2 573 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Välja bandsåg
Tjenare alla där ute!
Ska till och välja ut en bandsåg då jag anser att den är väl behövd i min verkstad, men vet inte vilken jag ska välja. Så jag lämnar det upp till er där ute att komma med några rekommendationer (gärna grundade på erfarenhet).
Önskemål gällande sågen:

Tackar för svar - Jeppe
Ska till och välja ut en bandsåg då jag anser att den är väl behövd i min verkstad, men vet inte vilken jag ska välja. Så jag lämnar det upp till er där ute att komma med några rekommendationer (gärna grundade på erfarenhet).
Önskemål gällande sågen:
- Vara kraftfull nog för att kunna genomföra tyngre längds kapningar av hårda träslag (behöver inte gå fort).
- Ska gärna kunna motta tunnare sågblad
- Längdskapnings staket
- Miter gauge (inte den blekaste om vad det kallas på svenska)
- 200mm+ kaphöjd
- Hyfsat solid och robust topp
- "Stationär"
- Pris: 5 - 10k
Tackar för svar - Jeppe
Det låter som ett långtidsprojekt med bevakning på Blocket. En ny som lever upp till förväntningarna är svårt men behagande dyker upp ofta. Sikta på en med >35 cm hjuldiameter och gjutjärnsbord. För att klara av att hantera större trästycken krävs lite mer massa i maskinen så inte sågen välter eller bordsinfästningen knäcks.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
nanowire skrev:
Det låter som ett långtidsprojekt med bevakning på Blocket. En ny som lever upp till förväntningarna är svårt men behagande dyker upp ofta. Sikta på en med >35 cm hjuldiameter och gjutjärnsbord. För att klara av att hantera större trästycken krävs lite mer massa i maskinen så inte sågen välter eller bordsinfästningen knäcks.
En såg med 35cm hjuldiameter klarar ca 12cm-15 i klyvhöjd.Jeppe.G skrev:
Min såg med 50cm hjul klarar att klyva 21-22cm.
Så precis som nano skrev så får du nog sikta in dig på begagnat med den budgeten. Typ en ejca bs50 eller liknande.
Vet inte riktigt om jag håller med om det där. Eller menar du att sågar med de hjuldiametrarna brukar ha den begränsningen? Nyare sågar finns ju med betydligt högre klyvhöjd. Exempelvis Felder FB 510 med 50cm hjuldiameter som klarar 41cm klyvhöjd.Frustrator skrev:
Jag har moddat min Ejca BS50 lite så den klarar 27cm såghöjd.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
De flesta bandsågar med hjuldiameter 10-12" klarar i originalutförande inte klyva högre än 15cm. Med 'riser blocks' kan man nog komma ett par cm till upp. Men åtminstone min såg, som är i gjutjärn, skulle ha svårt att spänna ett blad så det sågar rakt igenom 20cm.V vectrex skrev:Vet inte riktigt om jag håller med om det där. Eller menar du att sågar med de hjuldiametrarna brukar ha den begränsningen? Nyare sågar finns ju med betydligt högre klyvhöjd. Exempelvis Felder FB 510 med 50cm hjuldiameter som klarar 41cm klyvhöjd.
Jag har moddat min Ejca BS50 lite så den klarar 27cm såghöjd.
Ja, nyare sågar har bättre klyvhöjd men då är vi lite utanför budget på 5-10k. Felders bandsåg ligger väl runt 25k?
Ska man ha en 'billig', stationär bandsåg med kravprofilen enligt ovan så tror jag en bandsåg liknande den du och jag har (din är ju modellen senare än min (min stora då, inte den lilla)) är ganska lämplig.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ja. Problemet åtminstone med min lilla såg är att när man ökar klyvkapaciteten så har bladet en otrevlig ovana att vandra mer. TS skrev precision så då tänkte jag att bananformade snitt inte var en option. Och tveksamt att en säljare låter en modda sågen lite för att se om den klarar det, innan köpnanowire skrev:
Klicka här för att svara