50 735 läst ·
2 285 svar
51k läst
2,3k svar
Valet 2026
Att i tid och otid skrika "konspirationsteorier" har blivit ett populärt sätt för maktens megafoner att försöka tysta kritik, även berättigad sådan.Mikael_L skrev:
Minns att redan CIA använde den metoden för att hindra obekväma sanningar från att komma fram i ljuset.
Jaså. När dina argument tryter och du kallar folk -idioter, -helt tappade, -Borde bannas etc. Är inte det själva sinnebilden av dumheter?Mikael_L skrev:
Men sanningen kan ju vara lite obekväm ibland, störa din världsbild och då känns det skönt att få avreagera sig i sandlådan. Eller hur? 😁
Nja, nu iscensätter ju Ryssland kontinuerligt olika brott i Sverige, dels som stöd för deras påverkansoperationer och dels för att skapa kaos och testa våra förmågor. Denna typen av kampanjer var ju förberedda för redan innan valet och Borlänge blev en perfekt start, kanske för perfekt.Skogochmark skrev:
Men som sagt, onödigt att spekulera, bara att invänta framtiden.
Du börjar med att spekulera och avslutar med att det är onödigt att spekulera. Kul.😁D djac skrev:Nja, nu iscensätter ju Ryssland kontinuerligt olika brott i Sverige, dels som stöd för deras påverkansoperationer och dels för att skapa kaos och testa våra förmågor. Denna typen av kampanjer var ju förberedda för redan innan valet och Borlänge blev en perfekt start, kanske för perfekt.
Vad det utredingsresultatet blir behöver inte vara med sanningen överensstämmande utan mer av karaktären politiskt korrekt för ledstjärnan kan vara att få ett resultat som är -"Bra för Sverige i denna svåra tid".😬
Nä, det är ingen spekulation i inledningen, däremot är det ett faktum man ska vara medveten om.Intet skrev:
Men om du inte vill spekulera varför tar du upp det då.D djac skrev:Nja, nu iscensätter ju Ryssland kontinuerligt olika brott i Sverige, dels som stöd för deras påverkansoperationer och dels för att skapa kaos och testa våra förmågor. Denna typen av kampanjer var ju förberedda för redan innan valet och Borlänge blev en perfekt start, kanske för perfekt.
Du förstår inte, det är inte en spekulation alls, det är en av många bakgrunder som gör att man ska avvakta tills man vet vad det rör sig om, det pågår rätt mycket och att privatspana och dra slutsatser är ett säkert sätt att ha fel.V växelventil skrev:
Om du själv skriver att det är onödigt att spekulera hur ska vi tolka det?Det är därför jag frågar.D djac skrev:
Ni som tror att valfusket är mer omfattande än vad som framgår i ”vanlig” media, vad är era spaningar där? Alltså jag är inte ute efter att det var någon som minsann såg någon som kanske röstade på V o var två bakom skynket. Otillåten röstpåverkan har funnits i alla tider där en äkta make minsann ser till att frugan röstar rätt. Mig veterligen så finns det ingen statistik på hur dessa genomsnittligt röstar men enligt en vän som jobbat i vallokalerna sedan vi var unga så förekommer det återkommande exempel då någon ber dem slänga kuverten, för de redan förtidsröstat men gubben står utanför o kollar eller ber dem gömma valsedlar som gubben skickat med.
Att påverka andra genom olika kampanjer är ju så det alltid varit, i bland sköts det snyggt ofta inte. Det är både en styrka och en brist i demokratin, något vi måste leva med. Att en grupp som man nu inte håller med mer handgripligt ökar sitt väljarantal genom att köra folk till lokalerna kan inte ses som fusk.
Jag har samtidigt svårt att se att betalning mot att rösta på V eller en person i V skulle vara troligt i någon större omfattning, utan att någon extern part står för fiolerna. Nu tror jag inte att så är fallet men om tex Saudi skulle vilja få in någon i V som ställer sig emot Vs krav på att förbjuda religiösa friskolor, då många av dessa får ekonomiskt stöd från Saudi, skulle det i alla fall stå som en rimlig möjlighet.
Att påverka andra genom olika kampanjer är ju så det alltid varit, i bland sköts det snyggt ofta inte. Det är både en styrka och en brist i demokratin, något vi måste leva med. Att en grupp som man nu inte håller med mer handgripligt ökar sitt väljarantal genom att köra folk till lokalerna kan inte ses som fusk.
Jag har samtidigt svårt att se att betalning mot att rösta på V eller en person i V skulle vara troligt i någon större omfattning, utan att någon extern part står för fiolerna. Nu tror jag inte att så är fallet men om tex Saudi skulle vilja få in någon i V som ställer sig emot Vs krav på att förbjuda religiösa friskolor, då många av dessa får ekonomiskt stöd från Saudi, skulle det i alla fall stå som en rimlig möjlighet.
Valfusk kan ske på så många olika sätt.T TypRätt skrev:Ni som tror att valfusket är mer omfattande än vad som framgår i ”vanlig” media, vad är era spaningar där? Alltså jag är inte ute efter att det var någon som minsann såg någon som kanske röstade på V o var två bakom skynket. Otillåten röstpåverkan har funnits i alla tider där en äkta make minsann ser till att frugan röstar rätt. Mig veterligen så finns det ingen statistik på hur dessa genomsnittligt röstar men enligt en vän som jobbat i vallokalerna sedan vi var unga så förekommer det återkommande exempel då någon ber dem slänga kuverten, för de redan förtidsröstat men gubben står utanför o kollar eller ber dem gömma valsedlar som gubben skickat med.
Det kan ju även vara valarbetare som gömmer olika partiers valsedlar, eller inte ens ställer ut dom. Eller privatpersoner som plockar på sig alla valsedlar från ett parti han inte gillar. Det finns filmat av bland andra Nils Littorin från Malmölistan.
Listan kan göras lång.