_ap_
Läs 3 inlägg högre upp varför ni inte ska ha underhållsfyr.

Vad var det som såg ut bra på Veto pannan?

Tyckte du började tråden med
"Önskemål: Den ska klara sig själv med minimalt underhåll vad gäller aska osv.
Så mycket autostyrt som möjligt alltså."

Små anläggningar som knappt har någon last på sommaren ska kunna starta och stanna automatiskt, att köpa en billig panna och köra tappvatten på el kostar också pengar.. på sikt..

_ap_ skrev:
Vad räknar du som dyrt?

Under 120-150tkr är nog svårt, men å andra sidan är inte 9kW bregvärme för 110tkr heller så billigt.
Spanmål är oxå bara glömma, varken bra för pannan eller plånboken.
Nu får du väl ändå kamma dig! Det beror väl på vad man har för förutsättningar? En del har tillgång till flis, en del ved och som jag som har tillgång till billig egenproducerad spannmål. Då är det inte dyrt för plånboken.

Eltändning behöver heller inte vara nödvändigt om man som jag har sol eller någon som har högt effektbehov även under sommaren. Sedan kan jag visst hålla med om att eltändning är bra för den som bara värmer sitt tappvatten under sommaren eller har litet effektbehov.

_ap_
Jaja om man får det gratis är ju en annan sak, men dom bönder jag pratat med
säger att det är bättre att sälja och elda flis, jag är inte bonde så jag vet inte.

Sen är det ju så att spannmål bildar korrosiva gaser som "fräter" på panna och skorsten, är man ute efter längsta möjliga livslängd är spannmål inge bra.

Tycker det är synd att folk i allmänhet ska välja en panna som klarar allt lite halvdåligt när dom flesta ändå bara kommer köra med samma bränsle.
Det låter ju bra att kunna elda allt men seriöst hur många känner Ni som byter bränsle.

_ap_ skrev:
Det låter ju bra att kunna elda allt, men seriöst, hur många känner Ni som byter bränsle.
Jag känner en.
Han eldar ved vår och höst pga hus med litet effektbehov, samt underhållsfyr på brännaren :)

_ap_
Frågan är ju om han skulle göra det om han hade möjlighet att elda flis hela året?...
skulle inte tro de.. :)

_ap_ skrev:
säger att det är bättre att sälja och elda flis, jag är inte bonde så jag vet inte.

Sen är det ju så att spannmål bildar korrosiva gaser som "fräter" på panna och skorsten, är man ute efter längsta möjliga livslängd är spannmål inge bra.

Tycker det är synd att folk i allmänhet ska välja en panna som klarar allt lite halvdåligt när dom flesta ändå bara kommer köra med samma bränsle.
Det låter ju bra att kunna elda allt men seriöst hur många känner Ni som byter bränsle.
Du har både rätt och fel angående dina påstående!

Ja vissa bönder väljer att hellre sälja än att elda. Vissa säljer sin egen och köper sämre kvalitet av en annan. Dock brinner en sämre kvalitet inte sämre i pannan så länge den håller en fuktkvot under 15%.

Ja spannmål bildar korrosiva gaser men först vid kondensering. Har man som jag en keramisk skorsten så klarar denna av detta. Får man kondensering i pannan så eldar man fel och i skorstenen för den delen ockå. Man bör se till så att rökgastemperaturen är så pass hög så att kondensering ej sker. Med andra ord så tar varken panna eller skorsten skada med rätt teknik och utrustning.

Att kunna välja olika alternativ är för en som bor på gård är hur bra som helst. Blir en hel del spillvirke över som är bra att kunna kasta in i pannan. Man kan dessutom elda med avrens om man vill elda riktigt billigt. På en gård kan bränslebytet ske relativt ofta beroende på hur skördar och annat ser ut. Pannan behöver inte vara av sämre kvalitet bara för att den hanterar olika bränslen. Dock håller jag med om att många så kallade kombipannor inte riktigt håller måttet. Vill man endast elda med flis så självklart välj en renodlad flispanna eller ved samma sak. Att bara elda med ved fungerar med min panna också men det är inget jag vill eller gör.

Största nackdelen med spannmålseldning som jag ser det är mängden aska som bildas. Kan vara svårt för en som bor i villaområde att hantera detta vettigt. För ett lantbruk är det dock inga problem eftersom askan är ett utmärkt gödningsmedel som återgår till åkrarna som näring.

Mycket myter kring spannmålseldning som med rätt utrustning och teknik är en utmärkt energikälla. Naturens pellets kallas det av vissa.

Wait a minute, rimligtvis borde din rökgas temperatur vara låg ibörjan tills du värmt upp "stocken". Enda som är syrfast är olika pvc plaster samt 2343 eller liknande syrafast metall. Visst du kan säkert köra en klinker skortsten som kanske är tålig, vem vet efter 25-50 år hur den ser ut, är det gjort tester med detta? Sten och cement löses upp av sura lösninger med tiden. Och vad händer med rökgaserna efter de lämnat skortsten och kyls ner? Riskerar dina grannar eller du själv att få ett surt nedfall om det tex regnar när du eldar?

Jag startar pannan på hösten och stänger den på våren. Enda gången som skorstenen är kall är vid första uppstarten. Den värms dock fort upp då den också är isolerad. Ja skorstenen i keramiskt material tåler de eventuella syror som bildas. Men hur den ser ut om 25-50 år kan jag inte svara på. Tiden får helt enkelt utvisa. Dock är den betydligt bättre för ändamålet än vad en stålskorsten är. Eldas det med rätt utrustning och teknik så är förutsättningarna för att materialen skall hålla väldigt goda bedömmer i alla fall jag. Annars är både flis och pellets utmärkta alternativ.

Den enda som eventuellt drabbas av "surt nedfall" är jag själv. Finns vissa fall där tak av plåt har börjat rosta vid eldning av spannmål.
Min granne har dock eldat spannmål i 10 år utan några problem med rost på sina plåttak (ekonomibyggnaderna).
Som sagt, mycket myter!

När vi ändå talar om myter så finns det ju en del som menar att det är oetiskt att elda upp "mat" när stora delar av världen svälter. Men om jag istället hade odlat salix för fliseldning eller björk för vedeldning så hade nog ingen haft synpunkter på detta?

Snurre skrev:
När vi ändå talar om myter så finns det ju en del som menar att det är oetiskt att elda upp "mat" när stora delar av världen svälter. Men om jag istället hade odlat salix för fliseldning eller björk för vedeldning så hade nog ingen haft synpunkter på detta?
Är det inte oetiskt att odla salix på åkermark som skulle kunna producera "mat" istället?
Om man bara skulle producera mat på åkermark och ingen biomassa så skulle fjärrvärme och el priset ev höjas och då "gnälls" det över det, icke inräknat andra grödor som industrin använder till annat än mat.

Ps. Jag odlar själv salix på 10hektar.

_ap_ skrev:
Så där ja! Silon fylld med havre för 5000:- och värmen och varmvatten säkrat ett år framåt!

Jag funderar jättemycket på uppvärmning av vårt hus(180kvm + div uthus tot ca 400kvm) typ så mycket att ingen längre vill prata med mig om det varken hemma eller på jobbet. så nu har jag blivit medlem här så jag kan få skriva av mig lite ibland. jag har läst allt om flis på detta forumet och vi har varit o kollat på en ETA och en FRÖLING hos _ap_ i kalix. min dröm är att inte sitta fast i "klorna" hos varken kraftföretaget eller banken. då jag har egen skog och är ung o frisk så gillar jag tanken med flis. det jag håller på med nu är att hitta nån i närheten av där jag bor som jkan komma o flisa hos mej då jag inte tänkt köpa egen flistugg. tänker inte köpa nån liten handmatad historia om det finns en kranmatad som gör samma jobb på 2 timmar som jag gör på 2 dar.

jag kör in ett till direkt. tycker det snackas mycket om miljö när det handlar om uppvärmning. fattar inte hur folk tänker. ved som är hämtad och eldad lokalt måste ju vara bästa miljövinsten även om man har en gammsurpanna. känns som miljö är en fråga för akademiker och skrivbordprodukter, men det är ju klart idag är det ju säkert ett säljargument. personligen bryr jag mig inte om cosfi ligger på 0,5 eller 0,94 när jag eldar, jag vill ha värme. o då stoppar jag in ved till det målet är uppnått utan o tänka en sekund på om kråkorna vid skorsten ligger i sippar paraplydrinkar eller inte.

Sitter du gärna fast i klorna åt flistuggsägaren då?
Det blir nog så att du börjar tänka på verkningsgrad du också, efter några år.
Det kan ju vara schysst att bara behöva leja flistuggsägaren i en timme istället för två. Och att bara behöva hugga halva mängden träd ;)

_ap_
Sen är det ju så att bra teknik och verkningsgrad går hand i hand.

Och om man nu ska välja vem man är i klorna på så tar jag gärna banken framför
en fru som inte har varmvatten eller grannar som klagar på röken ;)

just biten att vara beroende av andra känns alltid jobbigt men så kommer det vara till en början o så länge det funkar hyfsat. eldar man med flis så behöver ju inte flisningen ske exakt dag, att sambon är missnöjd är som att... nej det går inte att jämföra med nåt annat. varmvattnet får aldrig ta slut om man gjort en så stor investering. jag har närmsta fliseldare 4 km bort som ska köpa ny hugg måste övertala han att köpa rejält. =)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.