Vad kan detta vara för ogräs? Växer i åkerkant, på äng och lite i vår trädgård där förra ägarna haft hönshus. Bor i Uppsala-området. Det har vissnat ner helt under vinterm men skjuter nu nya skott från samma ställe på roten. Rötterna verkar jättegrova men är mjuka! Stjälkarna är lite lurviga och vitprickiga. Har googlat hela morgonen men lyckas inte lista ut vad det är! Nån som vet?
Det har jag inte funderat på, det är dock extremt tjocka för att vara ett ogräs, de äldre rötterna är ju som mina tummar. Det har varit helt fruktlöst att försöka riva bort det. Det är visserligen vackert när det blommar men det blir sjukt mycket visset bös att kratta o plocka upp när det är över. Hos mig är det väl en 4*8m längs ena sidan av huset vi har detta. Det tråkiga att det är den sidan av huset som ligger ut med vägen närmast så man vill ju inte att det ska se allt för fult ut där. Det växer på lite blandad morän med inslag av stenar som blev över när de sprängde för en utbyggnad så går inte att köra med gräsklipparen heller. Annars tror jag det hade varit en lösning för att bli av med det om man vill det. Humlor och andra djur älskar dem så om de inte bara är på fel plats gör de säkert nytta.
Klicka här för att svara