Nu har vi en tomt
Nu står vi och väljer mellan husleverantörer - Skidtahus, Rörvikshus, Trivselhus eller VÅrgårdahus. Tomten är söder om Stockholm. Huset är klassiskt New England.
Nu börjar jämförelsen på alla detaljer. Följ gärna bygget i min blogg och kom gärna med kommentarer ni som byggt, ni som har erfarenheter, ni som har jämfört osv. http://www.missfixtrix.com/2012/12/20/rorvikshus-vargardahus-skidstahus-eller-kanske-trivselhus/
Min lista är lång allt från foder, lister, innertak till takbeläggning och tjocklek väggar men det finns säkert någon som är ännu noggrannare och har massor av bra synpunkter.
Nu börjar jämförelsen på alla detaljer. Följ gärna bygget i min blogg och kom gärna med kommentarer ni som byggt, ni som har erfarenheter, ni som har jämfört osv. http://www.missfixtrix.com/2012/12/20/rorvikshus-vargardahus-skidstahus-eller-kanske-trivselhus/
Min lista är lång allt från foder, lister, innertak till takbeläggning och tjocklek väggar men det finns säkert någon som är ännu noggrannare och har massor av bra synpunkter.
Åh vad bra. Vilka stod det mellan för er. Vad fick er att välja Trivselhus i slutändan? När jag jämför ligger de mkt högre i pris men självklart också högre i grundstandard. Dock kan man komma upp i rätt mkt tillval från de övriga husleverantörerna innan man närmar sig Trivselhus pris. Ska kolla in din tråd om jag nu hittar rätt då jag inte varit inne på forumet på ett tag.
Vi ritade ett eget hus (egentligen en egen planlösning) och fick förslag från TH, Intressanta Hus och i viss mån även från Willa Nordic. Av dessa kunde TH erbjuda det bästa priset så för vår del hade de det mest konkurranskraftiga priset.
Vår erfarenhet är/var att många "billigare" hustillverkare snabbt närmar sig "dyrare" tillverkare i pris om man tittar på vad man verkligen får och börjar betala för tillval för att nå samma nivå.
Vår erfarenhet är/var att många "billigare" hustillverkare snabbt närmar sig "dyrare" tillverkare i pris om man tittar på vad man verkligen får och börjar betala för tillval för att nå samma nivå.
Om man har väldigt mycket egna önskemål och idéer så lägger jag mina 5 cent på att lämna husfabrikanterna och bygga lösvirke alt med väggmoduler! Då har du full frihet men får samtidigt lite mer jobb att utföra, i synnerhet under planeringsfasen.
I slutändan handlar trots allt ett husbygge om kompromisser så det gäller att hitta sina saker som är kompromisslösa för dig och därmed jobba och förändra sakerna runt om.
Lycka till!
I slutändan handlar trots allt ett husbygge om kompromisser så det gäller att hitta sina saker som är kompromisslösa för dig och därmed jobba och förändra sakerna runt om.
Lycka till!
Tack Robert problemet är att vi inte känner oss trygga med någon byggare samt att bankerna gärna ser att man går via husleverantör i Sthlm. Vi gick med lösvirke när vi byggde vårt sommarhus på Gotland och där levererade byggarna över förväntan och det var inget strul alls. Hade mer än gärna gjort det i Sthlm men priserna här är galet mkt högre och jag har inga referenser till bra byggare till bra pris dessvärre
Förstår din/er problematik... Tyvärr en riktigt tråkig företeelse inom byggbranschen där det "ibland" saknas ett kvalitets- och leveranstänk vilket är mest förekommande i de expansiva områdena. Hoppas att ni hittar/får en bra byggfirma till er husleverantör så bygget blir lyckat och ni nöjda!Timfelix skrev:Tack Robert problemet är att vi inte känner oss trygga med någon byggare samt att bankerna gärna ser att man går via husleverantör i Sthlm. Vi gick med lösvirke när vi byggde vårt sommarhus på Gotland och där levererade byggarna över förväntan och det var inget strul alls. Hade mer än gärna gjort det i Sthlm men priserna här är galet mkt högre och jag har inga referenser till bra byggare till bra pris dessvärre
Nog måste där finnas fler som kan leverera hus enligt egen ritning än de ni nämner ovan. Eksjöhus kan kanske inte det, annars är de bra alternativ. Jag skulle kolla C4-hus, men kolla ekonomi först. Ekeforshus? Det gäller i dessa tider att kolla företagens ekonomi och stabilitet.
Skulle jag välja leverantör idag skulle det bli Eksjöhus, i andra hand Vårgårdahus eller Trivselhus.
Skulle jag välja leverantör idag skulle det bli Eksjöhus, i andra hand Vårgårdahus eller Trivselhus.
Jag vet tack för tipset. Vi kommer låta banken gå igenom både husleverantörs ekonomi och de byggare de använder men vi vill följa den ritning vi har vilket gör att vi väljer mellan de leverantörer som kan anpassa till ritning. Vi känner också att ekonomin kollar vi upp när vi står mellan 2 val.
Hej Rightnow. Du har så klart rätt men jag tror att man via tydlig plan kan nå dit man vill med fler tillverkare. Det viktiga är som i det här fallet att vi har en bra ritning att utgå ifrån, att vi har tät dialog med byggare/snickare så detaljerna blir rätt och inte "standard" osv. Det kommer helt klart krävas mer jobb att gå med någon av dessa husleverantörer men i slutändan kanske vi spar uppåt 600-800 000 kr och då kan det vara värt att vara projektledare och kravställare i projektet.
Japp absolut!
WIlla Nordic, Mjöbäcksvillan och Rörvikshus har jag fått ett intryck är mycket duktiga på New England-detaljer.
Även Myresjöhus har klassiska detaljer.
Nu är det ju vissa av dessa som inte alls är bra att ha och göra med, men det la jag ingen värdering i nu.
WIlla Nordic, Mjöbäcksvillan och Rörvikshus har jag fått ett intryck är mycket duktiga på New England-detaljer.
Även Myresjöhus har klassiska detaljer.
Nu är det ju vissa av dessa som inte alls är bra att ha och göra med, men det la jag ingen värdering i nu.
Hej ginnfilt. Absolut. Här kommer våra planlösningar som de ser ut idag. Vi ska dock lägga in en bastu också men annars överensstämmer det rätt bra med verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder