Luftavfuktare är ett praktiskt hjälpmedel för att minska fuktbelastning och risken för mögel i utsatta områden av huset. Var dock noga med att välja en modell som är anpassad efter rätt miljö och jämför också egenskaper som kapacitet, ljudnivå och skötselbehov.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt luftavfuktare - köpguide

F
Jag läste någonstans att det kan vara en god idé att sätta en brandvarnare i t ex krypgrunden vid avfuktaren ifall det börjar brinna. Gärna kopplad till andra våningsplan så man hör den.

F Fideliox skrev:
Jag läste någonstans att det kan vara en god idé att sätta en brandvarnare i t ex krypgrunden vid avfuktaren ifall det börjar brinna. Gärna kopplad till andra våningsplan så man hör den.
De optiska brandvarnare som är absolut vanligast i sammankopplade system kan reagera på dammet (och fukten) som ser ut som rök i linsen. Risk för falsklarm. Kanske fungerar det med joniska brandvarnare (äldre typen) vad ska börja brinna i krypgrunden?

F Fideliox skrev:
Brinner de lätt ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brinner de lätt ?
Absolut inte, mestadels plåt och flera överhettningsskydd 🤔 jobbar med hus och avfuktare och har aldrig hört att någon börjat brinna. Kanske finns de som är mer eller mindre brandsäkra.

F
Manganbangan Manganbangan skrev:
De optiska brandvarnare som är absolut vanligast i sammankopplade system kan reagera på dammet (och fukten) som ser ut som rök i linsen. Risk för falsklarm. Kanske fungerar det med joniska brandvarnare (äldre typen) vad ska börja brinna i krypgrunden?
Avfuktaren alltså. Minns nu att jag läste det på ljungbys fuktkontroll:
https://www.lfs-web.se/avfuktare-brand.htm
Svensk text om brandskydd och rekommendationer för avfuktare i krypgrund, bland annat korrosionsskyddade plåthölje.
Men de gillar inte kondensavfuktare alls utan vill sälja dyra sorptionsavfuktare också. 🙄

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Avfuktaren alltså. Minns nu att jag läste det på ljungbys fuktkontroll:
[länk]
[bild]
Men de gillar inte kondensavfuktare alls utan vill sälja dyra sorptionsavfuktare också. 🙄
Förstår att de vill sälja sorbtionsavfuktare, de är ju bättre för just krypgrunder. Men samtidigt är ju alla krypgrunder olika och t.ex. min svärfar har en dyrare Woods (ca 7000kr) kondensavfuktare som har funkat för honom i 20 år. Älvsbyhus har jag hört ställer en kondensavfuktare i grunden redan vid husbygget och leder ner kondensvattnet till en stenkista under huset.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
F
Manganbangan Manganbangan skrev:
Förstår att de vill sälja sorbtionsavfuktare, de är ju bättre för just krypgrunder. Men samtidigt är ju alla krypgrunder olika och t.ex. min svärfar har en dyrare Woods (ca 7000kr) kondensavfuktare som har funkat för honom i 20 år. Älvsbyhus har jag hört ställer en kondensavfuktare i grunden redan vid husbygget och leder ner kondensvattnet till en stenkista under huset.
Det verkar vara generellt för avfuktarbranschen i sverige, alla säger att kondens är dåligt.

Ja jag har själv ett Älvsbyhus med en 20 år gammal Woods avfuktare. Ingen stenkista dock, avfuktarens vatten är kopplat direkt till avloppet. Funkar finemang. Har ju bara mellan 10-15 grader i krypgrunden.

• Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
Även om kondensavfuktare inte fungerar bra (eller alls) vid låga temperaturer så är det ju sällan då dom behövs.
På vintern blir luftfuktigheten låg i t ex krypgrunder. Det är under sommar och höst som RH är högst och då fungerar det utmärkt.
Äger själv tre st Woods som är 20-30 år och dom är riktiga arbetshästar (om än lite högljudda).
Viktigt oavsett märke är att dom kan återstarta efter strömavbrott. De som kräver manuell insats efter kraftavbrott är värdelösa i fritidshus.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
F
M MagHam skrev:
Även om kondensavfuktare inte fungerar bra (eller alls) vid låga temperaturer så är det ju sällan då dom behövs.
På vintern blir luftfuktigheten låg i t ex krypgrunder. Det är under sommar och höst som RH är högst och då fungerar det utmärkt.
Äger själv tre st Woods som är 20-30 år och dom är riktiga arbetshästar (om än lite högljudda).
Viktigt oavsett märke är att dom kan återstarta efter strömavbrott. De som kräver manuell insats efter kraftavbrott är värdelösa i fritidshus.
Woods senaste modeller ska ju klara ner till +2 också. Men ja effektiviteten sjunker säkerligen men som du säger, behovet går ju ner på vintern ändå.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Under 10 grader blir det ingen mögeltillväxt även om RH är högt (titta på "mögelkurvor"). Mao kan således helt enkelt stänga av kondensavfuktaren vid 10 grader för att sen slå på den när temperaturen stiger.

• Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brinner de lätt ?
Tja, "lätt" är ju en bra fråga; jag hittar ingen statistik på hur många det finns installerade, men enligt ESVs senaste genomgång av elbränder så är de ganska vanligt förekommande i statistiken¸ och bränder i avfuktaren leder ofta till bränder i konstruktionen: "Avfuktare placeras ofta i krypgrunder vilket gör att det tar lång tid innan man upptäcker att det brinner, därav leder de flesta händelserna med avfuktare till brand." (s. 34).

Just avfuktarna kommer också in på top fem av de föremål som lett till händelser, tillsammans med "batteri, batteriladdare, lampa och hoverboard". Men det är efter de top fem som leder till brand: "Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis/häll, kyl/frys".

Så de är definitivt med i statistiken, men för att veta hur illa de är relativt sett så måste vi ju få siffror på hur vanliga de är. Notera att top-fem-listan med tvättmaskinen och de andra, bara innehåller apparater som finns i snart sagt varje hem; så de kan vara relativt sett mindre brandbenägna än avfuktaren.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, "lätt" är ju en bra fråga; jag hittar ingen statistik på hur många det finns installerade, men enligt ESVs senaste genomgång av elbränder så är de ganska vanligt förekommande i statistiken¸ och bränder i avfuktaren leder ofta till bränder i konstruktionen: "Avfuktare placeras ofta i krypgrunder vilket gör att det tar lång tid innan man upptäcker att det brinner, därav leder de flesta händelserna med avfuktare till brand." (s. 34).

Just avfuktarna kommer också in på top fem av de föremål som lett till händelser, tillsammans med "batteri, batteriladdare, lampa och hoverboard". Men det är efter de top fem som leder till brand: "Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis/häll, kyl/frys".

Så de är definitivt med i statistiken, men för att veta hur illa de är relativt sett så måste vi ju få siffror på hur vanliga de är. Notera att top-fem-listan med tvättmaskinen och de andra, bara innehåller apparater som finns i snart sagt varje hem; så de kan vara relativt sett mindre brandbenägna än avfuktaren.
Tack för ditt svar. Ännu en anledning att inte ha en avfuktare. Många står och går helt i onödan eller för ofta i långa perioder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jo "utmaningen" är mer att mäta temperatur samt luftfuktighet och styra sin avfuktare, i mitt fall en gammal källare. Att bara starta en avfuktare och sedan inte se verkan på ett enkelt sätt är mindre bra.
Plus att det förbrukar en massa elenergi, min lilla Clas Ohlson, 10l drar 200-250W.
Sen ju mer timmar i drift så ökar då risken för brand man jag tror den är liten.

F
P paralun skrev:
Jo "utmaningen" är mer att mäta temperatur samt luftfuktighet och styra sin avfuktare, i mitt fall en gammal källare. Att bara starta en avfuktare och sedan inte se verkan på ett enkelt sätt är mindre bra.
Plus att det förbrukar en massa elenergi, min lilla Clas Ohlson, 10l drar 200-250W.
Sen ju mer timmar i drift så ökar då risken för brand man jag tror den är liten.
Så är det. Men en liten enkel sensor kostar inte mycket.

Själv kör jag home assistent och en enkel strömbrytare och 2 puckar för mätning. Med min styrning drar vår avfuktare ca 30kwh/månad under sommaren. Nästintill försumbart särskilt när elen är billigare då. Även satt upp larm om luftfuktigheten går över 70% under en längre tid, t ex om avfuktaren går sönder.

Har man timpris kan man ju även styra om den till att köra när elen är billig.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.