2 247 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Välja central till garage?
Börjar närma mig tiden då jag måste ta i tu med elen i garaget.
Har tittat runt lite men har svårt att bilda mig en uppfattning om vad man ska/bör ha för elcentral i garaget.
Någon som har allmäna tips?
Är billiga JULA etc bra nog eller ska man köpa dyrare varianter?
//Magnus
Har tittat runt lite men har svårt att bilda mig en uppfattning om vad man ska/bör ha för elcentral i garaget.
Någon som har allmäna tips?
Är billiga JULA etc bra nog eller ska man köpa dyrare varianter?
//Magnus
Beror mycket på vad du ska göra, blir det mycket dammande jobb eller ska bara bilen köras in och ut? Det är dock aldrig fel att sätta en kapslad central i ett garage, även om man inte behöver det nu så kan det ju ändras. Är det nåt du ska satsa på kvalite så röstar jag på centralen. Själv är jag svag för Hager.
biltema har vettiga centraler för såna här ändamål
Det blir ett mek garage, inget vatten och så.
Kapslat är ju trevligt. Efter en kort sökning på nätet så finns det ganska mycket att välja på.
Ska kolla runt lite här i stan med.
Nån som vet om det finns elmätare man kan sätta in i skåp?
Vore trevligt att ha koll på vad garaget drar.
// Magnus
Kapslat är ju trevligt. Efter en kort sökning på nätet så finns det ganska mycket att välja på.
Ska kolla runt lite här i stan med.
Nån som vet om det finns elmätare man kan sätta in i skåp?
Vore trevligt att ha koll på vad garaget drar.
// Magnus
Den här IP55 kapslade lådan från Jula är helt OK. En stor bra italiensk tillverkare.

Tyvärr är det Rutab normkomponenter i, jag vet iofs inte nåt om kvaliten, men jag misstänker att den inte är den riktigt bästa.
1200:- / 1600:- för enraders/tvåraders.

Tyvärr är det Rutab normkomponenter i, jag vet iofs inte nåt om kvaliten, men jag misstänker att den inte är den riktigt bästa.
1200:- / 1600:- för enraders/tvåraders.
Redigerat:
Nya digitala 3-fasmätare är rätt dyra. Kolla med ditt lokala elkraftbolag om du får köpa en gammal mätare. Eftersom de byter ut alla gamla mot nya fjärravlästa brukar de ha gamla liggandes i drivor som man får köpa för en billig peng.
Rrrrr skrev:
Dom bytte vår elmätare i somras... hade ingen tanke på att fråga om jag fick behålla den gamla!
Får väl kolla runt lite. Vi har ju nån återvinning här i stan kanske finns nåt där.
Ska åka och klämma lite på Jula. Får se hur det ser ut.
Pengarna är ju rimliga i alla fall.
//magnus
Vad för normcentral är det till en 220kvm villa hur många moduler etc.. tips på bra prisvärda?
bra beg. elmätare till bra pris:
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
Jag är knappast den att bedöma ditt behov storlek på central, men minst en treraders tycker jag nog du ska ha. Dvs ca 35-42 modulplatser. Detta borde räcka gott och väl till någon sorts standardinstallation. Men ändå ha lite utrymme över.monsterbyggare skrev:
Men har du tänkt ha en massa fancy prylar ska du nog gå på en större.
Med fancy menar jag sektionerat på många JFB, effektvakter, tidur osv osv, you name it.
Med tanke på priset på färdiga GARO-centraler hos expressel så kan jag inte se någon anledning att köpa något annat junk, från Jula, biltema osv.
Alltså så länge vi snackar "okapslad" central. Vill man spruta vatten på centralen så är ju dessa GARO inget vidare.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=13840
Redigerat:
Klicka här för att svara