Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tyckte inte väljarna.
Vilka väljare ! jag känner även sossar som gillar den politiken.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tyckte inte väljarna.
Med en handfull promille…

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Det tror jag inte. Om du ordnar en omröstning räcker inte jag upp handen.

Att ifrågasätta saker och kritisera röd/grön innebär inte att vara för SD.
Det kan du har rätt i, jag har själv associerats med mycket och har väl egentligen samma position, när jag skrev så utgår jag bara från vad som skrivs, vad som tänks vet jag ju inte. Men argumentation är, positivt beskrivet, fantasifull.

Mikael_L
Stora händer ... 🤔

I den här tråden diskuterar vi regeringsbildningen efter valet 2026. Det har bitvis varit extremt låg nivå på diskussionen. TS ville diskutera rösträkning, riksdagsledamöter, regeringsbildning etc. Inte Ryssland, fascister, nazister eller allmän invandringspolitik.

Jag har raderat hundratalet inlägg från idag och igår, något som är mycket tidsödande och svårt att göra rättvist och balanserat, men jag har i alla fall försökt.

För att vidare moderering ska vara rimlig kommer jag i fortsättningen att stänga av den från tråden som:
  • Pratar om annat än valet och regeringsbildningen
  • Går till personangrepp
  • Diskuterar på extremt låg nivå med påhitt och glåpord om “den andra sidan”.
(Exempel på låg nivå: Påhitt om att personer i våra vanliga riksdagspartier vill öppna koncentrationsläger för att mörda sina meningsmotståndare till höger och vänster. Hittar på färger om riksdagspartier som de själva inte säger sig stå för, etc).

Anmäl gärna inlägg som bryter mot reglerna. Tack på förhand. Nu är tråden öppen igen.

/Moderator

• Gilla
  • Älska
Unikt namn och 5 till
  • Laddar…
D
Ja, vi skulle kanske starta om med en röstning på temat gissa kommande regeringskonstellation då :)

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det stämmer inte utan vore ett brott mot förarbetena till lagen enligt statsvetarprofessorn Möller vid Stockholms universitet.
Kan man överklaga ett riksdagsbeslut om talmannen och riksdagen inte håller med Möller om processgången för regeringsbildningen enligt grundlagen?

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Kan man ha ett förnyat val (vågar inte benämna det i dessa tider) innan allt misstänkt valfusk är utrett? Och behandlat ordentligt, verkligen! Det skulle blir som att hoppa i galen tunna och paja förtroendet än mer. Isf blir det väl någon gång nästa år. Om ett år? Så varför sa M-ledaren upp sig? En fråga som jag tycker ingen har kommentrerat. Man måste väl vänta på en ny regim? Blev han "reinfelt-sur" eller var det för att slippa den automatiska kritiken? Och: Behövs en regering? ÖB och RPc är väl viktigast?

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Behövs en regering? ÖB och RPc är väl viktigast?
Tja, Belgien har ju visat att det fungerar ändå.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Kan man ha ett förnyat val (vågar inte benämna det i dessa tider) innan allt misstänkt valfusk är utrett? Och behandlat ordentligt, verkligen! Det skulle blir som att hoppa i galen tunna och paja förtroendet än mer. Isf blir det väl någon gång nästa år. Om ett år? Så varför sa M-ledaren upp sig? En fråga som jag tycker ingen har kommentrerat. Man måste väl vänta på en ny regim? Blev han "reinfelt-sur" eller var det för att slippa den automatiska kritiken? Och: Behövs en regering? ÖB och RPc är väl viktigast?
Han vill ha majoriteten innan han bestämmer sig annars för dom röda ta över.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Skogochmark
H hovapettson skrev:
Jag reagerade med på att Kristersson var så snabb att säga upp sig. Läste någonstans om att det tidigast kan bli nytt val efter tre månader

• Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
S
H hovapettson skrev:
Så varför sa M-ledaren upp sig? En fråga som jag tycker ingen har kommentrerat.
Ett argument jag har hört var att det enade oppositionen. Genom att avgå så hade de inte längre något att vara enade kring. Magdalena & Co framstår ju numera som dåliga förlorare så nu i efterhand får man väl säga att det var rätt?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skogochmark Skogochmark skrev:
Jag reagerade med på att Kristersson var så snabb att säga upp sig. Läste någonstans om att det tidigast kan bli nytt val efter tre månader
Det var väl för att slippa spektaklet i media att ändå bli nedröstad av riksdagen. 6 kap. 3 § regeringsformen ställer ju krav på att riksdagen inom två veckor från ett val måste pröva regeringens stöd i en omröstning. Om nu inte statsministern redan är entledigad av talmannen efter att ha gjort en egen begäran om det enligt 8 §.

Och det satte ju onekligen S på pottan eftersom det avslöjade att de inte har någon alternativ regering att erbjuda. Så det kanske var politiskt smart.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Det är ett normalt förfarande att man begär att få bli entlediag från sin post som statsminister, om man inte vinner valet. Sen får man fortsätta i en övergångsregering tills man har hittat en ny kandidat som tar över.

Frågan om valfusket och hur det påverkar har jag inte haft tid att sätta mig in i. Men det bör kunna skapa vissa problem om det nu skulle försvinna ett antal mandat.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det råder ett politiskt osäkert läge i Sverige är inte bra för något.

Ibland måste man tänka på andra än sig själv..
Då hade högern fått alla röster om man tänker långsiktigt och för sverige.

Alla miljardärer ska länsas på pengar och kortare arbetsdagar, ingen karens så måndagsledigheterna skenar, sätta åt företagande och dalta med alla på bidrag är ju som att pissa sig varm på vintern i kortsiktig lyx för den undre halvan.

• Gilla
  • Haha
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.