Vad kan detta vara för ogräs? Växer i åkerkant, på äng och lite i vår trädgård där förra ägarna haft hönshus. Bor i Uppsala-området. Det har vissnat ner helt under vinterm men skjuter nu nya skott från samma ställe på roten. Rötterna verkar jättegrova men är mjuka! Stjälkarna är lite lurviga och vitprickiga. Har googlat hela morgonen men lyckas inte lista ut vad det är! Nån som vet?

• Närbild av återväxande ogrässkott med grova, mjuka rötter och lurviga, vitprickiga stjälkar i jord; ospecificerad plats i Uppsalaområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vissnat ogräs med lurviga, vitprickiga stjälkar, hållna av en hand. Ligger på jordig mark med torkade växtdelar runt omkring.
    Skapa konto
  • Grovt ogräs med lurvig, vitprickig stjälk och vissnade blad, växande i jordig miljö. Rötterna grova och mjuka, fotograferat under vinter.
    Skapa konto
  • Torrt ogräs med bruna, vitprickiga och lurviga stjälkar växer i jord; små gröna skott spirar från basen.
    Skapa konto
Tycker det vissnade skräpet ser ut som min Blåeld men mitt bestånd har redan gröna blad sedan ett bra tag så det kanske är fel, finns nog flera saker som ser likadana ut när de vissnat ner.

Tack för svaret! Ja det är ju svårt när det enda jag har att gå på nu är små små skott! Hur ser rötterna ut på din blåeld? Mina växter verkar ha delvis ihåliga rötter!

• Bild av jord och delvis ihåliga växtrötter, med en daggmask synlig i marken.
    Skapa konto
Det har jag inte funderat på, det är dock extremt tjocka för att vara ett ogräs, de äldre rötterna är ju som mina tummar. Det har varit helt fruktlöst att försöka riva bort det. Det är visserligen vackert när det blommar men det blir sjukt mycket visset bös att kratta o plocka upp när det är över. Hos mig är det väl en 4*8m längs ena sidan av huset vi har detta. Det tråkiga att det är den sidan av huset som ligger ut med vägen närmast så man vill ju inte att det ska se allt för fult ut där. Det växer på lite blandad morän med inslag av stenar som blev över när de sprängde för en utbyggnad så går inte att köra med gräsklipparen heller. Annars tror jag det hade varit en lösning för att bli av med det om man vill det. Humlor och andra djur älskar dem så om de inte bara är på fel plats gör de säkert nytta.

Här är också blandat med stenar och väldigt Mjuk och fin jord, nästan lite lerigt. Här är fullt med daggmask i alla fall! Jag får kanske vänta tills senare i sommar och se om de får sådär fina blommor!

När den växte upp igen visade det sig vara Uppländsk vallört. Ifall någon annan undrar.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Bra att du återkopplade, det är nämligen precis den jag har med. Det var inte alls blåeld som någon sagt till mig jag har. 😀 Lärde jag mig lite mer om min trädgård!

• Gilla
loindz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.