1.
Jag är helt klart intresserad. Posta gärna när du startat den tråden.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Både jag och nej. Men mest nej. Så nu får du allt ta och förklara vad du menar med "få upp samma dator bild (skrivihop.nu)..och se allt du gör..särskilt om man har samma anslutning".

Den som delar med sig kan relativt enkelt se all trafik som går. MEN, om den trafiken är krypterad och autenticerad (som banktrafik typiskt är) så är det låååångt ifrån "lätt" att se samma bild.

Den som delar, får inte se någon trafik alls om den som delar med sig gjort på rätt sätt. Men det är iofs inte självklart att man gör det, det krävs lite "hålla tungan rätt i munnen". I vilket fall så går det ändå inte bara ta sig en titt på trafik mellan kund och bank bara för att man vill.

Om du är ute efter att man kan bryta sig in i datorer, så är det en annan sak, och inte alltid så lätt att göra som man vid förstone kanske tror (det är lätt att bryta sig in hos någon vem som helst, men att träffa rätt måltavla, om man har en sådan, är betydligt svårare). Men det har som sagt inte så värst mycket med delad anslutning att göra.

(Om pacman42 säger att grannen inte kan se hans trafik så kan du vara ganska lugn. Han har byggt internetroutrar i en herrans massa år, stora, riktiga, sådana alltså, och torde veta mer än både du och jag tillsammans om det... ;))
Jag tror han menar att man går in till grannen och ser till så att man kan fjärransluta sig till dennes dator och att man då,utgår från att när varningen poppar upp hos grannen så är hen naiv nog o säga att det är ok.
 
Man använder lämpligen funktionen Access Point Isolation ​i routern så att grannen inte kan komma åt andra datorer än sin egen.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Man använder lämpligen funktionen Access Point Isolation ​i routern så att grannen inte kan komma åt andra datorer än sin egen.
Eller två routers om man inte har någon sådan funktion.
 
Nyfniken skrev:
Eller två routers om man inte har någon sådan funktion.
Hur kopplar man in två routers till ett modem?
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Hur kopplar man in två routers till ett modem?
Router 2 kopplas i router 1. Båda på DHCP med egen kod så funkar det.
 
Nimajneb skrev:
Hur kopplar man in två routers till ett modem?
Du kopplar WAN-porten på den första till modemet och WAN-porten på den andra till en LAN-port på den första. Sen ställer man in allihop på att använda olika subnät så att det inte blir något knas (de ska ha IP-adresser 192.168.xxx.1 där xxx är olika). Grannen får tillgång till routern närmast modemet, själv använder du den andra routern.
 
Så självklart det blir med facit i hand:)
 
G
andersmc skrev:
Jag skulle vilja säga precis tvärt om, glöm Net1. Det är i alla fall vad jag försöker göra. Eller förtränga, snarare. När jag lugnat mig lite ska jag skapa en tråd om mina erfarenheter av Net1.
Menade inte att de är bra i alla lägen. Men för vissa är det kanske det ända mobila uppkopplingen som fungerar. Men som med trådlösa uppkopplingar så hänger det mycket på hur nätet ser ut just där du bor och hur många i närheten som nyttjar samma kapacitet. Sen har de väll som alla andra också outsourcat sin kundtjänst, så supporten kanske har tidspress på varje ärende, vilket ju är ett otyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.