AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1 av 10 miljoner är försvinnande lite
Finns det verkligen 10 miljoner svenskar?
Om man avser svenska medborgare. Eller för den delen något annat kriterium.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Düsseldorff
O O skrev:
Finns det verkligen 10 miljoner svenskar?
Om man avser svenska medborgare. Eller för den delen något annat kriterium.
Nej, det finns ungefär 9,7 miljoner personer med svenskt medborgarskap.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du fattar fortfarande inte?
Jo jag förstår precis. Enligt den gängse definitionen för allmän rösträtt så håller de år jag (och valmyndigheten listar). Med din definition så har en majoritet av världens demokratier fortfarande inte allmän rösträtt.

Ja, det pågår debatt om det här inom forskarvärlden, men den är ändå på marginalen.

Men. Du kommer ju inte att ge dig om det här. Och jag har ingen lust att fortsätta tjata om det. Så jag ger dig gärna sista ordet.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo jag förstår precis. Enligt den gängse definitionen för allmän rösträtt så håller de år jag (och valmyndigheten listar). Med din definition så har en majoritet av världens demokratier fortfarande inte allmän rösträtt.
Du slingrar dig som en mask.

Jag invände mot ditt ursprungliga påstående. Där du hävdade att kvinnor fick allmän rösträtt innan män. Den gängse definitionen av allmän rösträtt är att den gäller alla. Kvinnor kan inte få allmän rösträtt innan. För då är den inte allmän. Din definition är du nog ganska ensam om.
Ja, det pågår debatt om det här inom forskarvärlden, men den är ändå på marginalen.
Nej det pågår ingen debatt alls i forskarvärlden om detta. Annat än den du driver här.

Det är glasklara fakta, riksdagsbeslut. Som visar att ditt påstående är felaktigt. Eftersom det bevisligen fanns andra inskränkningar som gällde både kvinnor och män parallellt med kravet på fullgjord värnplikt. Inskränkningar som togs bort samtidigt som kravet på värnplikt togs bort.

Det jag invänder mot är:
I Sverige så fick vi som bekant allmän rösträtt för kvinnor innan vi fick allmän rösträtt för män av just det skälet.
Detta påstående är inte sant.
1921 fick kvinnor och män lika rösträtt. Då togs vissa begränsningar bort för både män och kvinnor samtidigt. Allmän rösträtt infördes steg för steg fram till 1989.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är otroligt märkligt att ni diskuterar unga personers politiska preferenser som om det vore ett problem.
Det är väl klart att de som röstar tvärtemot en själv ses som problematiska. 😂

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du slingrar dig som en mask.

Jag invände mot ditt ursprungliga påstående. Där du hävdade att kvinnor fick allmän rösträtt innan män. Den gängse definitionen av allmän rösträtt är att den gäller alla. Kvinnor kan inte få allmän rösträtt innan. För då är den inte allmän. Din definition är du nog ganska ensam om.

Nej det pågår ingen debatt alls i forskarvärlden om detta. Annat än den du driver här.

Det är glasklara fakta, riksdagsbeslut. Som visar att ditt påstående är felaktigt. Eftersom det bevisligen fanns andra inskränkningar som gällde både kvinnor och män parallellt med kravet på fullgjord värnplikt. Inskränkningar som togs bort samtidigt som kravet på värnplikt togs bort.

Det jag invänder mot är:

Detta påstående är inte sant.
1921 fick kvinnor och män lika rösträtt. Då togs vissa begränsningar bort för både män och kvinnor samtidigt. Allmän rösträtt infördes steg för steg fram till 1989.
Den senaste större könsspecifika begränsningen som fanns av rösträtten gällde bara män och handlade om huruvida de hade gjort värnplikt eller ej. De andra begränsningar som fanns, så som fattigvård, ej betalande av kommunalskatt mm drabbade också främst män. Även omyndigförklaranden drabbade män i större utsträckning, men här var siffrorna mycket jämnare.

Och reglerna rörande värnplikten gjorde alltså att fler kvinnor än män hade rösträtt. Något som gällde fram till 1945. Därefter var det i praktiken bara omyndighetsförklaring som var ett hinder i rösträtten. Och då andelen män vs kvinnor där var mer jämn så kan man nog ändå säga att det var 1945 som män och kvinnor fick samma rättigheter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den senaste större könsspecifika begränsningen som fanns av rösträtten gällde bara män och handlade om huruvida de hade gjort värnplikt eller ej. De andra begränsningar som fanns, så som fattigvård, ej betalande av kommunalskatt mm drabbade också främst män. Även omyndigförklaranden drabbade män i större utsträckning, men här var siffrorna mycket jämnare.

Och reglerna rörande värnplikten gjorde alltså att fler kvinnor än män hade rösträtt. Något som gällde fram till 1945. Därefter var det i praktiken bara omyndighetsförklaring som var ett hinder i rösträtten. Och då andelen män vs kvinnor där var mer jämn så kan man nog ändå säga att det var 1945 som män och kvinnor fick samma rättigheter.
Det finns 64 kön. Häng med lite här!

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Frerider
H hovapettson skrev:
Det finns 64 kön. Häng med lite här!
Lust att rada upp alla 64?😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Man och kvinna upphöjt till 6

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man och kvinna upphöjt till 6
Nedlagt i sex menade du?

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det är miljöpartiet som tycker det finns typ 54 kön🤣

Skogochmark Skogochmark skrev:
Det är miljöpartiet som tycker det finns typ 54 kön🤣
Det räcker inte med i stort sett obegränsat antal kön, vi har idag folk som identifierar sig som katter eller andra djur och vill få bekräftelse.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det räcker inte med i stort sett obegränsat antal kön, vi har idag folk som identifierar sig som katter eller andra djur och vill få bekräftelse.
Ja till och med det. För kanske 12-13 år sedan hade en kompis barnen på ett vänstervridet föräldrakooperativ. Där var det en pojke som föräldrarna identifierade som just katt. Han gick i kattdräkt oftast. Åt mat ur en skål. Och kissade i dagisets trädgård.
Sådana föräldrar borde fråntas sitt föräldraskap.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hade Anders fått bestämma skulle alla vuxna karlar svälta ihjäl. Demokrati är bra.
Jag var på Gigis förra veckan och när vi var klara kom kökschefen ut och sade han var tvungen kolla vilka lirare som beställde så mycket 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.