Ja det går väl heller inte att använda ROT från ett företag som inte har F-skattesedel? (gissning/fråga)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det väl rimligen tanten som är beställare av tjänsten? Eller hade du ett ramavtal med företaget om att de skulle spola varje gång tanten ringde?
Ja hon är beställare av tjänsten. Jag har inga som helst avtal med företaget mer än att de verkar i området där fritidshuset ligger.

F fsn skrev:
Sen är det ju så att du har, som du själv var inne på kanske inte direkt varit på tårna här och du får nog ställa in dig på att göra rätt för dig samt att leta upp en ny röris. Att öht låta hyresgästen vara den som bara beställer spolning, inte följer upp att ett beställt jobb blir utfört eller att det faktiskt aldrig dyker upp nån faktura för det beställda jobbet är sånt som man kanske bör ha lite koll på kan jag tycka.
Som jag skrev så är jag inte fri från skuld i fallet. Anledningen till att fakturan kommer till mig är för ROT-avdraget. Jag har dock tydligt informerat beställaren om att det inte finns någon ROT att hämta för 2023. Föregående års tjänster borde rimligtvis hamnat på föregående års ROT och det hade inte varit några problem. I övrigt har tanten bott där i 25 år och skött alla fakturor och tagit hand om fastigheten och allt mot att ingen hyra utgår. Det är ingen "hyresgäst" i den bemärkelsen utan en nära släkting som jag litar till 100% på. Jag gissar och tror att det har blivit som så att hon beställde en åtgärd av problemet med avloppet som jag godkände som fastighetsägare, de skulle ordna detta men "hittade ingen grävmaskin". Under tiden hon väntade blev det återkommande stopp i avloppet och gissningsvis trodde hon att dessa spolningar hamnade på företagets ansvar då hon hade beställt en varaktig åtgärd som företaget av någon anledning inte kom och utfärde, och att de gjorde dessa små spoljobb som plåster på såren för att hon fick vänta så länge. Det är min gissning.
M mojjen skrev:
Bestrid med motivation att du inte kan se att du beställt merparten av upodragen och kräver in en detaljerad redovisning flr de utförda uppdragen så du kan kontrollera ned hyresgästen vaf som gäller. Mitsött dig dessutom att fakturan är ställd från företag utan f-skatt. Om det inte tydligt står på fakturan att de saknar f-skatt så är fakturan inte korrekt och kan bestridas pga det.
Ja något liknande får det bli. Det står "innehar F-skatt" på fakturan. Kontrollerade med skatteverket och f-skatt saknas. Kommer inte betala en krona till ett sånt företag just pga oklarheter med f-skatten. Skatteverket själva skriver

"Om företaget inte är godkänt för F-skatt är du skyldig att göra skatteavdrag. Du måste även betala arbetsgivaravgifter om företaget är en fysisk person. Eftersom du är skyldig att göra skatteavdrag när du betalar ut ersättning för arbete så ska du lämna en arbetsgivardeklaration. "

M mojjen skrev:
Kan hända att företaget som tagit över fakturan ckså tar över f-skatte ansvaret. Kan vara en ide att kontakta dom och undrar om de är medvetna att de förmedlat en tjänstefaktura för ett företag utan f-skatt.
De verkar inte ha koll på något alls, då en av fakturorna innehöll jobb som var utförda för 4 år sedan och den fakturan bestred jag i sin helhet, och de har inte återkommit med synpunkter på detta. Detta borde de såklart inte ens ha skickat då det hela är preskriberat. De verkar ta en och annan rövare och hoppas på att folk blir rädda och betalar utan att läsa lagen.

/S

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hmm.. Du verkar ha med väldigt oseriösa företag att göra. Att ursprungsfirman spolar 60 ggr utan att göra överenskomna förbättringar eller föreslå andra lösningar är anmärkningsvärt.
Med det sagt, utan att vara dryg, du har också varit försumlig i ditt ägarskap av huset. Man kan inte låta en äldre dam bo där och beställa tjänster hursomhelst eller följa upp vad som utförts.
Hoppas ändå du kommer billigare ut ur detta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Skulle rent praktiskt köra "Bestrides ej beställt" på alla spolningar som skett efter överenskommelsen att fixa avluftning (om det nu egentligen hade förbättrat situationen - men det är en annan sak).
Ju fler frågor och dialoger du tar upp desto mer "erkänner" du att dom kanske rentav varit där 60 ggr.

• Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
H
Han som spolade rent borde ha sagt stopp när han gjorde besök nr 3,4,5 å sagt. Stopp ni måste åtgärda grundproblemet till stoppet. Jag kan inte åka hit varje månad å spola erat avlopp. Det är inte proffsigt att göra det. Vart är yrkesstoltheten?
Ingen F- skatt = betala ej.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F-skatt fanns vid de första 59 spolningarna, drogs in vid tillfället för den 60onde spolningen?
Och du tänker vägra betalning för alla?

Din släkting har uppenbarligen beställt 60 spolningar utan att informera dig, sin släkting och fastighetsägare, och det är hantverkaren fel?

Ni har haft ut någon under flera års tid, och nu tänker ni inte betala?

Jäkla soppa du och din släkting ställt till med, det är ju definitivt ett problem att F-skatt dragits in.
Men faktum kvarstår att din släkting beställt 60 spolningar utan att informera dig och det är klart det ska betalas.

ARJU ARJU skrev:
F-skatt fanns vid de första 59 spolningarna, drogs in vid tillfället för den 60onde spolningen?

Din släkting har uppenbarligen beställt 60 spolningar utan att informera dig, sin släkting och fastighetsägare, och det är hantverkaren fel?

Jäkla soppa du och din släkting ställt till med, det är ju definitivt ett problem att F-skatt dragits in.
Men faktum kvarstår att din släkting beställt 60 spolningar utan att informera dig och det är klart det ska betalas.
Men dom har ju åxå beställt en åtgärd som inte har utförts?
Ombyggnad av systemet....
Är det då fortfarande rimligt många spolningar?
Nä det luktar skojare tycker jag..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:

F-skatt skall finnas när fakturan ställs ut. Skatteverket tar ingen händyn till status för 2-3 år sen. Om ts skall betala något sp skall det vara med avdrag för skatter och sociala avgifter. Men i detta läget skall/måste fskturan bestridas för formfel. Det står innehar f-skatt på fn. Vilket inte stämmer. Då är den inte giltig. Och ett potentiellt bedrägeri mot TS, som kan bli skyldig att stå för arbgiv avgifter och skatter gör hantverkaren så som för egen anställd..

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Är det ett AB eller enskild firma??
Har du gjort en kreditkoll i övrigt på dom?

ARJU ARJU skrev:
Jag har inte grävt i huruvida F-skatt fanns för 3 år sedan utan kan bara konstatera att den saknas vid fakturadatumet.

ARJU ARJU skrev:
På vilket sätt är det "uppenbart" att min släkting har beställt 60 spolningar? De har ett avtal om att göra en åtgärda på avloppet. Hantverkaren meddelar att detta drar ut på tiden, släktingen ringer till denne när det åter blir stopp i avloppet, denne kommer och spolar. Detta tolkar jag som en tillfällig åtgärd på hantverkarens bekostnad tills dess att det som är beställt åtgärdas. Inget pris har uppgetts för varje spolning trots upprepade förfrågningar, utan bara "det blir nog bra med det".

ARJU ARJU skrev:
Som sagt, kan du hitta någon frisk person som beställer spolningar för över 60" kr när man för de pengar lika väl kan bygga om hela avloppet? Det är för mig uppenbart att släktingen (som går och väntar på att åtgärden ska utföras) antar med all rätt att dessa spolningar görs på goodwill medans hantverkaren ska utföra det som är överenskommet.

ARJU ARJU skrev:
Där får vi nog enbart vara överens om att vi inte är överens...

/S

M mojjen skrev:
Är det ett AB eller enskild firma??
Har du gjort en kreditkoll i övrigt på dom?
Det är ett AB, taskig ekonomi, F-skatt saknas fortfarande...

/S

S steve5432 skrev:
Det är ett AB, taskig ekonomi, F-skatt saknas fortfarande...

/S
Har dom inte f skatt så betla för guds skull inte. Du kan få ta över arbetsgivaransvaret och betala både skatt och arbetsgivare avgifter. Om du vill så kan du skicka ett pm så kan jag hjälpa dig med en ordentlig kreditupplysning på dom.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.