Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Frerider
Skogochmark Skogochmark skrev:
Kanske smörgåstårta.
Tänker du att sossarna bjuder till med detta?

H hovapettson skrev:
Men samtidigt fattar jag inte hur man ens kan diskutera detta när man inte vet hur mandaten ska fördelas. Vi har inte en aning om hur saboterat valet har blivit.
Om Valprövningsnämnden skulle hitta fel som faktiskt har ändrat mandatfördelningen, har de makten att korrigera resultatet eller utlysa omval. Men fram till att ett sådant beslut, är det nuvarande valresultatet från 2026-09-19 det som gäller.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Japp! Mer likt Schweiz
Men med förbehållet att minst 50% måste rösta för en ändring?

Och då inte 50% av de som röstar, utan av röstberättigade.

S
D djac skrev:
Nja, nu iscensätter ju Ryssland kontinuerligt olika brott i Sverige, dels som stöd för deras påverkansoperationer och dels för att skapa kaos och testa våra förmågor. Denna typen av kampanjer var ju förberedda för redan innan valet och Borlänge blev en perfekt start, kanske för perfekt.

Men som sagt, onödigt att spekulera, bara att invänta framtiden.
Det vore lätt för Putin att sabba för Sverige. Skicka in en alkis i röstbåset. "Syfte: test av förmåga".
Tillvägagångssätt: låt alkisen kryssa ett enda namn på alla valsedlar med en bläckpenna. Resultat- nu är alla valsedlar för ett visst parti preparerade (olagliga).

Resultat: (troligt) larm slås och båset undersöks. Alla bås undersöks för att se om alla valsedlar är "fixade" på samma sätt.

Om det går som man tänkt så stängs vallokalen, och alla dessutom vallokaler i hela Sverige måste
granska valsedlarna.

Jag kan tänka mig flera enkla sätt att sabotera just valet. Nu råkar det ju vara så att valmyndigheten är på väg (delvis) att täppa till denna möjlighet, och det behövs bara några få ytterligare korrigeringar för att stoppa sådana möjligheter.

Nytt för i år var ju mycket riktigt att vallokalen delade ut kuvär personligen, och man fick därefter gå i i bås 3, och stoppa valsedlarna i kuvär. ( tyvärr inte helt tillfyllest)

Mitt syfte med detta inlägg? Hjälpa Putin? Knappast....Valmyndigheten måste täppa till alla slappa hål i systemet. Gäller särskilt allt som har med kryssning att göra. En annan allvarlig orsak till obegriplighet är antalet varianter av valsedlar. L tex hade ju två listor i ett distrikt, och den ena var ju chefen med på- samt lejonborg på slutet. De' va' inte meningen men Lejonborg -76 råkade gå förbi hela drösen............ 😀

• Gilla
  • Haha
växelventil och 2 till
  • Laddar…
D
S styren skrev:
Det vore lätt för Putin att sabba för Sverige. Skicka in en alkis i röstbåset. "Syfte: test av förmåga".
Tillvägagångssätt: låt alkisen kryssa ett enda namn på alla valsedlar med en bläckpenna. Resultat- nu är alla valsedlar för ett visst parti preparerade (olagliga).

Resultat: (troligt) larm slås och båset undersöks. Alla bås undersöks för att se om alla valsedlar är "fixade" på samma sätt.

Om det går som man tänkt så stängs vallokalen, och alla dessutom vallokaler i hela Sverige måste
granska valsedlarna.

Jag kan tänka mig flera enkla sätt att sabotera just valet. Nu råkar det ju vara så att valmyndigheten är på väg (delvis) att täppa till denna möjlighet, och det behövs bara några få ytterligare korrigeringar för att stoppa sådana möjligheter.

Nytt för i år var ju mycket riktigt att vallokalen delade ut kuvär personligen, och man fick därefter gå i i bås 3, och stoppa valsedlarna i kuvär. ( tyvärr inte helt tillfyllest)

Mitt syfte med detta inlägg? Hjälpa Putin? Knappast....Valmyndigheten måste täppa till alla slappa hål i systemet. Gäller särskilt allt som har med kryssning att göra. En annan allvarlig orsak till obegriplighet är antalet varianter av valsedlar. L tex hade ju två listor i ett distrikt, och den ena var ju chefen med på- samt lejonborg på slutet. De' va' inte meningen men Lejonborg -76 råkade gå förbi hela drösen............ 😀
Tja, du tänker att det skulle vara valda metoden för att påverka valutgången, det tror inte jag på. Men att se till att något händer, få det filmat och sprida detta, sätter uppenbarligen fart på propellrarna på landets alla konspirationskramare. Välj dessutom rätt parti och folkgrupp så är det bingo, det går inte att motstå.

Obs, ett fiktivt exempel.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Skogochmark
kashieda kashieda skrev:
Men med förbehållet att minst 50% måste rösta för en ändring?

Och då inte 50% av de som röstar, utan av röstberättigade.
Om folket har möjligheten att faktiskt kunna påverka i viktiga frågor. Då tror jag att dom masar sig iväg till valurnornorna. Och valdeltagandet i årets riksdagsval var 84,89 %.

Skogochmark
Frerider Frerider skrev:
Tänker du att sossarna bjuder till med detta?
Nä, talmannen

Nu undrar jag om ni röstat alls i valet, valsedlarna ligger ju numera på eget bord inne i lokalen just för att man inte ska kunna sno en bunt eller på annat sätt dribbla bort eller ändra på sedlarna.

Skogochmark
T TypRätt skrev:
Nu undrar jag om ni röstat alls i valet, valsedlarna ligger ju numera på eget bord inne i lokalen just för att man inte ska kunna sno en bunt eller på annat sätt dribbla bort eller ändra på sedlarna.
Valsedlarna låg bakom en skärm i min röstlokal. Just för att ingen ska se vilka sedlar man tar.
Här tillrättavisas väljaren – utskällt system riskerar skapa kö i vallokaler | SVT Nyheter https://share.google/ECzKjUWSgUodnK3sy

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Valsedlarna låg bakom en skärm i min röstlokal. Just för att ingen ska se vilka sedlar man tar.
Samma hos oss samt att det var en som såg till att det bara var en åt gången som gick dit!

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TypRätt skrev:
Min dotter var valförrättare i år, för andra gången.
Jag har kollat lite saker med henne, de gick ofta in bakom den skärmen för att kontrollera att det fanns kvar av alla valsedlar.
De kollade även bakom trekantsskärmarna hela tiden för att rensa bort valsedlar som folk ev lämnat.

När jag var i vallokalen så kom det fram ett par som skulle lämna sina röster, valförrättaren som tog emot kuverten såg att det var två av samma färg och lämnade tillbaka kuverten och sa att han hade lagt i fel valsedlar, att det skulle vara en av varje färg.
Kvinnan till karln tog tag i det, öppnade och sa åt maken sin "Du har ju lagt två lika, du måste ta en var sort!" Och sen rev hon ut valsedlarna och sträckte dom mot valförrättarna som jag såg direkt att de inte på något villkor ville ens röra i dem, och det märkte kvinnan så hon knölade ihop valsedlarna i fickan och så gick paret tillbaka för att göra om allt.
Så här insåg jag att det är troligt att det är förbjudet att hantera lösa valsedlar där vid valurnan. Men även om någon skulle smussla ner några så skulle de ju vara utan kuvert och därmed ogiltiga.

Dottern har också meddelat hur rösträkningen går till (som startar direkt efter att sista rösten är lagd). Och de kontrollerar ju att antalet röster i kuvert stämmer överens med anteckningarna i röstlängden, så ett ev valfusk måste blir ganska avancerat då man alltså inte kan vare sig ta bort eller lägga till röster, utan måste byta ut.
Ja det är lite annat också.

Och kanske något som inte alla vet, vilken Svensk medborgare som helst kan vara med vid rösträkningen, stå bredvid och kolla så att man tycker det går rätt till. Ja man kan vistas i vallokalen hela dagen ifrån den öppnar tills sista rösten är räknad.

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Samma hos oss samt att det var en som såg till att det bara var en åt gången som gick dit!
Ok, hos oss var det på två separata bord (för att få upp farten kanske) med en låg skärm som gjorde att andra inte såg precis vilka lappar man tog men det hade ju absolut varit synligt om man stått med en penna o pillat.
Det var även hos oss väldigt långa köer men det var för att folk skulle ta sån jäkla tid på sig att lägga i rösterna i kuverten. Trots att det var två bord med röster o tre bås var det båsen som var flaskhals.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du är kanske beviset för av testerna, att vårt demokratiunderskott beror på ett bildningsunderskott, och att t.ex läsa och förstå texter är en förmåga som vittrar just nu, som du just bevisade...
Jag läste bak lite, och inser att jag måste ha ganska dålig bildning, om man kollar hur jag skriver ...

"är kanske beviset för av testerna, att vårt demokratiunderskott beror på ett bildningsunderskott ..."
Skulle nog varit:
"är kanske beviset för en av teserna, att vårt demokratiunderskott beror på ett bildningsunderskott ..."

Eller kanske, jag vet inte hur nu längre hur jag tänkte formulera mig ...
"är kanske beviset för att tesen, att vårt demokratiunderskott beror på ett bildningsunderskott ..."

jaja, fort och fel, sån är jag ...

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tydligen ryssarna ... igen
[länk]

Tyvärr bakom betalvägg, men de har folk där som är duktiga på att gräva ...
Ja men ingen högoddsare, den stora förvåningen är snarare hur många här som utan tvekan ställer upp och drar en lans för angriparen, det var liksom ingen tvekan hos många.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.