Detta är nog en ganska basic snickerifråga men jag vill vet hur jag gör detta bäst:

Jag har fått en trappa monterad av en firma och uppenbarligen var de förborrade hålen i trappstegen inte riktigt på rätt ställe men de har skruvat i skruvarna iaf (se bild). Jag tycker det sticker i ögonen och vill ha det rakt. Ca 15 skruvar sitter snett.

Har försökt att skruva i dem rakt men de faller bara in i sina ”gamla spår”. Behöver förborra, men om jag gör det så blir det bara ett enda stort hål. Skall jag fylla i de gamla hålen på något sätt? Allting döljs av metallen så jag behöver inte bry mej om att det blir ”kosmetiskt”.

(Och ja, detta borde firman ha gjort, men jag har inte lust att ta hit dem igen på timbasis)

Närbild på en snedskruvad trappstegsfäste mot ett vitt trappstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det massivt eller laminat?
I vilket fall, ta ner trappsteget, borra ur hålet till lämplig dimension, limma och tryck i en plugg med samma dimension, låt torka och såga av pluggen jäms underkanten, märk ut och borra upp nytt hål och skruva fast.

• Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Är det massivt eller laminat?
I vilket fall, ta ner trappsteget, borra ur hålet till lämplig dimension, limma och tryck i en plugg med samma dimension, låt torka och såga av pluggen jäms underkanten, märk ut och borra upp nytt hål och skruva fast.
Tack!

Det är massivt trä (bok) i trappstegen. Jag skall göra enligt din instruktion (y)

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Bra instruktion från Lexington, men för övrigt kan jag tycka att firman borde komma och åtgärda det där utan övrig debitering.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Tack!

Det är massivt trä (bok) i trappstegen. Jag skall göra enligt din instruktion (y)
Kanske går att hitta pluggar i bok då, eller om du har ett extra trappsteg, borra ut egna pluggar.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag kan ju tycka att företaget som monterade trappan borde göra åtgärden.

Edit: Tvåa på den...

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Kanske går att hitta pluggar i bok då, eller om du har ett extra trappsteg, borra ut egna pluggar.
Det kommer inte att synas när allt är monterat så jag kan ta standard träplugg

Se bara till att de du pluggar med är lika hårt som dina steg. Risken är annars att om du skruvar igen och skruven hamnar på gränsen mellan hård bok och mjukare plugg att den drar snett igen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Rundstav i bok finns på flera av de vanliga byggvaruhusen.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Se bara till att de du pluggar med är lika hårt som dina steg. Risken är annars att om du skruvar igen och skruven hamnar på gränsen mellan hård bok och mjukare plugg att den drar snett igen.
Tack för tipset, det hade jag inte koll på!

Inte ovanligt att "vanliga" pluggar är gjorda utav bok

• Gilla
myrstack
  • Laddar…
Jag gjorde som ni beskrev med träplugg i bok och trälim, och sen borra nya hål på rätt ställen.

Det funkade hur bra som helst och nu sitter alla skruvar rakt!

Nyligen reparerad möbeldel med träplugg och trälim, visar fastskruvad träbit på vit pelare med korrekt placerade skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
osiris och 8 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag gjorde som ni beskrev med träplugg i bok och trälim, och sen borra nya hål på rätt ställen.

(y)
Blev fint det där. (y)

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Blev fint det där. (y)
kan bara hålla med, bra jobbat!

• Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:

[bild]
Lite sent, men vill ändå tacka TS för återkopplingen. Alltid kul att läsa hur det löst sig.

• Gilla
PålB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.