Till och med (V) borde inse att om det får gå så långt som att svenskarna får rösta på nytt, så är det (V) som nog kommer förlora flest röster, dels pga skriverierna om valfusk i Dalarna, dels pga deras agerande i talmansvalet.

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, praxis, men inte lagstiftat.
Numera är det inte praxis. Det går fort i hockey.

I grunden är väl "praxis" i de här sammanhanget ett sätt att arbeta för att det ska vara bekvämt och gynna för vissa partier. Men när maktförhållandena och aspirationerna förändras i partisystemet så är det inte vatten värt. Då är det istället grundlagens skrivningar som gäller.

Fairlane
B Byggmarodören skrev:
De uppskattas inte av de som röstar på C heller iofs - en majoritet av de som röstat på C tycker att andra partier har en bättre politik än C enligt deras egna eftervalsanalys :)
Här man redan hunnit med en eftervalsanalys?
Det kan ju exempelvis vara så att man föredrar Moderaternas politik, men röstar på Centern för att man inte tycker Centern har en bättre politik än SD, och man känner att hur bra man än tycker att Ms politik är så blir det ändå SDsom de får makten. Även då känns det rimligt att stå upp för de som röstat på en.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är lögnen i det?
Tror du på allvar att det är NATO som är i Ukraina? Har du inte en fattat att det är Ryssland?
Det skulle absolut förklara en hel del av hans inlägg 😆

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju exempelvis vara så att man föredrar Moderaternas politik, men röstar på Centern för att man inte tycker Centern har en bättre politik än SD, och man känner att hur bra man än tycker att Ms politik är så blir det ändå SDsom de får makten. Även då känns det rimligt att stå upp för de som röstat på en.
Tja, å andra sidan har du Mohamsson som i praktiken inte har ett eget parti alls, hennes väljare är ju SDare så hon tvingas nu vara detsamma.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, å andra sidan har du Mohamsson som i praktiken inte har ett eget parti alls, hennes väljare är ju SDare så hon tvingas nu vara detsamma.
Verkar som SD har bortåt 80 procent trots allt…

• Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Rena stödröster är jag lite annorlunda på. Där är det bara taktik och i fallet L så tror jag de flesta kom från M, inte så många från SD. SD tappade nog framförallt till M, men också en del till S, men det är nog alldeles för tidigt för analyser av detta.

Röster på C är jag inte som stödröster för C låg inte hotande nära 4%. Jag tror många röster på C är borgerliga väljare som vill ha en borgerlig ekonomisk politik utan SDs migrationspolitik.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, förra årets.
https://www.byggahus.se/forum/threads/valet-2026.581870/post-6753545

Centerns väljare är en butter skara som samlats från övriga partier till C, de förenas i vad de inte vill.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte riktigt tanken med att C måste ge upp sina krav för att lösa knuten. Jag förstår fullt ut att alla inte gillar C, inget konstigt med det. Alla gillar inte S, V, MP, M, L, KD, eller SD heller. Att kräva att ett parti ska agera mot sina löften och mot sin övertygelse, för att lösa problemet, varför då inte kräva samma sak av sitt favoritparti, oavsett vilket det är?
Säg att man gillar SD, så kan man väl tycka att SD ska släppa sina krav på ministerposter, släppa sina krav på inflytande i migrationspolitiken och acceptera en annan ekonomisk politik exempelvis gällande A-kassan? Låter det vansinnigt? Varför låter det inte vansinnigt att C släpper sina krav?
Centern är just nu de som har flest röda linjer, så då känns det rimligt att de börjar använda dessa vid förhandlingsbordet.
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan tro att Vi bara är emot SD, men det är faktiskt SDs politik man är emot.
Kungligt "Vi" som i "Vi i Centern"? 😄

/Höghus

Fairlane Fairlane skrev:
Du är duktig på att säga att jag ljuger, men du verkar inte kunna säga vad som är lögn.
Jo då. Det har jag gjort massor av gånger eftersom du skarvar som en storfiskare. Nu senast står det ingenstans att NATO var i Ukraina. Orsaken till kriget är enligt Ryssland bland annat att NATO närmat sig Ukraina.
Ett faktum du tidigare även lyckats "missförstå" som mitt stöd för Rysslands krig.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Rena stödröster är jag lite annorlunda på. Där är det bara taktik och i fallet L så tror jag de flesta kom från M, inte så många från SD. SD tappade nog framförallt till M, men också en del till S, men det är nog alldeles för tidigt för analyser av detta.

Röster på C är jag inte som stödröster för C låg inte hotande nära 4%. Jag tror många röster på C är borgerliga väljare som vill ha en borgerlig ekonomisk politik utan SDs migrationspolitik.
Jag vet ju inte exakt var de kom ifrån men varför de kom kan man ju anta var för att försöka få SD-ministrar i en regering, det är väl ingen som riktigt tror att partiet på valdagen femdubblades för att de är så härliga. I mina ögon är Mohamsson en partiledare utan ett parti.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Miljöpartiet var snabba när det nya arbetsåret inleddes i måndags och lämnade direkt in sin motion om hämta tillbaka redan utvisade yngre invandrare och återinföra PUT med hänvisning till "särskilt ömmande skäl".
Motionen innehåller även ett antal andra förslag på generösare regler för invandrare.
-Vi vet inte hur lång tid det kan ta att bilda regering men ungdomarna har inte tid att vänta längre säger Miljöpartiets Annika Hirvonen.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B b8q skrev:
Till och med (V) borde inse att om det får gå så långt som att svenskarna får rösta på nytt, så är det (V) som nog kommer förlora flest röster, dels pga skriverierna om valfusk i Dalarna, dels pga deras agerande i talmansvalet.
Det tror inte jag, jag tror att V kommer få ett aningen bättre valresultat eller ev ungefär samma.
MEN S och C kommer att troligen att backa, kanske t.o.m mycket (särskilt ifall de fortsätter att inte prata om sin politik utan mest om andras).

Och därmed ryker chansen att vara med i en regering ändå för V.

För tidö-laget är, just nu (så länge ingen skandal el dyl briserar) så är extraval en bra grej.
Har man just förlorat så vill man ofta försöka igen för att få ett bättre resultat, och det är troligt att väljarna straffar främst S och C för att de bevisade att de inte kunde bilda regering alt hindrade regering att bildas.

V kommunicerar riktigt reell politik (även om jag tycker att det mesta är uppåt väggarna) samt kommer anses stått rakryggade och inte hindrat en rödgrön regering då de inte alls velat utesluta något annat parti, utan bara haft en fullt legitim hållning.

Så därför tror jag inte att V kommer att backa vid ett extraval.

Det enda orosmolnet för tidö gällande ett extraval är att L måste överleva på stödröster en gång till.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Miljöpartiet var snabba när det nya arbetsåret inleddes i måndags och lämnade direkt in sin motion om
Ja de är lika snabba som tidölaget var...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja de är lika snabba som tidölaget var...
Skillnaden är att MP försöker rädda liv.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
WFD och 7 till
  • Laddar…
Skogochmark
Vilken soppa det är nu i riksdagshuset. Blir spännande detta. Ska nog poppa poppcorn.

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.