Hej!

Jag äger ett fritidshus som är utlånat till en äldre släkting. Denne betalar allt löpande och har i stort sett hand om all drift, gräsklippning via veteranpoolen med mera. Man har återkommande sen 3 år tillbaka haft problem med avloppet, det blir helt enkelt stopp med jämna mellanrum för brunvattnet ut till septitank. En firma anlitades för felsökning och spolning (gjordes återkommande ca 10 ggr innan jag grep in och bad om en mer beständig åtgärd). Det konstaterades att en annan firma firma som gjorde installationen för flera år sen har missat avluftning, vilket med största sannolikhet är det som orsakade stoppet. Jag pratade med firman och vi enades om att man skulle gräva upp avloppsröret, montera avluftning och återställa. ca 10". Därefter lade jag inte någon större vikt vid detta.

Idag damp det ned i min mailkorg en faktura a 60000 kr för 54 st entimmesbesök för spolning av avlopp. Fakturan kom via ett fakturabolag (överlåten) och rörmokaren upptäckte jag har indragen f-skatt pga bristande redovisning.

Jag ringde upp den som bor i huset och frågade kring detta. Tydligen har det varit återkommande stopp i avloppet och då har hon ringt rörmokaren, som skickat en kille och spolat, om och om igen. Den åtgärd vi kom överens om har inte blivit gjord. Några delfakturor har inte skickats sen 2020. Hon som bor där har återkommande frågat vad detta kommer att kosta, vad vi är uppe i nu, men aldrig fått svar mer än "det blir nog bra med det". En gammal godtrogen människa som kanske har trott att hon av någon anledning får jobbet till rabatt eller nåt, jag vet inte. Får man aldrig några fakturor så... jag visste inte att det varit stopp så här många gånger och har inte fått någon info om detta heller.

Det finns givetvis många som bär skuld i detta, även jag som fastighetsägare som kanske borde ha haft mer koll på läget.

Frågan är bara vad som gäller rent juridiskt kring detta? Jag tänker främst på att firman på begäran vägrar uppge vad tjänsten kommer att kosta när den anlitas, samt att återkommande göra samma sak om och om igen utan att ta lite ansvar och genomföra det vi kom överens om. Det känns mest som om de har utnyttjat det faktum att det bor en äldre snäll människa i huset och helt enkelt mjölkat oss på pengar.

Fakturan är givetvis bestriden tills dess att jag rett ut denna soppa. Några av besöken var dessutom > 3 år gamla och faller således bort med hänvisning till preskriptionslagen.

Tack för era synpunkter och funderingar.

• Wow
Festlund
  • Laddar…
Om du har beställt en åtgärd(fixa avluftningen) och det inte blivit utfört, så kan nog firman vara skadeståndsskyldig för följdkostnaderna. Du skall absolut inte bara betala till en firma med indragen F skatt. Du kan åka på att betala hans skatt och arbetsgivaravgifter. Och ev. skattetillägg.

Det kan 100-150 000 i skatt utöver de 60 000 som fakturan är på. Hur är det med moms?

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Bestrid med motiveringen ej beställt

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Låter mer som ett desperat sätt att få in pengar till ett sjunkande skepp........har de tappat fskatten så är det nog snart konkurs ändå.Frågan är ju dock hur fakturan är "överlåten"..........man kan ju få tampas med de istället och de lär ju inte ge sig i första taget om de köpt fakturan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du har beställt en åtgärd(fixa avluftningen) och det inte blivit utfört, så kan nog firman vara skadeståndsskyldig för följdkostnaderna. Du skall absolut inte bara betala till en firma med indragen F skatt. Du kan åka på att betala hans skatt och arbetsgivaravgifter. Och ev. skattetillägg.

Det kan 100-150 000 i skatt utöver de 60 000 som fakturan är på. Hur är det med moms?
Problemet är att det var en muntlig beställning, vi gjorde upp på telefon. Sen släppte jag saken då jag förutsatte att jobbet blev utfört. Istället fortsatte de att komma och spola avloppet när det blev stopp. Tanten som bor i huset ringde såklart när toaletten svämmade över.

Gäller det du skriver om skatt även om fakturan är överlåten? Det står på fakturan:

"Fakturan är överlåten till XXXX. Betalning med befriande verkan kan endast ske till BG XXXX. Invändningar till denna fakturan skall därför göras till XXXX inom 10 dagar"

Man har dessutom dragit ROT på fakturan, vilket inte är möjligt då mitt ROT är fulltecknat för i år.

/S

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A August.E skrev:
Bestrid med motiveringen ej beställt
Tydligen var han där igår och spolade. Svårt att hävda "ej beställt"... även om jag gärna har lust.

De skickade en annan faktura för jobb gjort slutet 2019. Detta bestred jag med hänvisning till preskriptionslagen (äldre än 3 år). Hörde inget mer om denna. Känns inte seriöst.

/S

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
En märklig detalj är att när jag bestred den stora fakturan fanns där tidsposter som var äldre än 3 år. Detta noterade jag när jag bestred fakturan. Nu kom det precis ett nytt mail från företaget där de har "uppdaterat" fakturan, och ändrat årtalet för dessa tidsposter jag anmärkte på som var < 3 år. Ehh va?

Dessutom är det betalning inom 10 dagar. Det kan de feteglömma. Jag är på semester och måste först och främst komma hem, sen ska jag åka ut till vårat fritdshus och sätta mej ner med tanten och se om alla dessa 60 besök totalt stämmer över huvud taget. Sen får vi väl fundera vad vi ska göra. Är öppen för förslag mer än att bestrida fakturan pga någon anledning (typ reda ut om detta ens är beställt).

/S

• Wow
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En märklig detalj är att när jag bestred den stora fakturan fanns där tidsposter som var äldre än 3 år. Detta noterade jag när jag bestred fakturan. Nu kom det precis ett nytt mail från företaget där de har "uppdaterat" fakturan, och ändrat årtalet för dessa tidsposter jag anmärkte på som var < 3 år. Ehh va?
Kreativt, minst sagt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låter mer som ett desperat sätt att få in pengar till ett sjunkande skepp........har de tappat fskatten så är det nog snart konkurs ändå.Frågan är ju dock hur fakturan är "överlåten"..........man kan ju få tampas med de istället och de lär ju inte ge sig i första taget om de köpt fakturan.
Såhär står det på allabolag:

Status Bolaget är aktivt
Bolaget registrerat 2005-05-13
F-Skatt Avregistrerad
Anledning till avregistrering Bristande redovisning/betalning

Startdatum för F-Skatt 2005-06-03
Slutdatum för F-Skatt 2023-02-23
Moms
Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms 2005-06-03

BolagsformAktiebolagÄgandeförhållande Privat, ej börsnoterat

/S

Claes Sörmland
S steve5432 skrev:
Tanten som bor i huset ringde såklart när toaletten svämmade över.
Då är det väl rimligen tanten som är beställare av tjänsten? Eller hade du ett ramavtal med företaget om att de skulle spola varje gång tanten ringde?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan finnas sätt att hantera det på som är till din fördel men riskerar sätta släktingen i besvärlig sits, jag antar att det inte är något du är intresserad av att ens fundera över?

Edit: Claes hann posta sitt inlägg när jag skrev, vi är nog inne på samma spår

F
Alla som initialt var noterade som äldre än 3 år hade jag inte betalat. Sen hade jag kontaktat skattemyndigheten och efterfrågat vägledning med tanke på att F-skatt saknas. Svaret från skattemyndigheten hade jag sett till att ha skriftligt på.

Sen är det ju så att du har, som du själv var inne på kanske inte direkt varit på tårna här och du får nog ställa in dig på att göra rätt för dig samt att leta upp en ny röris. Att öht låta hyresgästen vara den som bara beställer spolning, inte följer upp att ett beställt jobb blir utfört eller att det faktiskt aldrig dyker upp nån faktura för det beställda jobbet är sånt som man kanske bör ha lite koll på kan jag tycka.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Blir klart trist mot släktingen. Men bestrid med hänvisning att du inte beställt detta.
Sen om det går vidare till släktingen behöver du ju inte lämna denna i sticken ändå om du inte vill.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Onm det skans f-skatt kan du åka på skatt och arbetsgivaresvgifter. Jag hade varit mycket försiktig här. Om du slutligen sjall betala något så skall du dra av och betala in skatt. Annars kan du pka på den smällen från skatteverket. De verksr ju dessutom vara under lupp.

Bestrid med motivation att du inte kan se att du beställt merparten av upodragen och kräver in en detaljerad redovisning flr de utförda uppdragen så du kan kontrollera ned hyresgästen vaf som gäller. Mitsött dig dessutom att fakturan är ställd från företag utan f-skatt. Om det inte tydligt står på fakturan att de saknar f-skatt så är fakturan inte korrekt och kan bestridas pga det.

• Gilla
Holypain
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Onm det skans f-skatt kan du åka på skatt och arbetsgivaresvgifter. Jag hade varit mycket försiktig här. Om du slutligen sjall betala något så skall du dra av och betala in skatt. Annars kan du pka på den smällen från skatteverket. De verksr ju dessutom vara under lupp.

Bestrid med motivation att du inte kan se att du beställt merparten av upodragen och kräver in en detaljerad redovisning flr de utförda uppdragen så du kan kontrollera ned hyresgästen vaf som gäller. Mitsött dig dessutom att fakturan är ställd från företag utan f-skatt. Om det inte tydligt står på fakturan att de saknar f-skatt så är fakturan inte korrekt och kan bestridas pga det.
Kan hända att företaget som tagit över fakturan ckså tar över f-skatte ansvaret. Kan vara en ide att kontakta dom och undrar om de är medvetna att de förmedlat en tjänstefaktura för ett företag utan f-skatt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.