21 488 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Välja husleverantör
Hej Timfelix, hur har det gått för er med valet av husleverantörer till ert New England hus? Vi är också i process att välja nu och det är NE stil som gäller. Var först mest intresserad av Trivselhus och deras seaside men det har övergått till mera renodlat NE. Jag har inga referenser på kvalitet ännu men vad gäller service, flexibilitet och kunskap om NE detaljer så kan jag rekommendera XN villan.. Kontakta dom. Annars är Myresjöhus Ocean Living serie väldigt fina med alla genomtänkta detaljer.
Det går bra ska välja nästa vecka då det tagit lite tid m husförsäljning. Det som är bra är att vi har haft samma ritning när vi jämfört mellan husleverantörer. Sen har vi noga gått igenom allt som är standard och gjort tillval där det behövs för att kunna jämföra äpple m äpple. Vi har jämfört Trivselhus, Rörvikshus, Vårgårda o Skidstahus. När vi gjort alla tillval som behövs för att nå Trivselhus standard så blir De andra ändå mkt billigare. Vi har även gjort kreditupplysningar på huslev + byggfirmor. Så nästa vecka gör vi vårt val
Då har ni kommit en bit på vägen. Vad ligger era offerter på? Förstår det beror på tillval etc men det ger ändå bra info för jämförelse. För 2-plan med 90 kvm byggyta (ca.145kvm boyta) har vi fått ca. 17,000:- kvm gen.entreprenad från Rörvikshus, 20,500:- kvm total entreprenad Myresjö ocean Living. Vi ska räkna mera i detalj kommande vecka och sen ta beslut. även XN villan är med i vårt beslut.
Mycket intressant tråd. Fortsätt gärna att berätta hur det går, vad ni väljer och vad det kostar! Vi är inte så långt fram i processen ännu men har haft en mycket bra dialog med Rörvikshus (Stockholm). Vår största oro är byggentreprenör, tror det är där största risken finns att det går snett...
Vi hamnar runt 15-16 000 / kvm tror jag - hus 2 plan va 200 kvm. Håller med - det är byggarna som är den slutliga och viktigaste komponenten. Vi har varit och tittat på hus de byggt men det är ändå läskigt .
sen är säljaren viktig- att man känner förtroende. Ska ae till att allt vi kommit överrens om också finns i avtalet
sen är säljaren viktig- att man känner förtroende. Ska ae till att allt vi kommit överrens om också finns i avtalet
Tack för info Timfelix! Är det med Rörvikshus och dess byggentreprenörer du fått pris ca 15-16 000/ kvm? Jag har en fundering...Detta forum är guld värt när man går i byggtankar. Vad jag har noterat är dock att husleverantörer jämförs, kommenteras och granskas i stor omfattning men byggentreprenörer är det mycket svårare att få information om. Hur kommer detta sig?? Skulle önska livlig diskussion om hur byggare sköter sig runt om i landet. Eller har jag läst dåligt...; )
Hej vi kommer bygga en Hudson i Ocean living serien från Myresjöhus. Har läst en del dåligt om dem här men upplever inte något sådan då jag träffar dem. De verkar väldigt måna om att allt skall bli bra och de kommer även använda vårat hus som visningshus så jag tror de är lika viktigt för Myresjö som för oss att allt blir bra. Vi har även kunnat ändra på storlek, planlösning mm så vi har hittills upplevt att de är mkt flexibla. Vår säljare är ockås mkt tillmötesgående och alltid lätt att få tag på. Bloggar om det här: http://oceanlivinginsight.blogspot.se/ Lycka till i era val! 
Hej Royal Diamant, återkommer när vi signat vilka som gett oss det bästa priset. Vi signar när som helst väntar bara på att köparna av vårt hus ska bli klara med besiktning mm. Så innan det är klart så kan vi inte göra så mycket eftersom vi vill ha klart försäljningen. Men mitt råd är verkligen att ta det huset man gillar oavsett vilken katalog man hittat det i och jämföra med minst 4 andra. Sen gäller det självklart att ha råkoll på vad man får hos de olika. Exempevis vad som är standard och vad som är tillval hos de olika så man jämför äpple mot äpple.
Vi håller också på för fullt med husplanerna. Väntar nu på att tomtköpet ska gå igenom, säljaren ska skriva på kontraktet, innan dess vågar man inte tro på något. Men man läser mycket här på forumet att man jämför mellan olika husleverantörer och tar sedan den leverantören som ger bäst pris för liknande standard som de övriga. När jag själv började våran urvalsprocess i höstas så märkte jag att man får det man betalar för. När man kollar hur huskonstruktionen ser ut så har t.ex Trivselhus har den minst isolerande konstruktionen av alla, Myresjöhus har ingen installationszon utan har plasten direkt bakom OSB/gipsskivan, medans andra kör med 3-skikts vägg som är att föredra enligt min mening. Willa Nordic satsar på design och därav går mycket av budgeten till bara det. Vi märkte också som tidigare skribenter att om man väljer en något billigare husleverantör så blir priset snabbt desamma som de dyrare när man valt alla tillval som man vill ha för att komma upp i samma klass. Vårat val av husleverantör har nu landat på A-hus. Men det är otroligt frustrerande att man måste börja prioritera bort tillval då budgeten lätt överskreds för oss. 
Hej lauden! Snälla tala om varför valet hamnade på just A-hus och vilka mer ni hade med i urvalsprocessen 
Tack Timfelix! Är jätteintresserad vad ni kommer fram till och varför
Tack Timfelix! Är jätteintresserad vad ni kommer fram till och varför
Hej Royal Diamant!Royal Diamant skrev:
Till en början visste vi att vi ville kunna påverka planlösningen så att den passar oss perfekt, så där försvann det en del husleverantörer (de billigaste med fast planlösning). Sen så är jag ingen expert på byggnadskonstruktion, utan det är mer energi som ligger mig varmt om hjärtat, därför började jag där att jämföra husleverantörerna och se vad de kunde erbjuda, några hade tillval med extra isolering i väggar. Och det som skrämmer mig mest är att de säljare jag har pratat med har väldigt dåliga resonemang angående energihushållning. De rekommenderar inget annat än det som är just billigast lösning idag! Fast jag försökte få pris på bättre huskonstruktioner och andra uppvärmningsalternativ än frånluftsvärmepumpen, så ville de inte stötta mig i mitt beslut. Så där försvann någon till husleverantör. Vi vill även ha golvvärme på övervåningen som är både varmt&skönt för fötterna samt så kan framledningstemperaturen hållas mycket lägre än om man har radiatorer, vilket gynnar värmepumpar som arbetar med låga temperaturer för bästa verkningsgrad. Kök, dusch, WC, bastu, golv, braskamin m.m. var likvärdigt i alla husleverantörers utbud, och totalsumman från husleverantörerna med samma tillval vi kollat på hamnar på ungefär samma prisklass....+-100.000kr. Förutom Willa Nordic som var +300-400.000kr dyrare.
Kan säga att vi ska bygga i Uppsala. De husleverantörer som vi valde ut var Myresjöhus, Trivselhus, Willa Nordic och A-hus. De anses ha bra ekonomi allihopa som är viktigt.
Säljaren på Myresjöhus i Uppsala har varit så otroligt hjälpsam och trevlig, så det är synd att inte valet inte föll på dem. Säljaren på Trivselhus har varit katastrof dålig, kontakten har inte fungerat alls. Kan tänka mig att det skulle ha gått bättre om jag inte skulle haft så många frågor om konstruktioner och energi, utan mer bara planlösning och köksskåp. Willa Nordic i Uppsala pratade alldeles för mycket design, och de märktes även i prisförslaget vi fick av dem (dyrt), energihushållning kunde säljaren inte alls.
A-hus hade allt vi efterfrågat!
Vi har nyligen skrivit med A-Hus för att bygga i Märsta. Troligtvis träffar ni samma säljare (Ingemar) då han har uppsala och norra sthlm som område. Jag har fått ett ganska bra intryck av honom nu, från början kändes han lite virrig via epost men det har nog mest med hans datorvana att göralauden skrev:Kan säga att vi ska bygga i Uppsala. De husleverantörer som vi valde ut var Myresjöhus, Trivselhus, Willa Nordic och A-hus. De anses ha bra ekonomi allihopa som är viktigt.
....
A-hus hade allt vi efterfrågat!ska ner och träffa säljaren för första gången om 2 veckor!! Gäller att hålla tummarna att man "klickar"!
Har ni bestämt entreprenadform ännu?
Sorry för att det blev lite off topic.
Redigerat: