72 534 läst ·
205 svar
73k läst
205 svar
välja gasolgrill
Weber Q3200 vs Weber Spirit Classic E310 ?
Har möjlighet att köpa Spirit via jobbet för 4995kr (dvs samma pris som Q3200)
Ev. får jag även personalrabatt etc, så priser landar nog närmare 4500kr
Någon här inne som har en Spirit?
Fördelar / Nackdelar dem emellan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har möjlighet att köpa Spirit via jobbet för 4995kr (dvs samma pris som Q3200)
Ev. får jag även personalrabatt etc, så priser landar nog närmare 4500kr
Någon här inne som har en Spirit?
Fördelar / Nackdelar dem emellan?
Aha, hmm de var nog ändå en Spirit Classic E310 jag stod o valde mellan. Jag gav upp tanken efter som :
1. Kändes rangligare(tillverkade i china om det nu säger något)
2. Mindre hjul vilket gör den lite jobbigare att flytta runt
3. Läst om en del som fått rost i sina.
Det som var plus var att den har tastebars(eller vad de nu kallar dem) vilket sägs öka smaken på det man grillar. Finns dock inga vetenskapliga tester på det vad jag vet.
MEN som jag sagt tidigare, åk o känn på båda två, det kommer ge dig mer input än vad vi kan ge.
1. Kändes rangligare(tillverkade i china om det nu säger något)
2. Mindre hjul vilket gör den lite jobbigare att flytta runt
3. Läst om en del som fått rost i sina.
Det som var plus var att den har tastebars(eller vad de nu kallar dem) vilket sägs öka smaken på det man grillar. Finns dock inga vetenskapliga tester på det vad jag vet.
MEN som jag sagt tidigare, åk o känn på båda två, det kommer ge dig mer input än vad vi kan ge.
Hehe gött, det finns lösningar till allt 😃 Tur att man bara betalade 5000:- emellan min gamla reklamationsgrill och min nuvarande Genesis då 😃snowjim skrev:
nu är det så att Spirit inte finns i närheten, utan isf måste jag åka 15-25mil (enkel resa), vilket känns drygt..snowjim skrev:Aha, hmm de var nog ändå en Spirit Classic E310 jag stod o valde mellan. Jag gav upp tanken efter som :
1. Kändes rangligare(tillverkade i china om det nu säger något)
2. Mindre hjul vilket gör den lite jobbigare att flytta runt
3. Läst om en del som fått rost i sina.
Det som var plus var att den har tastebars(eller vad de nu kallar dem) vilket sägs öka smaken på det man grillar. Finns dock inga vetenskapliga tester på det vad jag vet.
MEN som jag sagt tidigare, åk o känn på båda två, det kommer ge dig mer input än vad vi kan ge.
om nu Weber har sådan bra garanti / material jämfört med Landmann - hur kan då Spiriten rosta?!
Kvalitén på Spirit har väl inte alltid varit på top. Många menar på att det har med att de tillverkare den i China, jag har ingen aning. Men ta inte mitt ord som lag, sök lite på nätet kanske fråga användare som haft Spirit i 4-5 år. Sen handlar väl en hel del om hur man sköter grillen.najks skrev:
Tråkigt att det är så långt till närmsta återförsäljare, du får kanske gå på magkänslan. Weber Q3200 och Spirit ligger ofta i liknande prisklass, iallafall de lägre modellerna av Spirit så de bör ju vara ganska jämna men med olika förr och nackdelar.
En fördel som jag kommer ihåg med spiriten är att brödhyllan har mer utrymme. Nu använder jag aldrig brödhyllan själv men den är väl lite si sådär på Q3200, utrymmet är inget man blir imponerad av direkt.
Jag tycker egentligen att Q3200 är ganska ful. Lite sugen på att uppgradera min gamla Q220 som jag har hemma då 3200:an känns så mycket bättre. Mest sugen på någon av de nya Genesis men då blir det ju 10 lax utan tillbehör. Har lagt 5995 + 700 för stekhäll på 3200 nu.
Att det ska vara så dj..... meckigt att välja rätt grill!
kommer ha den på altanen i stugan, så det blir ju jämnast möjliga underlag att flytta runt den på!
å andra sidan kommer jag inte ha behovet att flytta den mer än justering någon decimeter åt vardera håll.
lutar mest på Q3200 - pga att folk i princip inte har något dåligt att säga om den! (utöver liten brödhylla, samt dålig upphängning för redskapen)
själv använder jag aldrig brödhylla ändå, och redskapen har man ju i näven
om jag förstått det rätt så är det enklare att rengöra också?
och det går att ställa en mindre gasolflaska, 5kg, under/bakom gallerskyddet utan problem?
kommer ha den på altanen i stugan, så det blir ju jämnast möjliga underlag att flytta runt den på!
å andra sidan kommer jag inte ha behovet att flytta den mer än justering någon decimeter åt vardera håll.
lutar mest på Q3200 - pga att folk i princip inte har något dåligt att säga om den! (utöver liten brödhylla, samt dålig upphängning för redskapen)
själv använder jag aldrig brödhylla ändå, och redskapen har man ju i näven
om jag förstått det rätt så är det enklare att rengöra också?
och det går att ställa en mindre gasolflaska, 5kg, under/bakom gallerskyddet utan problem?
Köp en Q! Du kommer inte att bli besviken. Vi har en och sambons alla fyra syskon har också 3000 eller 3200. De känns fasen bombsäkra. Min gamla Q220 ser fin ut och har stått ute massor, dock under "cover". Just ja, där har du ännu ett halvdyrt tillbehör 
Man är rökt när man köpt första Webern men sköter man dem så verkar de hålla riktigt länge. Ska till torpet i påsk och inviga nya stekhällen med lite pannkakor m.m.
Man är rökt när man köpt första Webern men sköter man dem så verkar de hålla riktigt länge. Ska till torpet i påsk och inviga nya stekhällen med lite pannkakor m.m.
antar att endast weber-överdrag passar?nikasp skrev:Köp en Q! Du kommer inte att bli besviken. Vi har en och sambons alla fyra syskon har också 3000 eller 3200. De känns fasen bombsäkra. Min gamla Q220 ser fin ut och har stått ute massor, dock under "cover". Just ja, där har du ännu ett halvdyrt tillbehör
Man är rökt när man köpt första Webern men sköter man dem så verkar de hålla riktigt länge. Ska till torpet i påsk och inviga nya stekhällen med lite pannkakor m.m.
gav ca 650kr för överdraget till vår landmann kolgrill vi har i villan!
