Tack snälla lauden! Skriv gärna så mycket du orkar, kan liksom inte få nog med information. Vi ska förhoppningsvis bygga i Älvsjö så småningom, bara lantmäteriet blir klar med avstyckningen av vår tomt någon gång.... Skriv gärna hur ni tänker runt byggentreprenör...vilket jag skrev tidigare är min absolut största oro!

Tyckte ni säljaren i Uppsala var otroligt trevlig och hjälpsam? Då måste ni ha träffat en annan än den hästhandlare vi förhandlade med. Men de är väl 2 stycken. Jag tycker man ska ge kunden saklig info och riktigt bra råd , följa regler, inte bara pressa fram ett kontrakt.

• Gilla
Tim Allen
  • Laddar…
Gylleneknorren skrev:
Tyckte ni säljaren i Uppsala var otroligt trevlig och hjälpsam? Då måste ni ha träffat en annan än den hästhandlare vi förhandlade med. Men de är väl 2 stycken. Jag tycker man ska ge kunden saklig info och riktigt bra råd , följa regler, inte bara pressa fram ett kontrakt.
Jag hade kontakt med Glenn i Uppsala! Mycket trevlig på alla vis, försökte aldrig pressa fram något kontrakt med oss utan gav oss tid att fråga det vi behövde veta. Han tipsade även mycket själv hur man kunde göra. Antar att du inte hade kontakt med honom? Annars så blir man förvånad! :) hehe

Royal Diamant skrev:
Tack snälla lauden! Skriv gärna så mycket du orkar, kan liksom inte få nog med information. Vi ska förhoppningsvis bygga i Älvsjö så småningom, bara lantmäteriet blir klar med avstyckningen av vår tomt någon gång.... Skriv gärna hur ni tänker runt byggentreprenör...vilket jag skrev tidigare är min absolut största oro!
Vi har inte kommit så långt med entreprenörerna. Vi tror att vi kommer att välja Generalentreprenad som då blir två kontrakt, ett med husleverantören och en med byggentreprenören. Vilka entreprenörer byggaren sen anlitar lär man ju kolla upp också! Återkommer när jag vet något mer om det.

Det låter bra. Men kör Uppsala Myresjöhus fortfarande med generell kostnad 40.000 i kalkylen för markarbete? Var då beredd på att det i senare skede kan bli en högre summa där. Andra husföretag skrev kring 200.000 för markarbete för att man skulle vara bededd på det, men att det ju kunde bli mindre.

Gylleneknorren skrev:
Det låter bra. Men kör Uppsala Myresjöhus fortfarande med generell kostnad 40.000 i kalkylen för markarbete? Var då beredd på att det i senare skede kan bli en högre summa där. Andra husföretag skrev kring 200.000 för markarbete för att man skulle vara bededd på det, men att det ju kunde bli mindre.
Säljaren för Myresjöhus satte en reserv på 200.000kr för markarbete. Den tomten vi kollade på då hade stort behov av sprängning, låg i en stensluttning. Nu har vi en annan tomt på G som är en före detta hästhage, helt platt och fin utan nämnvärd höjdskillnad där huset ska stå. Så jag hoppas ju att inte hela reserven för markarbete ska behöva gå åt!:-)

Gylleneknorren skrev:
Så bra.
Håller ni på att bygga hus nu eller vart är ni i processen? Vilken husleverantör har ni valt?

Svarat dig med PM, Lauden.

Gylleneknorren skrev:
Svarat dig med PM, Lauden.
Noooo, inte PM :(

lauden skrev:
Säljaren för Myresjöhus satte en reserv på 200.000kr för markarbete. Den tomten vi kollade på då hade stort behov av sprängning, låg i en stensluttning. Nu har vi en annan tomt på G som är en före detta hästhage, helt platt och fin utan nämnvärd höjdskillnad där huset ska stå. Så jag hoppas ju att inte hela reserven för markarbete ska behöva gå åt!:-)
Vårt markarbete gick på 200k på plan och fin kommunalt förberedd tomt, så räkna inte med för lågt!

dhanjel skrev:
Vårt markarbete gick på 200k på plan och fin kommunalt förberedd tomt, så räkna inte med för lågt!
Okey!! Det är bra att veta! Ska hålla hårt i den reserven så att vi inte får för oss att lägga den på något annat då! :) Tack så mycket för bra information!

Hej
Då har vi signat med Vårgårda och hoppas få in bygglovsansökan redan nästa vecka. Äntligen:)
Husförsäljning klar i måndags, styckning klar och nu husleverantör klar. Ska bli kul

Timfelix! GRATTIS! Varför hamnade valet på Vårgårda? Vad slutade m2 priset på? Har ni hittat pålitliga entreprenörer? Skriv så mycket du orkar = )

Royal Diamant det var en lång process. Vi hade samma ritning som vi jämförde med 4 husleverantörer; Rörvikshus, Trivselhus, Skidstahus och Vårgårdahus. Sen började det jobbiga att skala ur vad som skiljde och vad som behövde vara tillval hos några för att nå upp i samma standard osv. När vi fått ihop allt på samma standard så skiljde sig priset rätt mycket mellan några. Rörvikshus låg ungefär som Skidsta men där fick vi mycket större förtroende för säljaren som har skött allt oerhört bra från start. Trivselhus låg mycket högre i pris och vi kunde inte se några skillnader i kvalité när vi gjort de tillval som behövdes hos Skidsta och Vårgårda för att komma upp i samma "grundstandard". Så då försvann de. Sen var valet mellan skidsta och Vårgårda svårt men i slutändan föll det på Vårgårda som hade ett lägre pris . Vi har även varit ute och sett hus som de bygger just nu och de ser riktigt bra ut. Så vi hoppas verkligen att vi har gjort rätt val. Tror slutpriset hamnade på ca 15-16 tusen/kvm. Vi har valt att plocka bort kommoder och golv bland annat då vi känner att vi kan få tag i detta billigare och bättre på andra håll. Nu börjar det läskiga för man vet ju efter att ha byggt förut att det alltid uppstår några problem och en hel del jobb. (missfixtrix.com)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.