peternicklas
De har ju redan börjat i norra Sverige. Var en hel del i tidningen om detta för 1 år sedan.
 
mycke_nu skrev:
Hoppas du har rätt eftersom en nedläggning skulle drabba många, men jag hittar inget om detta någonstans.
Men att kräva hutlösa priser för att ansluta nya abonnenter, det går alldeles utmärkt... ;-)

I tidningen stod det om en som bor ca 20km från mig, han skulle få betala 200kkr för att få ansluta sitt hus. Stationen skulle behöva byggas ut...



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Här monterar dom ner nätet 2014 (stationen är inte utbyggd).

12 500 spänn för fiber var väl spenderade slantar.
 
Lite off-topic men

Telia/televerket fick välja om de ville bibehålla den gamla modellen med solidarisk finansiering av anslutningsavgifterna och då hadde man fått höja de fasta avgifterna för alla abonenter eller om man ville bibehålla nuvarande fasta avgifter men att ta ut faktisk kostnad för nya abbonenter.

Man gjorde då bedömningen att höjning av den fasta avgiften skulle kosta kunder då fast telefon skulle bli dyrare än mobil (så vart det ju ändå). därav dagens läge med faktiska priser.

Jag hittar inte något bättre än en IDG artikel för tillfället som säger att Telia på direkt fråga från PTS har svarat att man inte ska avveckla DSL kapabel koppar
Iofs så är ju de kablarna förhållandevis korta och därmed antagligen lönsammare
 
mycke_nu skrev:
Här monterar dom ner nätet 2014 (stationen är inte utbyggd).

12 500 spänn för fiber var väl spenderade slantar.
Låter som det kan bli utbyggnad av ert nät rätt snart alltså.
 
Eftersom jag är telekomsynsk så skall jag dela med mej av följande uppenbarelse :)

- Inga stolplinjer kommer någonsin framöver få något preventivt underhåll
- Inga stolplinjer som raseras i stormar kommer någonsin att byggas upp igen
- Inga stolplinjer där stolparna utgör en miljöfara pga kreosot eller arsenik (alla) kommer att få stå kvar

Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
Nej, vid nyinstallation så borde ju det vara lag. Dvs, tar man fram grävskopan i telekomsammanhang så *måste* man dra fiber. Finns ju ingen anledning att gräva ner koppar som kan användas till bättre grejjor.

P.S. Pacman, du har PM.
 
mycke_nu skrev:
Eftersom jag är telekomsynsk så skall jag dela med mej av följande uppenbarelse :)

- Inga stolplinjer kommer någonsin framöver få något preventivt underhåll
- Inga stolplinjer som raseras i stormar kommer någonsin att byggas upp igen
- Inga stolplinjer där stolparna utgör en miljöfara pga kreosot eller arsenik (alla) kommer att få stå kvar

Ingen ny koppar kommer att läggas i marken. Någonsin.
Synsk? Snarare realist... ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
mats_o skrev:
Låter som det kan bli utbyggnad av ert nät rätt snart alltså.
Jo, vi har några som hänger på låset och vill koppla in sig på fibern.

Det kommer dock inte att bli billigt att komma i efterhand. Vi tar 13 000 plus grävning, material och övrigt arbete, skulle tro att det landar på drygt 20 000 för de flesta.
 
En liten fråga bara, om det nu ligger en fiberkabel i närheten så handlar det väl bara om en rent privata rörgrav för fibern + material eller. Därefter kommer man väl till hur man skall bidra med den kostnad som var när huvudledningen drogs, men det behöver väl inte bli dyrare för en ny utan snarare billigare för befintliga. Jag förstår även att den tekniska utrustningen kanske måste utökas vilket kan ge en höger kostnad men ren generellt borde det väl snarare bli billigare för alla om fler kommer till om vi nu bortser från den privata kostnaden på egna tomten etc.
 
Ja, det stämmer.

I vår förening gjorde valde vi att låta alla betala samma pris oavsett faktisk kostnad, vilket slutade med 12 500 kr per anslutning plus en massiv frivillig arbetsinsats från alla medlemmar. Den verkliga kostnaden var drygt 28 000 per hushåll, men vi hade turen att få mycket bidrag.

Det vore därför inte rimligt att ge ett lägre pris till dem som valde att inte gå med från början.
 
peternicklas
Låter dyrt. Vi betalar 4800:- när de har erbjudande, ett visst antal måste ansluta sig. Nappar man inte då så kostar det 12500:- vid senare tillfälle.
 
Det beror ju lite på förhållandena, vi finns i glesbygd och fick gräva 50 km för att ansluta 160 medlemmar. Ett villakvarter, exvis, är en annan sak.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Det beror ju lite på förhållandena, vi finns i glesbygd och fick gräva 50 km för att ansluta 160 medlemmar. Ett villakvarter, exvis, är en annan sak.
Detta gäller ett mindre samhälle men avståndet till fibern är inte riktigt så längt,kanske några km.
Så det förklarar er kostnad.
 
Fram till teknikboden drog Skanova gratis, det var bara några hundra meter extra för dem.

Abonnenterna är dock kolossalt utspridda, därav allt grävande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.