G
S styren skrev:
Såg på aktuellt eller rapport att valmyndigheten redan varnat för hur röstsedlarna kan missbrukas. Systemet skulle bli vattentätt, om vallokalen delar ut valsedlar direkt till den som röstar. Hur blir det med valhemligheten då?

Med dagens valsystem- dom kommer inte att hinna ändra till 2029 tror jag- så är det enkelt att sabba eller fuska. Det är bara att ställa sig och kryssa hej i vilt på de valsedlar som finns i båset.

Mitt förtroende för valsystemet är lågt.
Manuell räkning fungerar bara om alla personer som är inblandade i räkningen respekterar vår demokrati men det finns tyvärr flera (vänsterblivna) personer som inte är det.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Manuell räkning fungerar bara om alla personer som är inblandade i räkningen respekterar vår demokrati men det finns tyvärr flera (vänsterblivna) personer som inte är det.
Vänsterblivna? Menar du att det finns rösträknare, från vänsterpartiet, som inte respekterar demokratin och fuskar med rösträkningen?
Det är en ganska allvarlig anklagelse, var har du fått information om detta och var har du anmält det? Har du några namn?

• Gilla
Utsliten och utdömd och 8 till
  • Laddar…
D
Skogochmark Skogochmark skrev:
Varför skulle jag vara publicerad? Jag har i minst 30 år varit intresserad av vad som händer och sker i samhället. Och till skillnad mot dig tar jag in information oavsett hur skrämmande den kan vara första gången. Om det visar sig stämma så accepterar jag det istället för att stoppa huvudet i sanden.
Så du bara vädrar oinformerade fördomar, det misstänkte jag såklart.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Skogochmark
S styren skrev:
Såg på aktuellt eller rapport att valmyndigheten redan varnat för hur röstsedlarna kan missbrukas. Systemet skulle bli vattentätt, om vallokalen delar ut valsedlar direkt till den som röstar. Hur blir det med valhemligheten då?

Med dagens valsystem- dom kommer inte att hinna ändra till 2029 tror jag- så är det enkelt att sabba eller fuska. Det är bara att ställa sig och kryssa hej i vilt på de valsedlar som finns i båset.

Mitt förtroende för valsystemet är lågt.
Valmyndigheten tog 2023 fram ett förslag på EN valsedel. Likt den dom har i Danmark. Där är alla anmälda partiers namn med och sedan får man kryssa. För personval kryssar man ett nummer som motsvarar kandidatens namn. Men Tidö var inte intresserade av det. Så ej heller något av dom övriga partierna tidigare.
Undrar varför🥶

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vänsterblivna? Menar du att det finns rösträknare, från vänsterpartiet, som inte respekterar demokratin och fuskar med rösträkningen?
Det är en ganska allvarlig anklagelse, var har du fått information om detta och var har du anmält det? Har du några namn?
"Det viktiga är inte vem som röstar utan vem som räknar rösterna."
Josef Stalin

• Haha
  • Gilla
Frerider och 5 till
  • Laddar…
Skogochmark
G gaidin skrev:
Ja och sossarna har flertalet gånger ertappats med det.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Det blir spännande att se var denna soppa slutar.
Jösses vilken cirkus att få ihop en regering på vänstersidan

Ja och sossarna har flertalet gånger ertappats med det.
Har dom? Var? När?

När lev socialdemokraterna "vänsterblivna"?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G
G gaidin skrev:
Jag menar att det finns vänsterblivna personer som på något sätt är involverade i processen och kan påverka resultatet.

Tycker man det inte är något problem med att bruka våld för att få som man vill så lär man ju inte ha några problem med att tappa bort en valsedel med fel parti..

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag menar att det finns vänsterblivna personer som på något sätt är involverade i processen och kan påverka resultatet.

Tycker man det inte är något problem med att bruka våld för att få som man vill så lär man ju inte ha några problem med att tappa bort en valsedel med fel parti..
Menar du att folk från Vänsterpartiet inte får jobba som rösträknare? Hur är det ett större problem än t ex folk från Kristdemokraterna?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:

Du är väldigt okunnig, jag hade nog inte sagt mer om jag var du.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du är väldigt okunnig, jag hade nog inte sagt mer om jag var du.
Det är ganska beklämmande att se dessa konspirationsteoretiker beskriva valet som fusk om deras sida inte vinner.
Man kan nästan tro att de inte respekterar demokrati.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
G gaidin skrev:
Det är ganska beklämmande att se dessa konspirationsteoretiker beskriva valet som fusk om deras sida inte vinner.
Man kan nästan tro att de inte respekterar demokrati.
Jag är snällare än så, detta är bara ett symtom på ett bildningsunderskott, som religiositet ungefär, luckorna måste fyllas med något och då blir det konspirationer, enkla svar, religion, osv.

Hela Tidö bygger på detta, enligt kyrkors modell, påhittade ”gigantiska problem” och enkla svar på dessa, -det vet väl alla

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag misstänker att du bara skjuter från höften och inte är ett dugg insatt. Du kan bara inte klara av att ha fel.
Då har du fel, jag är lite insatt, men är inte expert.
Hur är det själv?

• Gilla
  • Haha
Frerider och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
I den här tråden känns det mer som att det är de som säger sig vara höger som verkar ha problem med demokratin. Man föreslår att bara vissa ska ha rösträtt ...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.