Skogochmark
Tydligen sitter V och S i förhandlingar. Och det är ju klokt att vara överens innan Magda eventuellt får en ny runda.
Men nu tror ju inte jag att dom kommer att komma överens ändå.
Men nu börjar dom i rätt ända

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skogochmark
T TypRätt skrev:
Det är ju svårt att säga något om valfuskets omfattning när det gäller V. Personligen tror jag det är väldigt begränsat. Allts den del som skall anses som fusk. Att betala någon för att rösta på ett visst parti eller person är ju givetvis inte OK. Men att i lokala föreningen eller mosken/kyrkan predika för att man ska gå och rösta (och där även torgföra vem samfundet föredrar) är helt legitimt. Samma sak med att gemensamt göra sak i att transportera sagt samfund till vallokalerna, behöver någon hjälp med det praktiska med någon extra på telefon behöver det inte vara tecken på fusk. Huruvida samma grupper orkar med att organisera denna cirkus en gång till ställer jag mig mer frågande till, så vid nyval spår jag ett tapp hos V i lite mer krävande grupper.
Jag tror tvärtom. Vi har bara sett toppen av isberget vad gäller valfusket.

T TypRätt skrev:
Det är ju svårt att säga något om valfuskets omfattning när det gäller V. Personligen tror jag det är väldigt begränsat. Allts den del som skall anses som fusk. Att betala någon för att rösta på ett visst parti eller person är ju givetvis inte OK. Men att i lokala föreningen eller mosken/kyrkan predika för att man ska gå och rösta (och där även torgföra vem samfundet föredrar) är helt legitimt. Samma sak med att gemensamt göra sak i att transportera sagt samfund till vallokalerna, behöver någon hjälp med det praktiska med någon extra på telefon behöver det inte vara tecken på fusk. Huruvida samma grupper orkar med att organisera denna cirkus en gång till ställer jag mig mer frågande till, så vid nyval spår jag ett tapp hos V i lite mer krävande grupper.
Vi vet uppenbart inte ett smack om fusket. Att det rapporteras är i sig en kollaps, som jag ser det.

Tilläggskommentar till din: Det att företrädare i olika sammanhang tydligt försöker påverka sin grupp vad gäller denna heliga röstningsplikt/-rättighet är fult och osvenskt. Minns ni när U Ekman i Livets ord indirekt predikade, eller bara omtalade, KDS/KD i en inspelning som gick i nyheterna för många år sedan? Den lilla fadäsen fick mina moraliska smaklökar att reagera - tvi för den lede - står karljäveln och talar om vad han tycker att församlingsmedlemmarna ska rösta på? Usch!

Ja, vad menar vi med valpåverkan? Vissa kallar det opinionsbildning, såklart. Men personligen för undertecknad är det här snudd på heligt. Även om jag gärna pratar politik så vet inte ens mina barn vad jag röstar med.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rekord i överklaganden. Undrar hur Valprövningsnämnden skall hantera denna volym. Extra val för att det blir orimligt att utreda varenda överklagan?

/Höghus

Artikel i Svenska Dagbladet om att nästan 20 000 överklaganden av riksdagsvalet har inkommit till Valprövningsnämnden, rapporterat av TV4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Höghus Höghus skrev:
Rekord i överklaganden. Undrar hur Valprövningsnämnden skall hantera denna volym. Extra val för att det blir orimligt att utreda varenda överklagan?

/Höghus

[bild]
En kombination av botar och nyttiga idioter, då blir det stora siffror.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inte väljarnas fel, det är eftersom partierna inte längre klarar formulera en vision, man talar det man kallar sakpolitik och då blir det så, en del saker gillar man, de flesta förstår man inte och några ogillar man.

Hade partierna varit kapabla att skapa och förmedla en vision så hade folk kunnat acceptera de förändringar som krävs för att förverkliga den, även om de inte förstår eller direkt gillar några av dem.

Så jag tycker vare sig det är fel på valkompasserna eller väljarna, det är partierna som brister, tyvärr.
Japp. Tänk om det vore så att partierna bara berättade vad de vill (både stort och i detalj) vart de vill att vi ska. Och så röstar vi med det vi gillar. Ofta låter det på dem att de ska "fånga röster" eller "vända sig till en bredare väljargrupp". Är inte dessa uttryckssätt grundfel? Makten är väl inte viktigare än idéerna/ideologin?

De gör väl sitt bästa, men ibland blir folk fruktansvärt trötta på dem. (Därför gillas Allard i ÖP av så många - han kommer in och river runt. Men har faktiskt ett partiprogram som upptar åtta A4-sidor. Jag fick det i handen vid en speedway-match.😁)

Egentligen önskar jag direktdemokrati, vi skulle kunna rösta snudd på dagligen. Men lämpligen med en kammare/parlament som moderator.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Skogochmark
D djac skrev:
Varför är det så svårt att ta in att det är valfusk? Vad tjänar du på att förneka det?

Skogochmark
H hovapettson skrev:
Japp. Tänk om det vore så att partierna bara berättade vad de vill (både stort och i detalj) vart de vill att vi ska. Och så röstar vi med det vi gillar. Ofta låter det på dem att de ska "fånga röster" eller "vända sig till en bredare väljargrupp". Är inte dessa uttryckssätt grundfel? Makten är väl inte viktigare än idéerna/ideologin?

De gör väl sitt bästa, men ibland blir folk fruktansvärt trötta på dem. (Därför gillas Allard i ÖP av så många - han kommer in och river runt. Men har faktiskt ett partiprogram som upptar åtta A4-sidor. Jag fick det i handen vid en speedway-match.😁)

Egentligen önskar jag direktdemokrati, vi skulle kunna rösta snudd på dagligen. Men lämpligen med en kammare/parlament som moderator.
Japp! Mer likt Schweiz

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D
H hovapettson skrev:

Detta gäller inte bara i Sverige, jag har nämnt detta tidigare, det görs utvärderingar av politiken och de har varit ganska specifika i sina utsagor, det handlar till största delen inte om att politiken inte vill, utan om ett intellektuellt underskott, de klarar inte att ta emot och processa fakta i den omfattning som behövs för att kunna skapa en större plan. De brandsläcker det som de tror folk tycker är viktigt för stunden, folket har såklart ingen aning eftersom man saknar både resurser och data.

Därför hamnar alla normala människor lite över alla partier eftersom dessa tar i stort slumpvisa positioner i slumpmässigt valda frågor.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D
Skogochmark Skogochmark skrev:
Varför är det så svårt att ta in att det är valfusk? Vad tjänar du på att förneka det?
Hur vet du det, var du med i det?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dom räknas väl dom med eller vill du inte ha demokrati kvar?

D
V växelventil skrev:
Om jag vill ha ett samhälle som styrs av påverkanskampanjer och situationer som 6 januari, -nej det vill jag inte. Jag är nöjd med att detta, och andra rapporterade incidenter, utreds i lugn och ro, det är viktigare att göra rätt än att ge gaphalsar rätt.

Jag är däremot nyfiken på vad de kommer fram till, jag misstänker dock att det inte riktigt kommer falla de som gick angriparens ärenden på läppen men det är, precis som din uppfattningen, en ren gissning.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
I dag förklaras all kritik, även berättigad sådan mot regimen som ett verk av botar, nyttig idioter och ryska påverkansagenter. Det är maktens sätt att skylla ifrån sig och ducka allt ansvar.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om jag vill ha ett samhälle som styrs av påverkanskampanjer och situationer som 6 januari, -nej det vill jag inte. Jag är nöjd med att detta, och andra rapporterade incidenter, utreds i lugn och ro, det är viktigare att göra rätt än att ge gaphalsar rätt.

Jag är däremot nyfiken på vad de kommer fram till, jag misstänker dock att det inte riktigt kommer falla de som gick angriparens ärenden på läppen men det är, precis som din uppfattningen, en ren gissning.
Spelar ingen roll hur folk ser ut eller hur dom tänker för dom räknas dom med vare sig du vill eller inte.Vi ska inte ha politiker som talar om hur du tänker eller vad du får säga utan alla måste komma tills tals.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
V växelventil skrev:
Spelar ingen roll hur folk ser ut eller hur dom tänker för dom räknas dom med vare sig du vill eller inte.Vi ska inte ha politiker som talar om hur du tänker eller vad du får säga utan alla måste komma tills tals.
Alla får tala men ingen behöver lyssna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.