peternicklas
mycke_nu skrev:
Fram till teknikboden drog Skanova gratis, det var bara några hundra meter extra för dem.

Abonnenterna är dock kolossalt utspridda, därav allt grävande.
Skanova, kan förklara att det kostade. Vi har ett kommunalt bolag som sköter detta hos oss.

Jag har nog inte förklarat ordentligt, vi gjorde allt själva. Inga pengar gick till något utomstående företag.

www.gfef.net

peternicklas skrev:
Skanova, kan förklara att det kostade. Vi har ett kommunalt bolag som sköter detta hos oss.
Känner de som byggt fiber för att ansluta till Telia. De fick ett kanonerbjudande prismässigt som de tackade nej till, då det finstilta inte var lika roligt. De var bundna till Telia i 10år och skulle ha svårt att byta leverantör även därefter då Telia skulle äga all utrustning. De bra priserna gällde i två år och enbart om man anslöt alla fastigheter till samma paketlösning...... Avtalet de sitter på idag är mycket sämre, men alla kan själv välja paket.

Vi har anslutit vårt nätverk till det lokala energibolaget bara för att de saknade vinstintressen i detta.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Öppna nät är givetvis bäst, men i början får man ofta ta F@n i båten för att kunna ro den iland.

Olika fiberlösningar, och kostnad på dessa är förvisso intressant att diskutera.
Men nu var det ju inte det jag behövde råd om. I området dit jag flyttar finns en förening för att gräva ner fiber, och man har nyligen bestämt sig för att bredbandsbolaget skall vara leverantör.

mjensen skrev:
Om du kan konvertera ADSL till fiber utan större kostnad, så rekommenderar jag ADSL. Men om du har det, som vi och skall få stadsnät, så är installationskostnaden för ADSL bortkastade pengar och då skulle jag välja mobilt bredband. Mitt förstahandsval är Telenor, eftersom de har största överföringsmängden, men du måste välja det som fungerar bäst hos dig.

Överföringsmängd/månad (4G)
Telenor - 100 Gb
Tre - 80 Gb
Telia - 40 Gb
Tele 2 - 80 Gb

//mjensen
Vilken installationskostnad är det för ADSL som du menar skulle vara bortkastade pengar?
Och hur skulle det gå till att konvertera ADSL till fiber?

Geoff skrev:
Vilken installationskostnad är det för ADSL som du menar skulle vara bortkastade pengar?
Med 12mån avtal brukar ju engångsavgiften vara typ.... 0kr så det känns ju jobbigt i plånboken :)

Nimajneb skrev:
Fråga grannarna vad dom har ..
Och om du hittar någon som har ADSL så be att få vara med och dela på abbonemanget. Har de trådlöst nätverk som når fram till din fastighet? Då kanske du kan sätta upp en accesspunkt i ett fönster som repeater och därmed täcka av ditt hus också.

• Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Geoff skrev:
I vårt fall så skall vi betala drygt 15000 kr till Telia för att få installerat koppartråd och därmed få tillgång till ADSL, om det finns plats i station, vilket inte är säkert. Om er förening hade valt Telia, som leverantör kunde det varit möjligt att få "tillbaka" en del av installationskostnaden för ADSL, men nu har ni valt Bredbandsbolaget, så det är nog inte möjligt. Och när ni väl har fiber, så behöver inte koppartråden längre - och då är den kostnaden i mina ögon bortkastad.

Nimajneb skrev:
Med 12mån avtal brukar ju engångsavgiften vara typ.... 0kr så det känns ju jobbigt i plånboken :)
Det är bara om du redan har koppartråden i huset och nu när jag läser om Geoffs första inlägg, så inser jag att så kanske är fallet och finns det koppartråd fram till huset, så skulle jag välja ADSL alla dagar i veckan istället för mobilt bredband oavsett överföringshastigheterna.

Enda gången man har användning för 4G hastigheter är om man fildelar eller laddar ner en massa filer, vilket man inte kan med mobilt bredband eftersom du slår i taket med överföringsmängderna väldigt fort.

pelpet skrev:
Och om du hittar någon som har ADSL så be att få vara med och dela på abbonemanget. Har de trådlöst nätverk som når fram till din fastighet? Då kanske du kan sätta upp en accesspunkt i ett fönster som repeater och därmed täcka av ditt hus också.
Med en riktantenn från accesspunkten hos din välvilliga granne och en riktantenn kopplad till klienten i ditt hus kan räckvidden förlängas upp till 5000m vid gynnsamma förhållanden.
Jag har en anläggning där 3 hushåll delar på en ADSL-anslutning via trådlöst nätverk.
Fungerar kanon!
/Ola

Förutom att operatörerna vanligen inte tillåter att man delar på bredbandet så kan det bli en hel del trubbel. En bekant delade med sig och fick se sitt konto avstängt då grannen ägnade sig spamming.

mycke_nu skrev:
Förutom att operatörerna vanligen inte tillåter att man delar på bredbandet så kan det bli en hel del trubbel. En bekant delade med sig och fick se sitt konto avstängt då grannen ägnade sig spamming.
Visst kan det gå åt pipsvängen,
TS kan bli osams med grannen som helt sonika drar ur sladden. Avundsjuk boende i området kan anmäla till ISP att mer än ett hushåll nyttjar samma anslutning. Förlåt, jag glömde upplysa om riskerna. ;-)

delar man anslutning med grannarna,så är det lätt att gå in på dom andras datorer och se vad dom hittar på..
är man nyfiken kan kolla grannarnas bankkonto och annat...
men är samma sak som att göra inbrott i ett hus...bara att polisanmälla då..

tjena skrev:
delar man anslutning med grannarna,så är det lätt att gå in på dom andras datorer och se vad dom hittar på..
är man nyfiken kan kolla grannarnas bankkonto och annat...
men är samma sak som att göra inbrott i ett hus...bara att polisanmälla då..
Jag vet inte vad du har för OS och inställningar, men det går inte hemma hos mig i alla fall (säkerheten på banker mm räcker).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

• Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.