5 182 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Väldigt mycket vattenånga i nytt badrum
Vi har precis fått vårt lilla badrum på 4 kvm totalrenoverat enligt konstens alla regler. Det sitter en fukt-, och rörelsestyrd frånluftsfläkt i taket i duschen. Det som gör mig lite konfunderad är att efter vi duschat så har det bildats så mycket vattenånga att synliga vattendroppar rinner ner längs väggen från taknivå UTANFÖR duschen. Det gäller hela väggen som är 2 m lång. Är detta normalt? Det förekom inte i badrummet före renovering och det har inte heller förekommit i något annat badrum som vi låtit renovera.
Synpunkter/kommentarer mottages tacksamt!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Prova att sätta ett pappersark ( A4 ) och se om det hänger kvar. Du säger att den är rörelsestyr, har ni funktionstestat det?Enrique skrev:Vi har precis fått vårt lilla badrum på 4 kvm totalrenoverat enligt konstens alla regler. Det sitter en fukt-, och rörelsestyrd frånluftsfläkt i taket i duschen. Det som gör mig lite konfunderad är att efter vi duschat så har det bildats så mycket vattenånga att synliga vattendroppar rinner ner längs väggen från taknivå UTANFÖR duschen. Det gäller hela väggen som är 2 m lång. Är detta normalt? Det förekom inte i badrummet före renovering och det har inte heller förekommit i något annat badrum som vi låtit renovera.
Ånga på spegeln är ett tecken på dålig ventilation.
Fläkten är en PAX Passad Multi. Ett A4-papper fastnar inte, men blåses inte heller bort. Spjällen i fläkten ser ut att snurra motsols. Det känns osannolikt att man kan styra åt vilket håll den snurrar då det är en frånluftsfläkt eller? Badrumsdörren är samma som tidigare.
Produkter som diskuteras: "PAX Passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Är fuktsensorn rätt inställd? Fläkten går väl på lågvarv när inte fuktsensorn slår till.
Det låter helt uppenbart att det är fel på ventilationen.
Det låter helt uppenbart att det är fel på ventilationen.
Medlem
· Stockholm
· 4 641 inlägg
Jag har kallrasskydd/spjäll på min PAX som sitter genom vägg, är det fel på detta spjäll?
Annars låter det som det är stopp någonstans.
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...flaktar/flakt-pax-passad-multi-paket/p-179886
Annars låter det som det är stopp någonstans.
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...flaktar/flakt-pax-passad-multi-paket/p-179886
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden