Hej,
Skall byta fasad till liggande och har innan tänkt enkelfasspont eller z-panel men inser nu att dubbelfasspontad panel ger mindre mellanrum - stämmer det med er erfarenhet ? Tycker det är snyggast med minsta möjliga mellanrum.

Som jag har fattat det, och som kan vara värt att kolla upp, är om dubbelfasad panel Verkligen är gjord för att monteras liggande.
Problemet som jag fått förklarat för mig är att du inte får någon droppkant. Dvs att ev vatten kommer att följa med den nedre fasningen och inte släppa från väggen förrän väggen slutar längst ner. Om det nu är ett bekymmer...

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
G Givdul1 skrev:
Problemet som jag fått förklarat för mig är att du inte får någon droppkant. Dvs att ev vatten kommer att följa med den nedre fasningen och inte släppa från väggen förrän väggen slutar
Vad skulle problemet vara med det?
Det borde väl vara bättre att vattnet rinner ned än att det hänger kvar på varje bräda?

Så här ser vår Z-panel/dubbelfasspont 22x120 ut på lite håll (hus och garage är målade i lite olika färgton):
Hus och garage med Z-panel fasadbeklädnad i olika färgtoner och rött tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pajson
  • Laddar…
Enkelfasspont är bättre än dubbelfas pga vattenavledning. Dubbelfas leder in vattnet till skarven mellan två plankor och leder till att det är blött en längre tid.

G Givdul1 skrev:
Problemet som jag fått förklarat för mig är att du inte får någon droppkant. Dvs att ev vatten kommer att följa med den nedre fasningen och inte släppa från väggen förrän väggen slutar längst ner.
A arowe17 skrev:
Enkelfasspont är bättre än dubbelfas pga vattenavledning. Dubbelfas leder in vattnet till skarven mellan två plankor och leder till att det är blött en längre tid.
Ni som så envist framhärdar om att liggande dubbelfasspont är kass:
Har ni några fakta som stöder er uppfattning, eller är det bara tyckande?
Tester, undersökningar, jämförande prov i verkligheten...?
Finns detta dokumenterat? Länkar?

• Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
G Givdul1 skrev:
Som jag har fattat det, och som kan vara värt att kolla upp, är om dubbelfasad panel Verkligen är gjord för att monteras liggande.
Har haft detta själv nu på tre hus i tio år och ja, det funkar utmärkt!
däremot har jag egen erfarenhet av stående Z-panel på vårt förra hus.

Det var byggt år 1969, och år 2000 fick vi byta en hel husgavel in till gipsen på innerväggen, för allt var uppruttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.