Hej,
vi håller på och tar vattenprover ur en äldre borrad brunn på en tomt vi söker förhandsbesked på. Det är alltså en borrad brunn som fanns på tomten när vi köpte den då de fanns ett tidigare bygglov och husbygge påbörjades men avslutades under markarbetena så något hus byggdes aldrig.

Det första provet vi tog var i November och fick då bedömningen Tjänligt m. anmärkning pga höga Kloridvärden på 110 mg/l. Då låg turbiditetsvärdet på 1,7 FNU.
Efter de provet fick vi rekommendation av brunnsfirman att ta ett nytt prov och att de då skulle spola ut brunnen riktigt ordentligt innan de nya provet togs. Sagt och gjort så fick de uppdrag att ta ett nytt prov.
När provet nu kom så visar kloriden denna gången 17 så betydligt bättre men turbiditeten ligger på 82 FNU vilket jag förstår är extremt högt.
Vattnet bedöms fortfarande som tjänligt med anmärkning men jag känner inte riktigt att det är läge att skicka en in ett provresultat till kommunen med så högt turbiditetsvärde.

Är det ens rimligt med ett så högt värde och förändring eller är det rentav så att någonting måste gått fel när de tog provet?
Den brunnsborraren vi använt för dessa två prover känns tyvärr oseriös och ingen jag känner jag kan lita på.
Vad hade ni rekomenderat som nästa steg?

Resultattabell för vattenanalys märkt med "Mars-22" visande olika värden som turbiditet, klorid och andra ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanalysrapport från Mars -22 som visar olika ämnens koncentrationer i mg/l i brunnen, med notering "Tjänligt med anmärkning".
Skapa konto
Vattenanalysresultat för en äldre borrad brunn med fokus på klorid- och turbiditetsvärden från november 2021.
Skapa konto
Analysresultat för vattenprov med markering för nov-21, visar nivåer av olika ämnen och beskriver vattnets tjänlighet med anmärkning.
Skapa konto

Har dom tryckt brunnen? COD-talet (humus) har ökat markant.
Man har troligen inte omsatt tillräckligt innan man tagit provet. Det lossnar mycket skit när man spolar.

Jag tyckte spontant att ni hade ett bra vatten innan, spolning.
Men omsätt vattnet i ca 15min var fjärde timme i några dagar så ska ni se att det blir bättre.

Hej,
Tack för svar! Jag skall kolla lite med firman!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.