Så fort bygget kommer igång ingår fastighetskostnaden i den maximerade fastighetsavgiften - då de 15 reducerade åren börjar.. Det är ett sätt för kommunen att påskynda bebyggelse då kommunen haft/planerat stora kostnader för detaljplan, vägar/trafikbelysning/vvs/service etc.

Att ligga på obebyggda tomter i detaljplanerat område är dyrt - som fastighetsavgiften idag är upplagd. Men detta brukar ändras då och då beroende på vilken politik som förs.

Cheesen
useless useless skrev:
Ok. Jag var helt säker på att man bara betalade kommunal fastighetsavgift för bebyggda småhusfastigheter. Men jag kanske helt har misstolkat Skatteverkets information?

[länk]
Jag har ju två tomter brevid varandra där jag har mitt fritidshus, det som är bebyggt betalar jag runt 900 kronor i fastighetsavgift för varje år.. den mindre obebyggda tomten betalar jag 1800:- i fastighetsskatt för varje år. Det lönar sig verkligen inte att ha en tomt obebyggd

jag tycker man ofta ser att fastigheter har vädligt lågt taxeringsvärde mot vad marknadsvärdet är

M maria01 skrev:
jag tycker man ofta ser att fastigheter har vädligt lågt taxeringsvärde mot vad marknadsvärdet är
Taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ju två tomter brevid varandra där jag har mitt fritidshus, det som är bebyggt betalar jag runt 900 kronor i fastighetsavgift för varje år.. den mindre obebyggda tomten betalar jag 1800:- i fastighetsskatt för varje år. Det lönar sig verkligen inte att ha en tomt obebyggd
Ja, fastighetsavgiften var en kompromiss när den infördes då högern ville avskaffa skatten helt och vänstern ville behålla den. Då införde man en lite billigare avgift istället där pengarna går till kommunen och det finns ett maxtak.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vi hjälper svärfar att avyttra en obebyggd fastighet och upptäcker att taxeringsvärdet är nästan dubbelt så högt som det förväntade försäljningsvärdet. Efter lite historisk kontroll har det varit så åtminstone de senaste 30 åren. Försäljningsvärdena på kringliggande likvärdiga tomter bekräftar detta. Fastigheten köptes 1973 och har varit orörd sedan dess. Det har gjorts uppdateringar av taxeringsvärdet ungefär vart 5:e år, senast 2021. Tittar vi på kringliggande fasrigheter har också de ett taxeringsvärde som är nästan dubbla försäljningsvärdet.

Vad innebär det här i praktiken, om än något? Varför sänks inte taxeringsvärdet efter verkligheten? Räknar vi på det har svärfar betalat 2.300:-/år för mycket i fastighetsavgift så länge den har funnits.
Själva betalandet kan jag inte ge något råd om. Men jag har köpt ca 10 hus i mitt liv och för samtliga hus har köpepriset alltid varit mellan 30% - 70 % under taxeringsvärdet. Så att köpepriserna understiger taxeringsvärdet är inget unikt.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Själva betalandet kan jag inte ge något råd om. Men jag har köpt ca 10 hus i mitt liv och för samtliga hus har köpepriset alltid varit mellan 30% - 70 % under taxeringsvärdet. Så att köpepriserna understiger taxeringsvärdet är inget unikt.
Dåså. Man har ju lärt sig det motsatta att taxeringsvärdet följer marknadsvärdet i hasorna till 3/4-delar. I vårt (svärfars) fall är det ändå lustigt att även de uppdaterade taxeringsvärdena är så höga kontra det faktiska marknadspriserna. Kanske är så enkelt att taxeringsvärdet är ett ”tolererat minimumvärde” och att marknaden är död sedan länge.

Jag tycker inte alls att der är konstigt. Ingen har brytt sig om taxeringsvärde på mitt hus de senaste 30åren. Ingen höjning har skett, trots att priserna 4-dubblats, och mitt hus är totalrenoverat sedan dess.
Jag har även kollat om det inte borde höjas, vid ett flertal tillfällen. Men det slutar alltid med att de säger att det kan vara några år till.
Nu ska sägas att taxeringsvärdet var lite högt, just när jag köpte. Detta pga att förra ägaren påbörjat några renoveringar och tillbygnader som inte var klara när jag köpte.

Att det var så högt på din svärfars fastighet, kan bero på att man räknade med att den skulle bebyggas ganska omgående.

A alexanderlukas skrev:
Vad jag menade var att taxeringsvärde och köpepriserna skiljer sig åt beroende på tillgång och efterfrågan. I Mälardalen är säkert köpepriserna mycket högre än taxeringsvärdet, i en socioekonomisk svag region kan det var ett omvänt förhållande.

yonna yonna skrev:
Så fort bygget kommer igång ingår fastighetskostnaden i den maximerade fastighetsavgiften - då de 15 reducerade åren börjar.. Det är ett sätt för kommunen att påskynda bebyggelse då kommunen haft/planerat stora kostnader för detaljplan, vägar/trafikbelysning/vvs/service etc.

Att ligga på obebyggda tomter i detaljplanerat område är dyrt - som fastighetsavgiften idag är upplagd. Men detta brukar ändras då och då beroende på vilken politik som förs.
Nä, under byggtiden betalar du statlig fastighetsskatt på 1 procent beräknat på nedlagda kostnader. Fastighetsavgiften är aktuell först när bostadshuset är färdigbyggt (om än 0 procent de första åren). Fd skattmasen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T torn skrev:
Nä, under byggtiden betalar du statlig fastighetsskatt på ...
Visst har du rätt! (Mitt bygge tog ju bara 7 månader.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.