10 293 läst ·
118 svar
10k läst
118 svar
Välja mobilt bredband
Men att kräva hutlösa priser för att ansluta nya abonnenter, det går alldeles utmärkt... ;-)mycke_nu skrev:
I tidningen stod det om en som bor ca 20km från mig, han skulle få betala 200kkr för att få ansluta sitt hus. Stationen skulle behöva byggas ut...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Lite off-topic men
Telia/televerket fick välja om de ville bibehålla den gamla modellen med solidarisk finansiering av anslutningsavgifterna och då hadde man fått höja de fasta avgifterna för alla abonenter eller om man ville bibehålla nuvarande fasta avgifter men att ta ut faktisk kostnad för nya abbonenter.
Man gjorde då bedömningen att höjning av den fasta avgiften skulle kosta kunder då fast telefon skulle bli dyrare än mobil (så vart det ju ändå). därav dagens läge med faktiska priser.
Jag hittar inte något bättre än en IDG artikel för tillfället som säger att Telia på direkt fråga från PTS har svarat att man inte ska avveckla DSL kapabel koppar
Iofs så är ju de kablarna förhållandevis korta och därmed antagligen lönsammare
Telia/televerket fick välja om de ville bibehålla den gamla modellen med solidarisk finansiering av anslutningsavgifterna och då hadde man fått höja de fasta avgifterna för alla abonenter eller om man ville bibehålla nuvarande fasta avgifter men att ta ut faktisk kostnad för nya abbonenter.
Man gjorde då bedömningen att höjning av den fasta avgiften skulle kosta kunder då fast telefon skulle bli dyrare än mobil (så vart det ju ändå). därav dagens läge med faktiska priser.
Jag hittar inte något bättre än en IDG artikel för tillfället som säger att Telia på direkt fråga från PTS har svarat att man inte ska avveckla DSL kapabel koppar
Iofs så är ju de kablarna förhållandevis korta och därmed antagligen lönsammare
Eftersom jag är telekomsynsk så skall jag dela med mej av följande uppenbarelse 
- Inga stolplinjer kommer någonsin framöver få något preventivt underhåll
- Inga stolplinjer som raseras i stormar kommer någonsin att byggas upp igen
- Inga stolplinjer där stolparna utgör en miljöfara pga kreosot eller arsenik (alla) kommer att få stå kvar
Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
- Inga stolplinjer kommer någonsin framöver få något preventivt underhåll
- Inga stolplinjer som raseras i stormar kommer någonsin att byggas upp igen
- Inga stolplinjer där stolparna utgör en miljöfara pga kreosot eller arsenik (alla) kommer att få stå kvar
Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, vid nyinstallation så borde ju det vara lag. Dvs, tar man fram grävskopan i telekomsammanhang så *måste* man dra fiber. Finns ju ingen anledning att gräva ner koppar som kan användas till bättre grejjor.mycke_nu skrev:
P.S. Pacman, du har PM.
Synsk? Snarare realist... ;-)mycke_nu skrev:Eftersom jag är telekomsynsk så skall jag dela med mej av följande uppenbarelse
- Inga stolplinjer kommer någonsin framöver få något preventivt underhåll
- Inga stolplinjer som raseras i stormar kommer någonsin att byggas upp igen
- Inga stolplinjer där stolparna utgör en miljöfara pga kreosot eller arsenik (alla) kommer att få stå kvar
Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Jo, vi har några som hänger på låset och vill koppla in sig på fibern.mats_o skrev:
Det kommer dock inte att bli billigt att komma i efterhand. Vi tar 13 000 plus grävning, material och övrigt arbete, skulle tro att det landar på drygt 20 000 för de flesta.
En liten fråga bara, om det nu ligger en fiberkabel i närheten så handlar det väl bara om en rent privata rörgrav för fibern + material eller. Därefter kommer man väl till hur man skall bidra med den kostnad som var när huvudledningen drogs, men det behöver väl inte bli dyrare för en ny utan snarare billigare för befintliga. Jag förstår även att den tekniska utrustningen kanske måste utökas vilket kan ge en höger kostnad men ren generellt borde det väl snarare bli billigare för alla om fler kommer till om vi nu bortser från den privata kostnaden på egna tomten etc.
Ja, det stämmer.
I vår förening gjorde valde vi att låta alla betala samma pris oavsett faktisk kostnad, vilket slutade med 12 500 kr per anslutning plus en massiv frivillig arbetsinsats från alla medlemmar. Den verkliga kostnaden var drygt 28 000 per hushåll, men vi hade turen att få mycket bidrag.
Det vore därför inte rimligt att ge ett lägre pris till dem som valde att inte gå med från början.
I vår förening gjorde valde vi att låta alla betala samma pris oavsett faktisk kostnad, vilket slutade med 12 500 kr per anslutning plus en massiv frivillig arbetsinsats från alla medlemmar. Den verkliga kostnaden var drygt 28 000 per hushåll, men vi hade turen att få mycket bidrag.
Det vore därför inte rimligt att ge ett lägre pris till dem som valde att inte gå med från början.