Hej! Som rubriken antyder behöver jag input på val av grundläggningsmetod!! Planen är att bygga nytt fritidshus på en tomt som har ett fantastiskt läge med lite utmanande förutsättningar.

Tomten är ca 1500 kvm rektangulär med kortsida mot sjön, i två riktningar äng och med en långsida mot skog. Det är en sluttning mot vattnet och nedre delen av tomten är minst sagt blöt.

På grund av tomtens utformning tänker vi oss att den behöver bli i två etage. Den övre med parkering och carport medan huset står på nedre delen. Vi har räknat med att behöva höja marknivån där huset ska stå men vi vill att det ska se naturligt ut. Vi har fått till oss att den delen av tomten delvis är f.d sjöbotten. Våra planer/ideér för att förbättra den vattensjuka marken är att dika ordentligt för väg och bättra befintliga diken som nu är igenvuxna, men vad gör vi sen?

Platta på mark: Är det möjligt att gräva ur, lägga fyllnadsmassor och gjuta platta eller måste vi välja en annan metod? Om vi ska gräva ur, när vet man att det är tillräckligt? Vägen ner till stugan är inte den bästa (mjukt i backen) så vi oroar oss också för att ev. Grus/betongbilars förmåga att ta sig ner och sedan upp igen. Kan man gjuta en platta vintertid när marken är frusen? (vi befinner oss i Västerbottens inland).

Hur funkar det egentligen med pålning och hur dyrt blir det för ett hus på ca 100kvm. Någon som har erfarenhet av entreprenör i norra Sverige?

Vi har kanske snöat in på platta i onödan, men jag vill inte hålla på och justera plintar resten av mitt liv, tänker jag fel? Finns det nån annan metod ni skulle rekommendera?

Tacksam för alla råd ni kan ge.

Stugbaronen Stugbaronen skrev:
Våra planer/ideér för att förbättra den vattensjuka marken är att dika ordentligt för väg och bättra befintliga diken som nu är igenvuxna, men vad gör vi sen?
Dikena kommer bara fungera om vattennivån där är högre än i sjön. Annars rinner vattnet inte undan ändå. Alternativet då är att acceptera att marken är blöt, eller höja den genom att fylla ut.

(Juridiskt är detta markavvattning som kräver tillstånd från länsstyrelsen, om man ska vara petig.)

G Genomklok skrev:
Dikena kommer bara fungera om vattennivån där är högre än i sjön. Annars rinner vattnet inte undan ändå. Alternativet då är att acceptera att marken är blöt, eller höja den genom att fylla ut.

(Juridiskt är detta markavvattning som kräver tillstånd från länsstyrelsen, om man ska vara petig.)
Ja, det har du rätt i. För att förtydliga är det befintliga, igenvuxna diken tillhörande omkringliggande lantbruksfastigheter som ska rensas och återställas, vi kommer alltså inte att anlägga nya diken. Sjön ligger lägre än dikena då den är i "botten" på ängarna/sluttningen och marknivån på tomten är alltså högre men blöt.

Vi ser både alternativet att fylla upp med massor och alternativet leva med en blötare tomt som acceptabla, bara grunden funkar. Vet bara inte vilken grund som blir bäst. Har du några kloka tankar angående den delen?

Rickard.
Har du möjlighet så är det bra att prata med markfirmor som har bra erfarenhet av att gräva i området eller liknande närområden.

Jag vet nå stugområden här där det inte går att gräva ner till något som helst pålitligt material så där är det populärt att göra vad som jag fått förklarat för mig som en "flytande platta". Kommer inte ihåg exakt hur han gjorde dom men plattan ligger alltså på den förhållandevis mjuka och blöta marken och enligt han ska det funka i alla fall för stugor. Alternativet var väl pålning och det blev väl för dyrt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.